Är Mont Roberts min förebild?

Skreppur

Trådstartare
Jag är stormförtjust i NH, jag kan mer om hästens beteende och kommunikation mellan häst och människa mer än vad jag kan rida. Kommer förövrigt nog aldirg bli en dressyrtjej.. jag håller mig till marken. Taha =P I alla fall, nu har jag börjat läsa och studera Mony Roberts, är hans metoder en förebild, eller är de galna?

I filmen "mannen som kunde tala med hästar" använder sig av rep och binder ihop hästens ben, det måste vara helt galet i alla fall, men visst är det Monty Roberts taktik?

Läser boken "från mina händer till dina" av honom nu, den verkar bra.

Sv: Är Mont Roberts min förebild?

Det har nyligen varit uppe en annan tråd om "för- och nackdelar" med Monty http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=611468. Vad gäller det här med att man binder ihop benen på hästen i filmen "mannen som kunde tala med hästar" har jag för mig att Monty tog avstånd ifrån det.

/Sara

läser också boken "från mina händer till dina".
Vad man tycker om Monty får man ju bestämma själv.
Själv tycker jag han är riktigt duktig och han är ju min förebild, han kanske har liksom mer hur hästen har sitt beteende mm med Parelli kanske mer har lekar.eller, jag vet faktiskt inte men själv tycke rjag mer om MOnty men om jag vill ha lekar så "vänder" jag mej till Parelli

Monty har många bra idéer, men alla hans saker håller åtminstone inte jag med om. Jag håller också på att läsa hans bok Från mina händer till dina (fick den i julklapp för övrigt...:D ) och tycker om den. Det som är viktigt är dock att man verkligen sållar ut det som man tror passar en själv och den häst man har. Join-up kanske fungerar på din häst, men det kanske finns en bättre metod hos någon annan tränare? Vem vet, innan man har kollat andra vägar. Jag försöker läsa böcker av så många olika tränare som möjligt. Någon favorit kan jag dock inte säga att jag har än så länge, utan jag tar det bästa av alla och gör en egen soppa! :p Fungerar nog bäst i längden. Just nu har jag ingen häst att testa sakerna på, men har fått många idéer och många nya kunskaper om insidan på hästens huvud.:angel:

//Z

Det som är viktigt är dock att man verkligen sållar ut det som man tror passar en själv och den häst man har. Join-up kanske fungerar på din häst, men det kanske finns en bättre metod hos någon annan tränare? Vem vet, innan man har kollat andra vägar. Jag försöker läsa böcker av så många olika tränare som möjligt. Någon favorit kan jag dock inte säga att jag har än så länge, utan jag tar det bästa av alla och gör en egen soppa! Fungerar nog bäst i längden.
Precis min tankegång:bow:

Skreppur skrev:
Jag är stormförtjust i NH, jag kan mer om hästens beteende och kommunikation mellan häst och människa mer än vad jag kan rida. Kommer förövrigt nog aldirg bli en dressyrtjej.. jag håller mig till marken. Taha =P I alla fall, nu har jag börjat läsa och studera Mony Roberts, är hans metoder en förebild, eller är de galna?

I filmen "mannen som kunde tala med hästar" använder sig av rep och binder ihop hästens ben, det måste vara helt galet i alla fall, men visst är det Monty Roberts taktik?

Läser boken "från mina händer till dina" av honom nu, den verkar bra.
Hej!
Mannen som kunde tala med hästar(avNicholas Evans)och mannen som lyssnar till hästar(av monty roberts)är två helt olika böcker så du måste ha tagit fel för monty använder ingen form av våld rädsla eller smärta mot sin hästar.
Jag såg att du höll på att läst från mina händer till dina...visst är den suverän:)

//I like Monty

Liknande trådar

R
Träning Som jag fattat det är NH-träning mer ett samlingsnamn. Sen finns det ju olika olika ideologier och tekniker,eller hur man ska uttrycka...
Svar
11
· Visningar
2 008
Senast: Cornelia
·
Övr. Hund Satt precis o läste igenom den andra tråden gällande elhalsband och diverse påståenden om CM. Vissa saker förstår jag inte (kommer till...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 010
Senast: Itchie
·
Träning Hej har jobbat med travhästar i flera år o alltid varit intresserad av kommunikation o hantering av hästar. Har nu kommit i kontakt...
2
Svar
24
· Visningar
2 168
Senast: joneya
·
Träning Natural Horsemanship FAQ Det här forumet har funnits ett antal år, och vissa frågor är ständigt återkommande, varpå nån kläckte iden...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka