Är jag så dum? + hingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare VitaSpringare
  • Startdatum Startdatum
V

VitaSpringare

Satt igår och pratade med en kompis. Har en 06a e Cardento som än är rätt liten, växer sakta och kommer växa länge så vill inte pressa och stressa henne. Tänkte visa henne på treårs, sen betäcka henne men hon tycker jag är galen som ska låta henne "skrota" bort unghästtiden. Är jag dum? :)

Någon som har tips på fina hingstar till Cardento blod?

Sv: Är jag så dum? + hingst?

Tycker du tänker helt rätt. Rekommendation på bra ston iär ju att visa dem på 3 års o sedan ta ett föl för att sen sätta igång dem igen.
Du kan ju fortfarande vara med på alla årgångschampionat.
Min erfarenhet är att många ston mognar av en fölning.
Tipsa om hingst kan jag dock inte då jag är dressyr insnöad.:)

Tycker inte att det låter som att din häst får skrota bort unghästtiden. Du tänker ju visa henne och då är hon ju ändå en god bit på väg, speciellt om du visar henne riden oxå.

Tror att du får en mycket hållbarare häst om du tar det lugnt med henne och låter henne få växa:)

Dessutom så får du ju köra kvalitén och championat ett år senare istället, som fölsto!!!

Det jag oxå känneer, att jag inte sliter sönder henne när hon växer utan hon får i stället ta det lugnt och växa.

Tycker att det låter som en väldigt bra plan, då jag själv har ett Cardentosto och tycker att hon först nu vid 7-års ålder är mogen. Tycker att Cardento-hästarna är lite sena.
Jag betäckte mitt sto förra året med Ludwigs Champion och fixk en jättefin liten hingst i år. Han fick klass 1 på fölvisningen och jag skulle gärna göra om kombinationen igen.
enligt ASVHs råd om användninge trodde de att han skulle passa till lätta Cardento-ston, kan inte annat än att hålla med:)

Tycker jag är en utmärkt idé. Hon är så ung så hon ändå inte ska pressas så mycket i ridningen på ett par år och då kan hon likabra få ett föl under tiden, och så kan du motionera henne i lagom dos iaf utan att halka efter i markarbetet/utbildningen.

Visst kan Cardento hästarna vara sena... men vad menar ni egentligen med det?

Statistiskt sett har han ju oerhört många deltagande avkommor i 3-års tester, championat från 3-6 år, samt Falsterbo, dessotom var 6 st av 20 final plac i år på Breeders!!!

Har själv fött upp 3 Cardento avkommor, två är 174 cm, den ena har varit final plac i alla championat samt gått unghäst Vm som 5 och 6-åring.

visst, dom kan vara sena, men det beror också på utbildningsgången och vem som sitter på ryggen;)

Rätt utfodrad/rätt tränad/bra hovslagare/bra veterinär/vila ger en hållbar häst.

Jag tror att det allra viktigaste är att ha öga för när hästen är i växtperiod och inte jobba dem då.

Exakt det jag menar! Kan man unghäst utbildning och kan läsa av unghästarna så kan man också matcha fram dom på ett ändamålsenlugt sätt till årgångs "grejorna", sen är det också klart att alla är inte "mogna" för det.

Men det är här "Proffsryttarna" skall komma in och matcha rätt hästar.

I princip KAN alla hästar matchas fram till 3-års test och kvalitetsbedömning med bra och rätt utbildning/utbildningstakt/rätt matchning. Sen krävs mer av ryttare och häst för att vara framgångsrika i 4,5 och 6-års championat, där krävs rytinerade ryttare på orutinerade hästar för att nå framgång och placeringar.

Fast vi menar nog inte samma sak.. Jag håller med om det du skriver, att alla hästar med rätt matchning kan vara färdiga till treårs osv. Men vissa hästar tar längre tid på sig att bli färdig i kroppen, oavsett foder etc. Det är det jag har märkt med bla. de Cardento-avkommor jag har sett. Sen vet jag inte om vi verkligen pratar om samma sak. Har sett tendeser på hästar som utvecklas fortare, och som får exakt samma foder/omvårdnad som hästar som växer långsammare, som inte är lika "färdiga" i kroppen och får mer problem för att muskler och tillväxtszoner inte hinner med varandra.

Kanske att vi pratar förbi varandra... inte vet jag?

Men två av mina hingstar e. cardento har varit 160cm som 1.5-åringar och 170cm som 2.5-åringar och sedan blivit 172-174cm som vuxna. den 3.e cardenton som jag har är bara 2.5-år och ca 163cm nu, men är inriden, löshoppad och går i rätt form i alla gångarter och har väldigt lätt för sig med en fin mun och en god ridbarhet.

Jag tycker inte att jag kan se att cardento avkommorna är sena eller långsammare i tillväxt än andra hingstars avkommor!

Tycker ni båda har rätt , men det beror ju även på den kära modern , har ett sto vars avkommor växer långsammare, vilket kan göra att de är lite ,"omogna". Har ridit en del Cardentohästar och det enda jag kan påminna mig om är att en del av dem hade lite långa bakben och därav kanske kan kallas "sena" om man nu vill kalla det så för de tog lite tid på sig att veta vart de skulle göra av dem, men man kan inte avgöra vad en hingst lämnar osv på bara ett fåtal avkommor man måste se i det stora perspektivet.
För att komentera den frågan som inlägget hade från början, är det solklart ett bra val du gör, det är bla detta som gör att vår avel går framåt och du har dessutom satt igång ditt stos "att bli medföl process" då brukar det oftast inte vara lika svårt att få dem dräktiga efter en tävlingkarriär.
rekomendation av hingst ger jag mig inte in på , då jag skulle behöva veta mer stam och se din häst, men lycka till & stå på dig!

Det är inte relevant att säga att Cardento avkommorna är sena pga "långa bakben", det har med exteriören av hästen att göra.

Cardento själv har långa bakben, men var han sen pga det? Nej, han hade ett proffs på Ryggen, i form av en av världens bästa unghästutbildare på ryggen, Peter Eriksson som kunde avväga varje minut av den hästens rigorösa träningsschema som genomsyrade träningsschemat under alla år fram tills det att han lämnade Peter och Flyinge. Ingenting lämnades åt slumpen, varken hästens vikt varje vecka, hovslagare, veterinär, foderstat, vacc, avm, träningsprogram 6 dgr/vecka, hästskötare som red honom, Massör, ET, etc, etc>>>Listan kan göras hur lång som helst....Men ingenting är Hokus pokus runt dessa ELIT hästar, om någon nu tror det.?!

Cardento har INTE lämnat ett fåtal avkommor!!! TVÄRTOM...Han leder snart statistiken över antalet plac avkommor i 4-års championat/Breeders/Falsterbo/unghäst VM av våra "Svenska Hingstar". Han har förvånansvärt många avkommor redan uppe i Svår klass trots sin unga ålder i avelsboxen.

Han kommer att bli nästa hingst som toppar statistiken för e. Cortez, RobinZ; Irco Marco etc, vänta och se om 10 år!

Vad beror på? Modern? Svar: Nja, dom är väl 2 om det...50% från mamma och 50% från pappan...

*Ridbarhet?
*Hoppvilja?
*Hållbarhet?
*Teknik/förmåga/balans/hinderuppfattning/avstamp/inställning/Mod/hjärta/vilja?
*Tidigt färdiga?>>>Vad beror det på?>>>Rätt gener, Rätt fodrad, Rätt Tränad, bra
mentalitet, kropps kontroll, kapacitet, ridbarhet och rätt ryttare?

Det är min uppfattning iaf av vad som kan påverka tidiga/sena hästar

Senast ändrad:

Det är inte relevant att säga att Cardento avkommorna är sena pga "långa bakben", det har med exteriören av hästen att göra.

Cardento själv har långa bakben, men var han sen pga det? Nej, han hade ett proffs på Ryggen, i form av en av världens bästa unghästutbildare på ryggen, Peter Eriksson som kunde avväga varje minut av den hästens rigorösa träningsschema som genomsyrade träningsschemat under alla år fram tills det att han lämnade Peter och Flyinge. Ingenting lämnades åt slumpen, varken hästens vikt varje vecka, hovslagare, veterinär, foderstat, vacc, avm, träningsprogram 6 dgr/vecka, hästskötare som red honom, Massör, ET, etc, etc>>>Listan kan göras hur lång som helst....Men ingenting är Hokus pokus runt dessa ELIT hästar, om någon nu tror det.?!

Cardento har INTE lämnat ett fåtal avkommor!!! TVÄRTOM...Han leder snart statistiken över antalet plac avkommor i 4-års championat/Breeders/Falsterbo/unghäst VM av våra "Svenska Hingstar". Han har förvånansvärt många avkommor redan uppe i Svår klass trots sin unga ålder i avelsboxen.

Han kommer att bli nästa hingst som toppar statistiken för e. Cortez, RobinZ; Irco Marco etc, vänta och se om 10 år!

Vad beror på? Modern? Svar: Nja, dom är väl 2 om det...50% från mamma och 50% från pappan...

*Ridbarhet?
*Hoppvilja?
*Hållbarhet?
*Tidigt färdiga?>>>Vad beror det på?>>>Rätt gener, Rätt fodrad, Rätt Tränad, bra

Jisses!!!!
Du är verkligen på hugget, det kommer inte vara någon till slut som vågar disskutera med dig, jag håller fullkomligt med dig, vill bara förtydliga att jag verkligen inte menade att Cardento har lämnat få avkommor , lite bättre koll än så har jag , syftade bara till att jag inte själv kunde göra den beömningen eftersom jag ridit för få avkommor och kanske sett, bara en 20-30 st och anser att det är ett för litet urval i det stora hela, för att jag skall kunna säga att han nedärver si eller så. Ursäkta mitt otydliga inlägg eftersom du tydligen missuppfattade det.

*Ridbarhet?
*Hoppvilja?
*Hållbarhet?

Hon kanske syftade på det som står i förärvningsbeskrivningen från 2007 om C?

"Avkommorna är ofta relativt ädla, långlinjerade hästar som dock tycks vara något sena i sin kropps- och muskelutveckling, och är ofta något svaga i sina gångarter. "

Fast tittar man på dem överlag så ser man att det ofta är hästar med mkt kapacitet! Mao så väntar jag gärna ut en sån häst - dvs det gör ingenting om dem då är lite sena.

Senast ändrad av en moderator:

Fast tittar man på dem överlag så ser man att det ofta är hästar med mkt kapacitet! Mao så väntar jag gärna ut en sån häst - dvs det gör ingenting om dem då är lite sena.

Japp! Det är ingen här som försöker racka ner på Cardento, han har bevisat både sig själv och sin nedärvning till tusen...

Satt igår och pratade med en kompis. Har en 06a e Cardento som än är rätt liten, växer sakta och kommer växa länge så vill inte pressa och stressa henne. Tänkte visa henne på treårs, sen betäcka henne men hon tycker jag är galen som ska låta henne "skrota" bort unghästtiden. Är jag dum? :)

Någon som har tips på fina hingstar till Cardento blod?

Hej!

Eftersom huvudfrågan flutit iväg lite, tänkte jag återgå till ett hingsförslag. Sheraton kanske skulle vara ett bra alternativ till ditt Cardentosto?
Gå in på VDL:s svenska hemsida och läs lite om honom, länken är www.vdlstud.se.
Då kan du dessutom passa på njuta av lite fina bilder på Cardento själv :banana:

Lycka till med din betäckning, jag tycker du gör helt rätt :)!

Johanna

Liknande trådar

Hästhantering Vår hingst har ett beteende som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera - han vill oerhört gärna nafsa på den som hanterar honom. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 978
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 772
Senast: tuaphua
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 704
Senast: Voeux
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka