ÄR less på det här!

Sv: ÄR less på det här!

Men DU, folk är inte här för att hjälpa...

De är här för att få bekräftelse... ( på sin egen förträfflighet )
:p :D

och det är väl helt okey,
men inte genom att trycka ned andra :smirk:

tycker lilla jag:crazy:

Du vet väl att andra bara är en reflektion av sig själv ;)
:bow:

Jag håller med dig om det där med att hästen ALLTID skulle ha ont om det var ngt som inte stämmer. Finns ju många exemple med folk som vill ha hjälp med sin häst/ponny som stannar inne på tävlingsbanan men hoppar jättefint och aldrig stannar på träning eller framhoppning. Första kommentaren "hästen har ont" så f*n heller. SÅnna kommentarer gör mig alltid så trött. Visst finns det en chans att hästen kan ha ont men den chansen känns inte stor iomed att den aldrig stannar hemma.
Men vad som då är fel är nog ingen på ett forum kapabel till att svara på utan att ha sett ekipaget på en tävlingsbana och på en träning.

Kan nog hålla med om att hästen inte alltid har ont,ex ovan ärpraktexempel på våran häst,hon flyger över hinder hemma och på framridningsbanan,men inte på tävlingen! Tvärnit direkt! Ont? Inte ett dugg! Problemet ligger nog hos min dotter,hon är nervös!Likaså att bland dom 1a gångerna hästen vägrade,så var det på ett röd/vitt hinder,så nu har dottern fått för sig att hästen "inte tycker om röd/vitt",vad händer,jo vägring! Ont? inte det minsta! Återigen,ryttaren!
Du behöver inte vara en dålig orutinerad ryttare,men är du nervös,så räcker det för att ställa till problem!

Det finns flera anledningar till att hästen stannar än att den kan ha ont :smirk:

exempelvis,

- den är inte mogen för uppgiften än
- den är tittig
- den är inte framför skänklen
- den har lärt sig att den kan stanna utan vidare konsekvenser

Och bukefalister (inte alla , men många) ÄR snabba på att kritisera
andra, mer eller mindre. Folk som startar en tråd gör ju det för att de vill ha hjälp med problemet, inte för att andra ska hoppa på dem och behandla dem som de vore värsta djurplågarna.

Alla har vi ju något gemensamt ; vi gillar hästar. Sen har alla olika kunskap och erfarenheter. DELA med er av dem istället för att driva varann till vansinne :o

menar du sig själv, eller en själv?

menar du att andra bara är till för att spegla sig i.....

Det är just det jag uppfattar att människor gör.

De har erfarenhet av som i exemplet hästar som börjar stanna, och har av den erfarenheten lärt sig att hästen kan ha ont.
...eller att sadeln varit felande - problemet försvann efter sadelbyte.... eller att ryttaren gjort fel, som avhjälpts med instruktör .... eller att hästen haft ont i munnen, etc etc i all evighet.

Jag tror inte att NÅGON säger kolla upp hästen eller ta hjälp av instruktörer eller kolla upp utrustningen för att rent ut sagt jävlas.

Utrustning och ryttarfel är ju mycket vanligt.
Likaså att ryttarna har "hangups" för saker, nervositet smittar dessa känsliga djur enormt.
Sen kan en häst börja protestera för att den inte är redo, inte tillräckligt förberedd, OCH även för att det gör ont någonstans.

Man kan inte ge råd om att byt till bettet X så blir det bra.
För det kan finnas lika många orsaker som det finns ekipage.

icke

De fel och brister (och även fördelar) man ser hos andra brukar vara sina egna...
Eller "som man känner sig själv känner man andra"

ang att vara här för att få bekräftelse.. alla kanske inte är här för den orsaken menar jag..

Du skrev

Men DU, folk är inte här för att hjälpa...

De är här för att få bekräftelse... ( på sin egen förträfflighet )

eftersom min tråd blev låst :( så fortsätter jag väl här då, håller med TS fullständigt och tkr vissa bukemänniskor e knäppa, förstår inte varför folk inte kan bättre sig istället för att hålla på och såra andra hela tiden.

Nu har inte jag fått höra nåt dumt riktiat mot mig som e så allvarligt, men jag blir så ledsen när man ser folk varje dag här som blir totalt sönderkritiserade, får höra att dom är dåliga att hästarna har ont mm mm.

en i min tråd skrev tex: Hästmänniskor, men varför måste så många hästmänniskor vara sånna jäkla besserwisser? är det så otroligt viktigt att hävda sig så man sitter och trackar folk på nätet som man inte ens vet vilka dom är.

Vad sjutton spelar det för roll vem som e bättre eller sämre när det gäller hästar, alla lär sig ju med tiden och man håller väl på för at det är kul inte för att visa alla andra hur jäkla bra man är.

Jag säger bara alla dessa människor som håller på såhär vad vinner ni på det? vad är det som är roligt med att säga att tex lisa suger på att rida? Lisa kanske inte har ridit så länge och hästen dör ju inte av att hon kanske inte har lust att rida den i form just nu utan bara vill rida i skogen.

Alltid ska det hackas så förbannat på allt o alla, hästmänniskor e ju hopplösa, varför inte bra tagga ner ha kul o va kompisar istället?

haha de där ordet har verkligen blivit rättat många ggr i den här tråden:p

icke

De fel och brister (och även fördelar) man ser hos andra brukar vara sina egna...
Eller "som man känner sig själv känner man andra"

Hur folk beter sig avslöjar ju en hel del om deras motiv...
Självklart är självkännedom en förutsättning för människokännedom

Att söka bekräftelse är ett helt normalt mänskligt behov, det har inget med brister och fördelar att göra

Det är mänskligt - den stora frågan är ju bara hur man gör det.

Som jag skrev

Och då kommer vi osökt in på ditt inlägg

Jag tror att alla svarar utifrån sin erfarenhet, stor eller liten.

Enligt min erfarenhet så bottnar många "problembeteenden" i smärta och obehag. Både min privata erfarenhet och min erfarenhet med häst som yrke säger det. Däremot så svarar jag extremt sällan i sådana trådar. De somjag svarat i går att räkna på ena handens fingrar.

MIn erfarenhet av hästmänniskor är många vill "vara någon" kunna något, och har man ingen självdistans så tycker man om precis allt och åt precis åt alla. Och vet allrid bäst. Och käbblar för att man "vet bäst"

och detta då kanske baserat på en ganska ringa erfarenhet ibland.

Du skriver det ju själv - _en del_ har behov av att hävda sig på bekostnad av andra.

De vill inte hjälpa till - de vill hävda sig själva

KL

Mitt råd - tänk en miljon ggr innan du ber vilt främmande människor om bekräftelse (genom att lägga in ridbilder) eller hjälp med ett känsligt problem.

Svara inte inlägg som du upplever kränkande.

Detta är internet "vi sätter upp lappar" - läs de lappar du vill, du måste inte läsa allas.

Man måste inte "motlappa" och deffinitivt inte svara "motlapparna"

För då är det snart som med lapparna i tvättstugan :D

Senast ändrad av en moderator:

Ush fan vad less och arg jag blir! är trött på alla allvetare här på buke! Skriver ngn att deras häst stannar och att dom vill ha hjälp så är det sista dom får är hjälp! Istället dår dom kommentarer om att hästen har ont eller att ryttaren är dålig m.m men hallå! Hur vanligt är det inte med ponnys och hästar som är lite tittiga och stannar ibland?
Det enda man måste göra här inne är att försvara sig mot idioter på frågor som är skrattretande korkade!
Varför ska hästmänniskor alltid hålla på så här? Vi håller alla på med samma sport och vi älskar alla våra hästar! Varför inte berömma varandra och diskutera som vanligt folk i stället för att sätta dit alla!

fråga: Min häst sticker mot hinder och jag hade tänkt att försöka rida på Hackamore i stället.. vad tror ni?

svar 1: Du har aldeles för hård hand och bör ta hjälp av instruktör för att lära dig rida ordentligt

Svar 2: Har du kollat upp tänderna eller sadeln?? den har med all säkerhet ont någonstans

Det här är alltså en helt vanlig ryttartjej med en hoppgalen ponny som blir stark på hinder.. har hon fått hjälp? Har hon fått råd om hackamore? NEJ! Hon har blivit pikad och måste nu försvara sig mot komentarer som det inte finns några bevis för.

Jag är så trött på det här! Snälla kan ni inte bara bete er som vanliga människor:confused:

Men allvarligt vad för annat svar kan man ge så här över nätet än att kolla upp hästen och att ta lektioner för en instruktör? Det är ju det rätta svaret när man inte kan se ekipaget på riktigt.

Jag tror snarare att TS många gånger får svar som de inte vill höra. Man vill ha snabba lösningar. Byt till detta bettet och vips så hoppar hästen 1.50 baklänges utan att blinka.

Men det är sällan svaret är så enkelt. Det är mycket slit bakom framgång. Det är sällan man kan hitta en snabb lösning bara så där.

Mvh

Tora

Jag tror snarare att TS många gånger får svar som de inte vill höra. Man vill ha snabba lösningar.
Mvh
Tora

Där sa du ett sant ord. :bow:

Och för den saken kan man ju ta fram några fler exempel.
Säkert är det en del här som känner igen sig :devil:
----------------------------------
Ex 1
Frågan
Visst kan jag rida och tävla mitt dräktiga sto???

Svaret
Visst kan du det fram till femte månaden MEN tänk på att stoet kan bli smittat.

TS svar på svaret
Öhh..vaddå smittat. Jag tänkte inte igentligen tävla utan träna i ridhuset för instruktör. Stoet är ju överaktivt och hatar att inte göra nåt.

Svar på TS svar
Fortsätt då rida men tänk på at stoet kan kasta i virusabort.

Ts slutkläm efter 300 inlägg och att rida eller inte
Jag gör som jag vill då jag vet att min häst älskar att bli tränad.
--------------------------------

Ex 2
Fråga
Måste man vaccinera mot botulism??

Svar.
Ja om du vill skydda din häst mot sjukdomen

500 kommentarer senare som vi sett i 500 olika trådar..
Ts svar.
Min veterinär säger att man inte behöver vaccinera.
(varför starta en sådan tråd överhuvud taget?? )
-------------------------

Ex 3 En fråga med varning för urspårning

Vad ska jag betäcka min travarmärr med?? Ge förslag på halvblod med stora gångarter eftersom min travare har inte så bra galopp.

Svar.
Vad ska du ha ungen till??

TS svar
Jag ska ha den själv.

Svar
Vad har du för stam på travstoet.

TS
Öhhhh..ingen aning. Är det viktigt?? Hon är världens snällaste.

(efter diverse forskandet så visar det sig att travstoet är väluppfostrad och snäll , men har mycket skarpa blodslinjer bakåt)
Rekomendation är att inte betäcka om man inte är mycket väl medveten om vad man "gamblar" med.

Detta lyssnar inte TS på utan i stället blir TS förbannad och tycker att man är dum i huvudet...
---------------------------
Ex 4 är känsligt
TS fråga
Mitt hingstföl gör inte som jag vill.
(allt frid och fröjd då hon verkligen vill ha hjälp)
Men då kommer det in diverse förståsigpåare.

-Bekräfta ledarskap och ge ungen en smäll.
-Dra omkull ungen så vet den sin plats.
-Sätt på den repgrimma.
-Ta hjälp av NH tränare
-Visa minsann att du är ledaren

Där kontrar man med att föl är föl och behöver kompisar (framförallt hingstföl) och man ska inte slå föl på något sätt.

Och så är världskriget igång...
-----------------------------

Genom åren här så har man lärt sig vilka som inte tål kritik eller vill ha råd överhuvud taget.
Och hur krisartade än deras böner om hjälp är så struntar man i dom helt och hållet.

AM

:rofl::rofl: :rofl: :love:........underbara Naffa :love:

Genom åren här så har man lärt sig vilka som inte tål kritik eller vill ha råd överhuvud taget.
Och hur krisartade än deras böner om hjälp är så struntar man i dom helt och hållet.
Menar du att dom är kvar här så länge och att dom dessutom inte har lärt sig nåt ändå trots 17 000 inlägg :cool: Själv gissar jag att det (milt sagt) inte blev något av dom hästarna.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Hej! Min nordsvenska travare är nästan helt omöjlig att sakta av när vi galopperar, jag menar allvar. De första stegen kan vara bärande...
Svar
14
· Visningar
2 520
Senast: Linja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama