Är Ni lediga?

T

Tass

Hej!
Ni som har skaffat valp, har Ni planerat att stanna hemma ett år tills ensamhetsträningen är färdig?
Eller börjar Ni lämna hunden ensam tidigare och i sådana fall när och hur? :confused:

Sv: Är Ni lediga?

Jag var helt ledig i tre veckor när jag köpt min valp, sedan jobbade jag 50 % i ca två månader, nu jobbar jag 75-80 % och kommer inte att jobba heltid mer pga av att jag köpt hund.

Min valp är nu nästan fem månader och har ännu inte vart ensam mer än 1-2 timmar nån gång i veckan och sen korta stunder om jag är i tvättstugan ex.
Min sambo har med henne till jobbet när jag jobbar och vissa dagar har min mamma henne, så hon har inte behövt vara själv ännu längre stunder. Men ensamhetsträningen måste man ju börja med ganska så omgående, men mycket korta stunder i början.

Jag tror att det är väldigt få som kan få ledigt från jobbet i ett helt år bara för att dom har köpt hund. Men ett tag måste man ju vara hemma, och sen får man ju försöka pussla för valpen kan ju inte vara ensam några längre stunder innan den är åtminstonde 6 månader.

jag skaffade min valp när jag hade två månader kvar på gymnasiet. Inte alls mycket att göra, hade 3-4 lektioner i veckan och då var det en kompis till mig som hade min hund och lekte med honom under tiden ELLER så smugglade jag med honom till skolan. Hade honom vet jag ett par gånger under tröjan och så låg han i mitt knä hela lektionen och sov.
Så satte jag mig längst bak i klassrummet. och vi hade höga bord och stolar så läraren kunde omöjligt se om han/hon inte snokade :angel: :rofl:

Sedan tog jag studenten och det blev sommarlov och sen arbetslös bla bla.... så jag är hemma rätt mycket med min hund. Men han kan vara hemma själv med. Han har haft sällskap av två katter då också.

Nu har jag börjat jobba för ett par veckor sedan så då har han fått vara ensam upp emot 5 timmar i sträck och det är ju INTE att rekommendera men det går inte att lösa på annat sätt. Ibland kan jag smita iväg på lunchen och rasta honom men det är inte alltid det går heller... :cool:

Jag har tur på den fronten eftersom jag är sjukskriven å kommer att vara det i ett par år till så min valp kommer att få all den tid som han behöver.
Just nu har han tillgång till halva lägenheten så när jag tränar honom går jag till köket å är där nån minut å det funkar jätte bra, han är snart 9 veckor så jag har ju inte bråttom med ensamhets träningen.
Snart flyttar vi till hus oxå :love:

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 692
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 484
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 391
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 167
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama