Är mitt sto för gammalt?

glance

Trådstartare
Hejsan!
Har funderat på att betäcka mitt sto född 89 fyller 22 till sommaren hon har haft föl tidigare men bara oäktingar och är nu sugen på att ta ett sista föl som blir registerat.. är det en dum ide? Vetrinären tycker att hon ser ut att vara yngre än vad hon är och hon motionsrids och är pigg och framåt.

Sv: Är mitt sto för gammalt?

Frågan blir närhon hade föl sist. Om det är ganska nyligen så kommer att gå betydligt enklare än om det är en år sedan.Är det mer än sju år sedan hon fick föl sist så kommer det nog inte att vara ett plus men är det senare så bör hon ha enklare både för dräktighet och fölning.
Det du får tänka på är att hon just är lite äldre och att risken för att äldre hästar dör ju ökar. Vilket innebär att man får vara bredd att ta hand om ett föl utan mamma med allt det innebär om det vill sig illa. Kan ju hända med alla hästar men det minskar ju inte med stigande ålder.
Annars så är det ju veterinären som kan se hästen som är den bästa att avgöra om det är en bra eller dålig ide.

Tack så mycket! Vetrinären ska komma upp en gång till och kolla igenom henne

Mitt sto är född -91 och hon betäcktes förra sommaren för första gången.
Vet såg inget på första kollen, och trodde hon var tom (inseminerades 2 ggr)
Men hon hade allt en liten där inne i allafall.

Nu väntar jag bara på att den lilla ska ploppa ut, kan bli närsom helst.

Men jag pratade med seminstationen och veterinären och rådfrågade.
Hon är också igång, rids och pigg och fräsch i övrigt.
Nu gäller det bara att fölningen ska gå bra också :crazy: Börjar bli nervöst!!

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 314
Senast: Masse
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat