är jag småaktig?

Cilla

Trådstartare
nu måste ni hjälpa mig här....

jag har stall tillsammans med två vänner. vi delar på alla jourer och fodringar. mockar gör vi själva.
igår när jag kom till stallet stog det en full skottkärra på gången (inte första gången) vilket gjorde mig halvt vansinnig!!!! person M var ledig och person H jobbade eftermiddag. M hade insläppet på kvällen och antog att hon skulle tömma kärran. såg även ut att vara från hennes box bajset kom.

pratar med H i telefon, som sägar att det är Ms kärra, att hon mockade sist. som jag misstänkte alltså. Pratar även med M i telefon, som säger exakt samma sak!! Att kärran är Hs och att det var hon som mockade sist! jag hade utsläppet i morse, kärran står fortfaande kvar......

det stör mig.... helt otroligt!!! inte att kärran är full på gången, utan att någon av dom ljuger för mig! ska jag ignorera? ska jag konfrontera? vill gärna prata med dom båda samtidigt, men är lite rädd att framstå som en stallpolis.... är inte detta handlar om, utan lögnen....

detta är några av mina närmaste vänner!

kanske ska tillägga att jag slutade röka i onsdags och är hemskt grinig och lättirriterad pga det..... :mad:

Sv: är jag småaktig?

Äh, lugna ner dig, det var väl inte så himla farligt ;)

Det låter som om det ändå var en engångsföreteelse? Hände det titt som tätt hade det varit fullt förståeligt om du blivit förbannad, men nu tycker jag du ska tänka 'en gång är ingen gång' och inte riskera trist stämning med dina kompisar.

Jag hade tömt kärran, satt den på sin plats och inte hetsat upp mig.

När vi sågs hade jag bara sagt "jag tömde din/er kärra igår, vore snällt om den som mockar tar det nästa gång" dvs tycker jag personligen inte att det är en stor grej och defenitivt inget att bråka om.

Superduktigt av dig att sluta röka föresten!

Detta är en av anledningarna till att jag vill vara ensam om mitt stall. :D Sådana "småsaker" retar mig till vansinne! Så om du är småaktig, ja då är vi två!

jag stör mig också!
alltså inte på kärran utan på lögnen. fattar inte vad som är så svårt med att bara säga att man glömt den!

:bow: till dig som lägger ner rökningen!:)

Samma här:devil: Skönt med eget stall på gården som man bestämmer allt om på egen hand.

Jag skulle också bli irriterad om ngn lämnade skit på det viset.
Men jag skulle inte "ställa på", jag skulle bara nästa gång jag träffade stallkompisen säga "jag var snäll och tog rätt på din dyngkärra igår" eller liknande.

Jag står i ett stall med flera tonåringar, ryta till dem när de sprider saker runt sig och skitar ner, det anser jag man måste, de struntar i att lyssna annars. Men att hetsa upp sig över vuxna som går att tala till "normalt", näää det är jag för bekväm för! ;)

Usch jag hatar sånt också:mad: Hade själv blivit riktigt sur - och jag har inte äns cigarettabstinens:angel:
Tycker att man ska lämna det som man hittade det. Och speciellt när man inte är "ensam". Alltså delar..

Okej att man sopat ihop skit från uppbindningsplats eller liknande och lämnar en hög i kärran men att mocka en box och lämna kärran full är inte okej för mej.

Svårt också att ta upp en sån grej om nån ljuger. Det är ju egentligen en väldigt liten grej och det blir lätt att man blir klassad som stallets bitch/surkärring. Tråkigt då jag tycker du har rätt och småslarv i längden brukar leda till större slarv..

Men jag är också uppväxt i "min mammas" pedantstall, så jag har väl tagit efter lite.

skriv en lapp

"Jag tömde den överfulla skottkärran som någon lämnat på gången i över ett dygn.
Kan ju vara bra om alla tar reda på efter sig själva, är inte första gången det händer ;)
No hard feelings
Kram//Cilla"

Kan ju vara så att den som lämnade kärran inte minns att hon lämnat den där (kanske hade bråttom, fick telefon å glömde kärran när hon sprang ut i bilen för att hämta något :p etc) och när du påpekar det så blir den människan övertygad om att "Jo men visst tömde jag kärran?? måste vara X som lämnat den!"

jag stör mig också!
alltså inte på kärran utan på lögnen. fattar inte vad som är så svårt med att bara säga att man glömt den!

:bow: till dig som lägger ner rökningen!:)

just precis!!!!!
varför ljuga om en sån liten sak? och hur mycket kan jag lita på dom nu?

ang det där med att ha eget... just nu kan jag inte det, så detta är det bästa möjlga som ett eget, men inte alla matningar och insläpp och sånt. vi tycker ju lika om hästhållning och alt funkar klockrent och nu kommer denna jävla lögn.:mad:

arg blir jag! minst sagt! varför? och hur länge ska jag gå och agra mig över det? men mest vill jag veta varför manljuger om en så basal sak.... jag skiter väl i om man har glömt kärran, lätt hänt, men behöver ju inte ljuga om det å beskylla den andra???!!!!!???

skriv en lapp

"Jag tömde den överfulla skottkärran som någon lämnat på gången i över ett dygn.
Kan ju vara bra om alla tar reda på efter sig själva, är inte första gången det händer ;)
No hard feelings
Kram//Cilla"

Kan ju vara så att den som lämnade kärran inte minns att hon lämnat den där (kanske hade bråttom, fick telefon å glömde kärran när hon sprang ut i bilen för att hämta något :p etc) och när du påpekar det så blir den människan övertygad om att "Jo men visst tömde jag kärran?? måste vara X som lämnat den!"

att skriva en lapp i ett stall är som att be om problem. trust me, kommer från ett lappstall!!!!! :eek:

men det där om att man glömt, det kan jag gå med på!! ska jag prata med dom båda då? samtidigt? å säga att jag blir lessen över den eventuella lögnen?

Vet själv att sånt beteende kan reta gallfeber på en. Stod i ett stall där det hände titt som tätt att samma tjej lämnade skottkärran full med skit mitt i stallgången. Det fanns dessutom ingen annan skottkärra att tillgå. Sa till henne på ett vänligt sätt flera ggr, hon sa att hon skulle tänka på det, men inget hände. Till slut tömde vi tillbaka skiten i hennes nymockade box. Om jag inte minns fel hände det inte fler ggr.

Kan väl inte påstå att det är nåt att rekommendera, men i detta fallet var stämningen i stallet redan väldigt tryckt och personen det gällde var oerhört nonchalant. Eftersom det är dina vänner du delar stall med så är det väl bara att prata med dem och säga att ni väl kan försöka att tänka på att tömma skottkärran efter er er. Man behöver ju inte halshugga nån för det ;) Bry dig inte om att nån "ljugit" för dig. Som nån skrev, den som gjort det kanske helt enkelt har glömt det. Ibland är det mycket som snurrar i ens huvud att man gjort en massa saker utan att minnas riktigt vad.

Tror att abstinensen kan vara en liten bov i anledningen till att du blev så upprörd och det är helt okej för det är fasen inte lätt att sluta. Jätteduktigt av dig att försöka. Jag lyckas bara sluta när jag är gravid så jag fick se till och bli det igen så att jag kunde sluta en gång för alla :p

Lycka till!

alltså, kärran med bajsen bekymrar inte lika mycket som lögnen!!! det är bara en snabb irritation, som snabbt går över... men att någon av dom så lätt har ljugit mig rakt upp i ansiktet..... det stör mig.

Jo det förstår jag, men fråga dig också om du är säker på att någon av dem verkligen medvetet ljugit dig rakt upp i ansiktet. Tänker bara att det är tråkigt om du skulle bli osams p g a något som du egentligen kanske inte vet riktigt säkert.

Ett annat alternativ är väl att säga rakt ut till dem vad du känner. "Jag vet att det är någon utav er som lämnat kärran, men båda nekar. Inte så stor grej kanske, men jag känner mig besviken eftersom det känns som att någon utav er ljugit för mig."

skriv en lapp

No hard feelings
Kram//Cilla"

Av något så är det det mest irriterande som finns. En arg lapp. Man tar upp det personligen och på så vis får reda på vem det är som ljög, om det kanske bara blivit ett missförstånd eller något. Inte en lapp, det känns bara fjantigt och fult.

Jag skulle heller inte rekommendera att skriva lapp. Tänk om hon svarar med en lapp och du svarar tillbaka med en lapp och sen svarar hon tillbaka med en lapp och så håller ni på så i evigheter. :p

Irriterande, men vänta på ett bra tillfälle att ta upp det. Det lönar sig i längden.
Ordna ett stallsmöte? Men kalla inte till detta möte enbart på grund av skit incidenten och ev lögnen, utan ta upp andra saker också, det som du är nöjd med, om de har något att tillägga osv osv och sen smått dra fram skit incidenten. :p

Viel glück! ;)

Kan ju vara så att den som lämnat den glömt den. Och trott att den tömt den. Skulle jag lätt kunna göra med en sådan sak det är sådant som sitter i ryggmärgen så glömmer man det har man minne att man gjort det ändå. Typ som att låsa dörren.. tänker jag efter får jag minnesbilder av att göra det. Inte nödvändigt från samma dag.

absolut ingen lapp, ja lovar!
som sagt, förra stället var ett lappstall, fy f**n säger jag bara! bara en massa bråk och arga små lappar till höger och vänster. våran skrivtavla i stallet används nu bara till saker vi ska komma ihåg. datum på tävling, när hovis kommer osv....

men jag har iallafall bestämmt mig för att ta upp det med den misstänkta lögnerskan. tydligen har hon det som försvarssystem när hon gjort något fel och mår jättedåligt när hon blir tillsagd, så jag ska stryka henne medhårs och säga att jag bara blir besviken på att hon ljög. inte skälla, inte va arg, bara prata och lösa det. är ju min plikt som medmänniska och vän att inte göra henne mer lessen än nödvändigt! (vilket god människa jag är va? :rofl: )

men sanningen är den att vi är så tajta i vårat stall, så blir det en fnurra nånstans går det ut över alla! vill inte ha dålig stämmning i stallet, det fick jag nog av i lappstallet (där även person H hade häst)... vi träffas flera gånger i veckan, pratat, dricker kaffe, hjälper varandra på banan, rider ut, hämtar spån, hämtar hö, äter pizza, you name it. Både H och M ligger mig väldigt varmt om hjärtat, men M har jag inte känt så länge. hon kom till mig och H i vintras, H kände M innan.....

ärlighet är något som är ovärderligt och den ska man vara rädd om! men samtidigt.... alla har vi våra brister och fel och alla är värda en till chans....

Senast ändrad:

Låter bra att du försöker ta upp det personligen. Mitt tips är att kanske nämna det för båda att du är besviken eftersom du upplever att någon av dem ljög istället för att anklaga den du TROR har ljugit, kan vara känsligt även om man försöker vara så len som möjligt i rösten. Hoppas det går bra för dig iaf.. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka