Är laser bra?

Miran

Trådstartare
Min häst fick en knäledsinflammation för 6 veckor sedan. Vi var på klinik med henne och hon sprutades med kortison och tuppkam. Återbesök efter två veckor och då var hon mycket bättre, markerade bara en smula i trav efter böjprov.

Hon sprutades en gång till för säkerhets skull.

Två dagar senare blev hon sparkad på samma ben och blev halt igen!

Det bildades ett överben på utsidan av benet, c.a en dm under knäet. Veterinären har kollat att det inte är knäskadan som orsakar hältan utan den nya skadan och säger att vi ska skritta henne 20 min per dag, så det har vi gjort i en vecka nu.

Kanske är hon en smula bättre nu än då. I alla fall så ska en massör gå igenom henne på fredag, eftersom det kan vara så att hon blivit stel av att stå still och haft ont så länge och att det kan vara det som gör att hon fortfarande markerar.

Massören föreslog att han dessutom skulle använda laser på den nya skadan och veterinären tyckte att det var en bra idé.

Men jag vet ingenting om laser och vill gärna veta vad det handlar om. Så: har laser hjälpt era hästar? Hur fungerar det? Är det bra eller finns det risker?

Sv: Är laser bra?

Miran skrev:
Min häst fick en knäledsinflammation för 6 veckor sedan. Vi var på klinik med henne och hon sprutades med kortison och tuppkam. Återbesök efter två veckor och då var hon mycket bättre, markerade bara en smula i trav efter böjprov.

Hon sprutades en gång till för säkerhets skull.

Två dagar senare blev hon sparkad på samma ben och blev halt igen!

Det bildades ett överben på utsidan av benet, c.a en dm under knäet. Veterinären har kollat att det inte är knäskadan som orsakar hältan utan den nya skadan och säger att vi ska skritta henne 20 min per dag, så det har vi gjort i en vecka nu.

Kanske är hon en smula bättre nu än då. I alla fall så ska en massör gå igenom henne på fredag, eftersom det kan vara så att hon blivit stel av att stå still och haft ont så länge och att det kan vara det som gör att hon fortfarande markerar.

Massören föreslog att han dessutom skulle använda laser på den nya skadan och veterinären tyckte att det var en bra idé.

Men jag vet ingenting om laser och vill gärna veta vad det handlar om. Så: har laser hjälpt era hästar? Hur fungerar det? Är det bra eller finns det risker?

Det värsta som kan hända är att ingenting händer alls. Laser innebär att man anv. sig av ett ljus med en och samma våglängd(alltså inte samma ljus som i ett lysrör)

Det ökar cirkulationen lokalt, ökar cellens ämnesomsättning,inflammationshämmande,muskel avslappnande mm
Så jag tror knappast att du har ngt att förlora på att anv. laser

Sv: Är laser bra?

Det kommer en gubbe till jobbet med jämna mellanrum och behandlar med laser.

Vissa hästar som får det blir som nya efteråt.

Tävlingshästarna behandlas regelbundet både förebyggande och akut

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 181
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästvård Hästen i fråga har en muskelbristning på en bröstmuskel. På samma sida är en ryggmuskel (Serratus) överansträngd och osteopat menar att...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 249
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 869
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka