Är måndag för sent?

lillaP

Trådstartare
Jag har letat i trådarna som finns men känner mig ganska förvirrad, därför hoppas jag på några nya, mer lätbegripliga svar!

Jag ska betäcka mitt sto, det blir första gången för oss båda att vara med om detta. Hon gick in i brunst idag, och på stationen är det mån, ons samt fre som gäller.

Är det då troligtvis försent att seminera i denna cykel (alltså på måndag)? Eller brukar det vara ganska bra i mitten av brunsten (hon brukar hålla på i uppåt 1v)

Tacksam för svar!

Sv: Är måndag för sent?

Åk iväg och kolla henne på måndag så vet du. Mitt sto hängde upp sig mitt i brunsten så hon har nu varit brunstig i 10 dagar! Och det brukar hon absolut inte göra så allt kan hända.

Oj, tio dagar, det var inte dåligt :P Är det som med människor att de släpper äggen då de går in i brunst eller hur fungerar det egentligen?

som jag fattat det släpper de ägget rätt sent, men jag kan ha fel!

Kan ju vara individuellt med kanske..

3:e - 5:e brunstdagen är normalt att de släpper ägget, ovulerar, så åka du till station på måndag och kolla ditt sto!
Du kan inte åka i morgon, fredag, simmarna lever i ca 2 dagar.

Senast ändrad:

De flesta som kommer hit och tror de har koll, kommer för sent.
De ringer och säger "stoet visar brunst idag, jag kommer i morgon".
Då har de missat hela brunsten, och trott att stoet varit brunstigt första dagen, när hon egentligen varit brunstig sista.
Det är sista dagen, (som är dagen efter de släppt ägget) de oftast visar mest, och piper.

Då har de missat hela brunsten, och trott att stoet varit brunstigt första dagen, när hon egentligen varit brunstig sista.
Det är sista dagen, (som är dagen efter de släppt ägget) de oftast visar mest, och piper.

Så har det alltid varit med mitt sto, hon visar brunst en dag och den dagen är det för sent.

3:e - 5:e brunstdagen är normalt att de släpper ägget, ovulerar, så åka du till station på måndag och kolla ditt sto!
Du kan inte åka i morgon, fredag, simmarna lever i ca 2 dagar.

Ok, då låter det ju som att det finns en chans på måndag!

Jag har läst det i fler trådar och det var väl det som gjorde mig fundersam, eftersom många säger så olika. Mitt sto är vanligtvis brunstigt (synligt) i närmre en vecka.. Men om det är så borde ju inte ägget släppa första dagen då jag upptäcker brunsten...eller? Ursäkta helrörigt svar :P

Vi körde dit henne idag, så jag hoppas verkligen att vi inte var för sena!

Stona ovulerar (har ägglossning) alltid i slutet av brunsten. Vissa ston kan visa brunst 1-2 dagar även efter ovulation. Skillnaden är bara hur väl de visar brunst. Vissa behöver en hingst eller uppvaktande valack i närheten, andra brunstar mot ston osv. Min erfarenhet (som seminansvarig på egen station) är att stoägarna oftast ser högbrunsten, dvs då när stoet verkligen skall semineras. Väntar man då en dag eller två är det oftast för sent, precis som CK skrev. Så ser du brunst åk till stationen direkt. Ser du bara 1-2 dagar, räkna fram 15 dagar och åk till stationen då. Det är 21 dagar i en brunstcykel (mellan ägglossningarna) och således 15-17 dagar mellan brunsterna. Sedan kan kallt väder och regn alltid ställa till det...

Jaha, det är så det ligger till! Tyvärr vet jag inte om detta kommer göra någon nytta nu när jag precis fick veta att vet. inte ens fick chans att undersöka mitt sto.. Hon fick tokpanik så fort de satte henne i den där spiltan... Skadade både sig själv och personerna i sin omgivning :cry: Känns helt hopplöst nu, när allt äntligen var på plats och ordnat...

De provade att sedera henne, men hon var lika galen ändå. Jag trodde först de hade tagit fel häst... =( Men så var det inte.

Vad finns det för alternativ i en sån här situation?!

Åh vad tråkigt! Är det ett ungsto? Eller fullblod? Inte för att vara generaliserande men de har ju lite mer temperament.

Min erfarenhet är att alla seminstationer inte är lika duktiga på känsliga fullblod (men de flesta är jättebra och tar det lugnt).

ibland så ger det sig med paniken när de varit inne några gånger och om de är riktigt brunstiga brukar det kunna gå, alternativet är om vet är villig att ta det i transporten men som sagt det beror helt på vad stoet gör.

En del blir snälla rätt fort, medan andra förblir galna, och därmed farliga för omgivningen.
Det är upp till stuteripersonalen att avgöra var de drar gränsen.
Och lite upp till dig, stoet kan ju även skada sig själv under sina rodeosprång.

Fast man kan inte sedera en häst som har flipprat ur helt och hållet.

Då lär man snällt få vänta tills den är helt ko-lugn igen

AM

Vad finns det för alternativ i en sån här situation?!
Sedera innan ni testar nästa gång. Ge henne en spruta och försök igen. Lugnt och sansat. Är hon tillräckligt sederad kommer hon inte att "bråka". Vissa ston behöver man vänja vid seminspiltan och hanteringen där bak. Efter några gånger brukar det släppa och det går jättefint.

Åh vad tråkigt! Är det ett ungsto? Eller fullblod? Inte för att vara generaliserande men de har ju lite mer temperament.

Min erfarenhet är att alla seminstationer inte är lika duktiga på känsliga fullblod (men de flesta är jättebra och tar det lugnt).

Ja på reaktionen så ghade man kunnat tro det, men hon är en helcool nittonåring med hbl stam som aldrig är rädd för något. Trodde inte de pratade om min häst när jag ringde!

En del blir snälla rätt fort, medan andra förblir galna, och därmed farliga för omgivningen.
Det är upp till stuteripersonalen att avgöra var de drar gränsen.
Och lite upp till dig, stoet kan ju även skada sig själv under sina rodeosprång.

Ja, personalen drog gränsen där. Hon sa att de nästan aldrig är med om att behöva skicka hem ett sto, men som du sa, hästis hade både skadat sig själv och en ur personalen :(

Fast man kan inte sedera en häst som har flipprat ur helt och hållet.

Då lär man snällt få vänta tills den är helt ko-lugn igen

AM

De ställde in henne i boxen o väntade tills hon var lugn innan de sederade. Men mitt sto har varit med om en hel del i sitt liv vilket ju gör att om hon får en dålig erfarenhet så hänger den kvar ganska länge tyvärr. Jag tror inte hon hade reagerat så om jag hade varit med.

Jag ska prata med personalen idag, kommer åka dit och hämta mitt sto. Jag får se om vi kan lösa det på något sätt där. Annars vet jag inte hur vi ska göra..

Jag har alltid varit med själv och hållt i mina hästar på första undersökningen när man ska se var hon ligger i brunsten. Var med du också och se vad som händer. Hon är förmodligen lugnare med dig.

Hoppas det går bra nästa gång :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 846
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 294
Senast: ginnies
·
Träning Jag berättade för nån vecka sen om att jag nyss tagit mig tillbaka i vuxen ålder till ridskola och hur fantastiskt det känns men att jag...
Svar
2
· Visningar
1 422
Senast: Lager
·
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 434
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka