ÄR less på det här!

Sv: ÄR less på det här!

Poängen med hela det här forumet är att byta åsikter med varandra. Det finns många ponnyer och hästar som går med div ondheter och det kan vara ett väldigt bra tips att gå igenom hästen innan, för att sen kunna utesluta något. Och oftast annars sitter det hos ryttaren.
Sen kan man ju lägga fram det på det ena eller andra viset, men det är enormt svårt att gissa vad det är för fel på hästen genom 5 rader av text.

Men vad söker man för svar om man frågar

fråga: Min häst sticker mot hinder och jag hade tänkt att försöka rida på Hackamore i stället.. vad tror ni?

Om man vill ha tips om hackamore ställer man väl lämpligen en fråga där det framgår? Om någon skulle fråga mig "Vad tror du?" om att byta till hackamore så skulle jag svara på det, inte ge tips om hackamore ...

jag håller faktiskt med här jag också, men i och för sig så börjar ganska många trådar hyfsat, men sedan urartar det till allt möjligt från att den och den är lat, kan egentligen inget, och borde inte ha häst o.s.v. tråden blir bara värre och värre ju längre det går...:(

varför är det så?

är det för många messerschmitts i samma sal?

KL

Jag förstår inte riktigt vad ni upprörs över... En häst KAN ju ha ont, utrustningen KAN vara felanpassad etc. etc. Det är väl aldrig fel att kolla upp om problemet kan vara t.ex. smärtrelaterat? Hästar kan ju som bekant inte tala om vari felet ligger, i alla fall inte på ett verbalt sätt. Och i vilket fall som helst så har jag väldigt, väldigt svårt att se att en häst bara är ute för att jävlas. De har inte den hjärnan, helt enkelt. Alltså ligger det ALLTID en orsak bakom ett problem. Smärtrelaterad eller inte... Men det kan alltid vara bra att ha uteslutit en ev. smärta innan man går vidare, eller hur?

Eller vad vill ni ha för råd? "Släng på en graman, byt till ett skarpare bett och glöm inte att lägga på spöet innan avstamp"? :crazy:

Edit: Sedan är det ju svårt för de som svarar att veta vad TS redan har testat/kollat... Och då får man stå ut med svar som att man t.ex. borde åka med hästen till en sadelmakare, även om man precis har köpt en noga utpassad sadel. Men det är ju ingenting att bli irriterad över! Det handlar ju bara om ren välmening från den svarandes sida.

Senast ändrad:

hon fick ju inte ens svar på frågan. om du hade varit den första som skulle svarat och svaret skulle varit rätt så skulle du svarat. Nej jag tycker inte att hackamore är en bra idé. PUNKT inget mer. hon frågade inte om mer och därför kommenterar man inget mer speciellt inte om man inte vet ett skvatt om varken människan eller hästen.......

jo självklart kan hästen ha ont men om man är en hästmänniska så har man förhoppningsvis koll på om sin häst har ont eller inte och behöver inte någon annan att säga de.
hon nämner ingeting om att hästen är dålig på någonting utan bara att hästen rusar mot hindret. och att hästen rusar mot hindret har inte ett skvatt med att göra om hästen har ont eller inte.

punkt slut

Senast ändrad av en moderator:

Men DU, folk är inte här för att hjälpa...

De är här för att få bekräftelse... ( på sin egen förträfflighet )
:p :D

och det är väl helt okey,
men inte genom att trycka ned andra :smirk:

tycker lilla jag:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Då måste jag ha missuppfattat hela saken med bukefalos, för jag är garanterat inte här för att visa hur bra jag är.

Det är ungefär samma sak varje gång någon har frågor om att betäcka sin travare, de får inte svar på det de frågar om utan istället försöker man avskräcka dem....

Exakt sådär fungerar det på buke.

Bad själv om råd med en häst som stannade på tävling för nåt år sedan och jag skulle byta utrustning och allt för jo, hästen hade ju ont. :smirk:

Så det var bara att ignorera bukefalos, och börja rida bättre och stänga bakporten och sidodörrarna, och sen hoppade hästjäkeln. :banana:

Jag är så trött på folk som blir sura för att de inte får exakt de svar de vill ha på ett diskussionsforum.

Fast.. Å andra sidan, vad ska man svara?
"Det är antagligen du som rider så j*vla dåligt, lär dig rida?"

Nej inte så grovt kanske, men det beror ju iprincip alltid på ryttaren , utrustningen, om hästen har ont, eller något i miljön - om den inte beter sig på ett 'bra sätt'.

En häst som mår bra, har rätt utrustning och en bra ryttare beter sig inte dåligt, så är det bara. (med ett fåtal undantag kanske).

Det som är lite komiskt i just detta sammanhang är att TSar brukar ofta bli arga/motsägelsefulla/ljuga(ja lögnerna märks) om man ger dem liknande råd.
Ex i början av tråden så har de inte tagit ut vet. och helt plötsligt så Har de tagit ut vet, hux flux. Gärna på en söndag också.

Det är ju svårt för oss här, utan att se varken bilder, filmer eller mer ingående beskrivning kunna veta vad som ryttaren gör för fel, så är det inte då bättre att vi tipsar om att den ska ringa vet. och skaffa en tränare?

jo självklart kan hästen ha ont men om man är en hästmänniska så har man förhoppningsvis koll på om sin häst har ont eller inte och behöver inte någon annan att säga de.

För det första så är det svårt att SE om hästen har ont, om man inte har kunskap i hur man böjer och rönktensyn.

För det andra, om vi tar det i början som exempel. Om man inte vet hur man ska göra för att få hästen att sluta rusa, så kan inte jag tänka mig att man har tillräcklig kunskap för att veta om hästen har ont. Tyvärr.

något som jag anser är mer retligt är när ngn användare ber om tips och varenda tips användaren får vill h*n inte göra. Varför starta en tråd helt enkelt om man inte vill godta tipsen från de övrigt?

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Hej! Min nordsvenska travare är nästan helt omöjlig att sakta av när vi galopperar, jag menar allvar. De första stegen kan vara bärande...
Svar
14
· Visningar
2 520
Senast: Linja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama