Är jag överdrivet pjoskig?

Lazy Lady

Trådstartare
Får ofta höra att jag lindar in mina hästar i bomull, är mesig mm. mm.:crazy:

Bekrivning på min hästhållning:

Har 3hästar i eget stall,
1 6årig dräktig quarter märr som har tendens att skada sej på platt mark (har varit skadad pga yttre faktorer mesta tiden jag ägt henne ca 5år)
1 3årig appendix quarter som jag köpte i somras för att ha till ridning/tävling
1 6årig welsh som jag har som sällskap/körponny

Jag har i sommar haft hästarna inne på nätterna och har det även nu, ponnyn har legat i riskzonen för fång då hon va riktigt tjock så henne vågade jag inte ha på bete.

Den dräktiga märren skadade sej på ett staket på betäckningen (blev inte fövånad:cool:) Fick en senskada på bakbenet och blev därför förpassad till en liten hage.

Min 3åring va alldeles för tunn så honom ville jag ha på kontrollerad foderstat, och han fick därför också komma in på nätterna så jag va säker på att ha åt ordentligt.

Pga att jag har haft mkt skador och dyra vet kostnader på märren är jag noga med att ha bra försäkringar, bra mat till dem osv.
Jag rider inte hästar jag inte känner eftersom jag har en ryggskada och är därför väldigt försiktig. Rider mkt i ridhus/padock, då jag helst vill ha unghästen väl inramad innan jag ger mej ut i skog och mark. Ponnyn kör jag dock var som helst, men hon är riktigt "dumsnäll"

Hästarna kommer in mellan 19-20 på kvällen, och ut vid 7 på morgonen lunch får de vid 2.

Hade ett tag en kompis som körde ponnyn, och jag satte upp lite för mej normala regler. Ingen busgalopp med vagn, köra i lugnt tempo på grusvägarna eftersom de bilar som kommer ofta kommer fort! Och det är dålig sikt. Kompisen slutade dock köra ponnyn.

Jag är väldigt försiktig med den dräktiga märren, och kanske lite nojjig men hon är en dramaqueen som inte gillar förändringar och kan vara lite stressad i vissa situationer. (som nytt folk i hantering) Och med oturen som varit med henne blir man kanske lite extra rädd om henne när hon är dräktig.

Jag får ofta höra att man ska låta hästarna vara hästar och inte porslinsdockor, jag kan dock inte se var jag hanterar dem som det? Visst de har täcke på i hagen och de får hö ute 2ggr/dag och går in på natten:confused:

Är jag ute och cyklar i min hästhållning?

Vet inte om det blev luddigt men men..

/LL

Sv: Är jag överdrivet pjoskig?

Kanske ska lägga till lite.
Har den dräktiga märren i en egen hage, eftersom hon är halt på det skadade benet.
Hade ponnyn och 3åringen i varsin hage förut, då unghästen behövde massor med mat och ponnyn typ 3strå hö.

Numera går de båda tillsammans då unghästen är i bra hull och ponnyn också. De busar som dårar:D

Så ser det ut:)

/LL

Från det du berättar här så, nej.. Jag tycker inte att du är överdrivet nojjig!
Att ha hästarna inne på nätterna är väl normalt, samma sak med att täcka (okej, just nu kanske inte ett vintertäcke på 500g foder behövs), men ett vanligt kanske fodrat regtäcke använder jag i alla fall. Det beror väl på vart man bor och vädret samt häst.
Min tumregel är regntäcke när regnet och leran kommer. Vid -grader på dagarna åker ett ca 100g fodrat regntäcke på, och vid -grader dygnet runt åker 200-grams vintertäcket på. Fasst, det är säkert överdrivet det med:D

När det gäller unghästen skulle jag nog försöka komma ut i skogen mer, jag förstår din tanka med att ha den välk inramad, men den måste ju få lära sig att lyfta på föttern oxå! Kanske rda ut i 20 min efter varje pass i ridhuset? Ger ett trevlig avslut på lektionen :D

Tack för svaret!

Unghästen borde nog komma ut mer i skogen, det kan jag hålla med om. Det finns dock inte några bra ridvägar vid ridhuset jag använder. Jag brukar ta promenader i skog och mark med honom när jag ändå går med hunden.

Givetvis har de inte de tjockaste täckena, då har de ju inget till vintern:)

Jag kan förstå att du är försiktig med dina hästar med allt som du råkat ut för.
Så fortsätt du bara som du gör.
Hästhållningen är ju olika beroende på hästar. Här finns endast islandshästar och dom går på lösdrift. Tas bara in vid ihållande dåligt väder.
Visst, dom har ju ett utestall med fräsch halm i.

Så fortsätt du bara som du har gjort och strunta i om folk tycker du är nojig.
Det är dina hästar och jag tycker du sköter dom utmärkt!:bow:

Tycker det låter som att du har en sund inställning till hästar/hästskötsel.

Hellre att issåfall vara för "nojjig" än som vissa inte bry sig alls.

Du älskar dina hästar och är rädd om dom!

Jag ser inga fel idet!

Fortsätt med ditt och bry dej inte om vad andra säger!

Tack allihop för era svar:bow:

Det finns antagligen lika många sätt att ta hand om sina djur som det finns djurägare:)

/LL
Som tänker pussa sina djur på mulen hur mkt hon vill i fortsättningen:D

Tycker det låter vettigt. :)

Men, jag tycker mig se ett samband mellan klumpedunsskador och lite ridning i knivig terräng. Vet inte vilket som kom först, hönan eller ägget, men de jag känner som är överdrivet försiktiga med underlag, väder och vind när de rider ut, deras hästar lyckas ofta stuka sig, skära sig och slå sig på de mest otroliga ställen. :p Kanske är det så att det är skadorna som fått den ryttaren att bli mer och mer försiktig, eller så är det så att hästen inte kan se sig för ordentligt i och med att den aldrig behöver lära sig att se sig för i knivigare skogsterräng. :D Vet inte viklket som medfört vilket.

Intressant teori!

Jag har en häst som är en skogsmaskin och tar sig fram överallt i all sorts terräng och hon skadar sig aldrig utan har full kontroll över sin kropp. En gång släppte jag in henne med 6-månadersföl i ponnybox (de är halvblod) när jag skulle mocka, hon rullade sig och jag var inte det minsta orolig för att hon skulle skada fölet eftersom hon vet var hon har sin kropp.

tycker det låter sunt :) tex bra foderstat och bra försäkringar är ju a och o, inte pjosk :)

Angående klumpeduns skador så är det rätt ord för märren.. Hon är klumpig!! 600kg när hon är vältränad till 153-154 i mankhöjd. Snubblar på sej själv när hon är i hage.. Har ändå relativt kuperade hagar med stubbar och dylikt så hon borde vant sej. (nu har hon dock platt hage med träd eftersom hon är halt)
Konstigt nog är hon en bulldozer när man rider ut?! Inget snubblig eller något sånt. Alla hennes skador/fadäser har skett i hage. Ingen av de andra har lyckats skada sej såhär långt *ta i trä* Och de springer som sagt som galningar:cool:
Men å andra sidan är de mkt smidigare i kroppstypen, när märren kommer springande låter det som en flock elefanter på rymmen:o

Försiktigheten med att rida ut kommer av att jag har skadat ryggen och känner mej tryggare med 4väggar/staket runt mej tills lillkillen är ordentligt inriden. Eftersom mina ben domnar bort tappar jag lätt balansen, ingen bra kombo med yster men snäll unghäst i skogen. (sambon förbjuder mej dessutom i nuläget eftersom jag har svårt att ens ta mej upp ur sängen för tillfället:grin:)

Men jag håller med om att det bästa är att de får gå på olika sorters underlag och i varierande terräng:laugh:

/LL

Så som du beskriver så tycker jag inte det verkar vara överdrivet.Om märren är halt och har blivit ordinerad liten hage av veterinär så tycker jag att det är okay att hon går ensam i liten hage,annars är jag helt emot isolering av hästar i små fyrkantshagar.Mina hästar har också täcke vid riktigt skitväder (inte unghästarna dock) och går ute 6-20 ca.Men dom går i flock på 7 ha med lösdrift och fri tillgång på hö.Varför har du köpt en sällskapsponny till hästarna om dom ändå inte kan gå ihop året runt? Kanske en annan häst som sällskap vore att föredra?

Jag tycker att det verkar som att du är rädd om dina hästar, tycker inte att du är det minsta överbeskydande. Jag har tyvärr också haft en klumpe duns, var och varannan dag så hade han fått någon sorts skada i hagen :( men han var som din under ridning så gjorde han sig aldrig illa.

Just det där med att hästarna ska få vara hästar håller jag med om, men jag tycker att det verkar som om du låter dem vara det. Om man i stort sett lindar in hästen i bomull, aldrig låter den vara ute osv, det är en annan sak.

Mina hästar (22-årig korsningsponny, 12-årigt halvblod) går ute från 9-10 på morgonen, beroende på väder/ridning/arbete/skola, till 21. De har ett hus att gå in i, hö och vid regn/snö har de täcke på sig. Detta gäller sommar som vinter, fast det går ut tidigare på sommaren, vid 6-tiden ungefär.

Jag tar alltid ut dem en och en, har dem alltid uppställda i gången när jag sköter om dem, nogrann med deras foder och varierar deras motion så mycket som möjligt. Detta tycker jag är vanlig sund hästhållning, men jag får ofta höra att jag daltar bort dem, att lite måste de ju tåla osv.

En bekant rider i stort sett aldrig sin häst, ett halvblod på 8 år, men ibland kommer hon in i perioder där hon lägger flera timmar/dag i paddocken med att rida eller longera. Om man säger till henne att det kanske är lite tufft att köra så hårt med hästen, så säger hon att hennes häst är i toppskick och tävlingsklar. Jo, säkert. :grin: Sen kan hon försvinna från stallet och inte visa sig på flera veckor.

Du behandlar dina hästar på bästa sätt låter det som!!:laugh:
Alla skulle vara som du med sina hästar!!!
:bow:

Du har i mina ögon en helt normal hästhållning. Fast jag vet ju att en del tycker man är pjåskig när man tar in på natten på sommaren.
Men omständigheter kan ju göra att man väljer det. Jag hade två stycken inne nattetid i somras och uppfattades av vissa som pjåskig.

Tycker det låter som att du tar väl hand om dina hästar och ser till deras bästa. Inget av det du skriver låter överbeskyddande, utan snarare som ett bra hästägarskap. :)

Har märkt att jag blir bara pjoskigare med åren. Vi har rejält med plats för våra 4 hästar men de går i små plana hagar brevid stallet två och två.
Vi har en stor fin hage på en ha helt outnyttjad på grund av rädsla för skador och tappskor mm. Man lär sig efter ett antal år och tusentals kronor i veterinärvård och hovslagare att det skadar inte att vara lite pjoskig i sin hästhållning.
Jag kommer ihåg den tiden när man hånlog åt dom som satte på benskydd på sina hästar i hagen och täckade dom i tid och otid. Numera så får fullblodet alla tänkbara benskydd på sig och täckas noggrant varje morgon innan han ska ut.
Det är bara hjälm som fattas på honom.
Hånflinet stelnade ganska snabbt efter en stickskada i en led som höll på att kosta hästen livet och kostade oss en massa pengar. Det finns hästar som har vett att vara rädda om sig och det finns hästar som har en förmåga att skada sig på ingenting. Lite pjosk skadar inte.

Jag köper att du pjoskar just DEN hästen som är skadebenägen men om du har fler hästar i ett stall som pga den första hästen får vara i små hagar, som du skriver, då tar det tvärstopp hos mig! Hästar är individer o bör behandlas därefter men i det stora hela mår hästkroppen bäst av att få röra sig i stora hagar hela dagarna.

Hos mig går hästarna ute på ca 3,5 hektar från morgon till kväll om det inte är busväder. Dom hästar som rids o tävlas täckas efter väder eller klippning men 2,5 åringen har päls! Han behöver inte täckas alls.

Så till TS vill jag bara säga att din 3-åring har ett stort behov att röra sig för att stärka sin kropp så han pallar ansträngning i framtiden. Kan inte ponnyn gå ute på sommaren så tycker jag du ska skaffa sommarsällskap till din unghäst. Och jag hoppas dessutom att han inte tröttnar på ditt ridhusridande för då kommer han bli farligare där inne än om han fått gå ut o titta på omgivningen. Att man inte ska rida ut själv på unghäst är nog ganska självklart men du kanske kan få ngn att hänga med på ponnyn?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 643
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 227
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 265
Senast: Bison
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 997
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka