Är käääär! <3

Maira

Trådstartare
Vill ha.... :love:

http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-2rum-haggesled-lidkopings-kommun-haggesled-sorliden-3880425

Hur skulle detta hus fungera som året runt bostad tror ni? Antar att man inte får bo året runt utan ett bättre avlopp och att det måste fixas. Kan man ha mulltoa i permanentboende tills avloppet är fixat? Skorstenen måste ju också kollas. Men förövrigt; vad tycker ni? Är rummen mycket mindre i verkligheten tro? Mäklare brukar ju vara duktiga på att få till det..

Jag skulle i så fall bo där med mig själv :D två hundar och en katt.

Sv: Är käääär! <3

Kolla med kommunen om toan, men en modernare mulltoa kan jag inte se att du inte skulle få ha..? Rent miljömässigt är det bättre med mulltoa, du förbrukar inte så mycket rent vatten.

Jag tycker det ser jättemysigt ut!

Har också tänkt på att det borde vara miljövänligt, utan att vara djupare insatt i mulltoans funktion o skötsel... Men hur är det disk- o tvättvatten tro?

Kollade lånekostnader. Med en kontantinsats på 44.000 blir det ca 765 kr/mån plus drift. :D

Senast ändrad:

Precis min tanke? Vad är med i de kvadraterna tro? Inte övervåningen förstås, är väl för låg takhöjd. Men tittar man på möblering så går det ju in en del möbler utan att det ser inklämt ut tycker jag.

Du kan väl ha någon form av septitank..? Jag menar, hur gör de nu?

Som sagt, ring till kommunen och fråga innan du köper. Sådär himla mycket vatten kan det ju inte bli på en person. Men visst, det bästa är väl att få in någon form av avlopp, kolla om grannarna har kommunalt.

Fast säg att du investerar typ 150' på avlopp och sedan lägger 100' på att fräscha upp, så får du ju ändå sjukt låg boendekostnad. Ytan hade inte varit några större problem för mig, compact living är ju IKEA experter på;)

35 kvm är ganska litet men som du skriver själv så ser det ut som det får plats en del möbler utan att det ser konstigt ut :)
Annars tycker jag huset i sig verkar vara väldigt mysigt och verkar ha ett bra läge.

Du får åka dit på visning ;)

Avloppet lär du behöva göra om, i alla fall på sikt. Sen fanns det ingen dusch heller, eller hur? Och tvättmaskin vore bra att få in någonstans.

Jag skulle lätt åka och titta på det. Det ser ju himla fräscht ut. Hur pass det är för litet eller ej kan bara du svara på, men om det bara är du som ska bo där (+djuren) så tror jag absolut att det kan funka!

Jag förstår att du blev kär för det är verkligen jättefint :laugh: Ta bara reda på allt om avlopp och vatten ifrån kommunen och ta ut en bra besiktningsman så du slipper de otrevliga överaskningar du kunde ha undvikit. Överaskningar får man ju ändå när man bor i eget hus så det är ju bra att slippa de man kan undvika. Det är ju också bra att få veta vad man behöver åtgärda så att man kan räkna på kostnaden.
35 kvm är litet men i ett hus räknas ju inte kvadratmetrarna på samma sätt som i en lägenhet. Loftet räknas säkerligen inte med och jag tycker precis som du att möblerna får ju plats.
I vårt hus räknas drygt 70 kvm bort eftersom det är för låg takhöjd där. Det skiljer bara 2 cm ifrån fullhöjd men regler är ju regler. Som jämförelse till dina 35 kvm så använder jag och min sambo bara ca 50 kvm av våra 170 kvm nu sedan barnen flyttade hemifrån så man behöver ju egentligen inte så stor plats.

Jga tycker helt klart att du ska titta på det så håller jag tummarna för att det är lika fint och bra som det ser ut :banana:

Vad väntar du på!? Oavsett om du måste göra om en del så är det ju ett kap vilket borde ge en del pengar över att fixa det du behöver.
Jag tycker att det råder nån sorts bostortochalldelesfördyrt noja i det här landet men respekterar självklart de som väljer att lägga sin förmögenhet på en massa yta inomhus.

Hade det varit en trendig liten våning i en storstad hade ingen funderat över kokvrå och trångboddhet och i det här huset har du ju dessutom stor trädgård och uthus.
En fungerande mulltoa är miljövänlig men ta och kolla upp övrigt avlopp och även ingående vatten. Du kanske behöver dra någon värmekabel i några rör.

Slå till!:D:D

35 kvm är litet även för en lägenhet, oavsett om den ligger i en storstad eller inte.

35 kvm är litet även för en lägenhet, oavsett om den ligger i en storstad eller inte.

Instämmer.

MEN, har man tomt och uthus blir "boytan" större trots allt. Alla saker behöver inte vara inne i bostaden (uthus är guld!) och man kan vara utomhus. Det blir inte lika stängt som i en lägenhet.

35 kvm är en sanning med modifikation. Med snedtak reduceras boytan. Jag har inte helt säker men man räknar väl boytan som den yta där man kan stå rak? (finns säkert andra som kan detta bättre än jag). Golvytan är större än 35.

Själv bor jag i ett litet torp med 74 kvm yta men huset är större. Övervåningens snedtak reducerar rejält. Flyttade från en lägenhet med 60 kvm och detta hur är MYCKET större.

Mina frågetecken gäller mer uppvärmning och isolering. Hur kallt blir det på vintern?

Samt avloppet. I en del kommuner är de griniga och kräver godkänt avlopp även på sommartorp. En arbetskamat blev tvingad att gräva slutna tankar på sitt primitiva torp eftersom "de kanske skulle komma att dra in vatten i stugan så småningom".

Eftersom det inte ens finns bdt avlopp så skulle jag gissa på att det kommer att finnas önskemål om att anlägga avlopp på fastigheten (oavsett om du räknar den som permanent eller ej). Sen skulle jag fundera över uppvärmningen, det brukar vara den största kostnaden och direkt verkande el är dyrt, beräkna in att du behöver skaffa en luftvärmepump eller liknande som sänker dina uppvärmningskostnader (men ökar investeringskostnaden).

Enklaste sättet att kolla om det kommer att finnas krav på nytt avlopp och i vilken form är att ta kontakt med miljöinspektören i kommunen som huset ligger i, då får du raka svar utan kostnad.

P.S. Jag tycker inte 35 kvm är så litet för en person med husdjur. Jag och katten delar på 40 kvm lgh med uteplats och har inga problem med att få plats alls. Då har jag ändå fyllt stora delar av bostaden med handarbetes grejer inkl spinnrock (drog gränsen vid vävstol dock...) Har man dessutom tomt och ett uthus så finns det ju mer yta att vistas på. Jag förstår inte vad folk skall ha sina jättestora hus till, det blir bara dyrt att värma upp och jobbigt att städa. Behöver du mer yta åt dina hobbies får du ju lätt plats med en friggebod på 15 kvm på den stora tomten, det kan bli en jättefin atelje :).

Senast ändrad:

Mitt Pepparkakshus är också 35 kvadrat men jag sover och jobbar på övervåningen som har så lågt i tak att jag bara kan stå upprätt precis på mitten. Men det funkar bra! Saknar badkar men har dusch så det funkar OK. :D

Åhhh, det var ju jättemysigt. Men dusch som sagt - var är den?
Jag hade inte tvekat trots endast 35 km. 35 kvm + sovrummet på ovanvåningen räcker gott och väl för en person :)

I toaletten som ska ha dusch så ser jag då ingen dusch.....*blind*

Tvättmöjligheter?

Raggardusch? :idea:

Det går ju alltid att lösa med en frigga som tvättstuga/hygienutrymme om du fixar avloppet, så gillar du stället så är avsaknaden av dusch inget olösligt problem. Gulligt är det ju så det räcker och blir över. :)

KL

Det är ju gott om plats!!! ;) :D
Mitt lilla torp är av liknande sort, boyta 38 kvm plus sovloft.
Jag har dock kommunalt vatten och avlopp, vilket var en förutsättning för att jag skulle köpa det eftersom jag redan från början planerade att bygga ut.
Jag har bott i mitt sedan 1 december förra året och det har gått över förväntan, trots att jag varken haft dusch eller tvättmaskin!

Jag fick låna tvättstugan hos hyresvärden jag bodde hos tidigare (privat, ett par hundra meter bort) och har väldigt nära både till stallet där jag har hästen och ridanläggningen, bägge har omklädningsrum och dusch. Har även dusch på jobbet plus att jag tränar före jobbet en del morgnar, så allt går med lite planering. Allt går om man vill. ;)

Vad gäller om man "får" bo permanent i fritidshus KAN ha att göra med vilka krav man ställer på sin kommun i och med det. Skolskjuts, plogning av vägar osv. Vet att många kommuner knorrar när det blir fler och fler permanentboende i vad som tidigare varit fritidshusområden pga. detta.
Sedan kan det bli trassel med bygglov od. om man vill bygga ut och fastigheten inte är taxerad som helårsbostad, men ligger det utanför detaljplanelagt område kan man ibland bygga ut en viss area utan bygglov. Det är möjligt att även detta skiljer sig mellan kommunerna, men det borde du hitta info om på din kommuns hemsida.

Tur att jag inte lade ut bilder här innan på mitt, folk hade nog tyckt att jag var galen. ;)

Håller tummarna!
/Keb

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 383
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
Äldre Ännu en hustråd av mig... ;) Denna vända av att titta på hus gör mig förbryllad, och jag undrar egentligen vad en fastighetsmäklares...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat