Är jag löjlig?

Erikaa

Trådstartare
Min mamma är världens bästa hundvakt, hon har precis gått i pension och säger att hon gärna vill ha vovven mera. Just nu bor dock min bror där hemma på obestämd tid med en whippet som går väldigt bra ihop med min hund och är dom lösa är det i princip race från början till slut.

Hursomhelst märker jag för en vecka sedan på torsdag att min hund haltar lite. Ber om att de tar det lugnt och vara uppmärksamma den tid de ska vara hundvakt, fredag-söndag kväll. Såklart får man tillbaka en hund som knappt kan stödja på vänster framben. När jag är ledig sen från måndag-onsdag är hon på koppelvila och blir bättre. Eftersom ingen annan hundvakt var tillgänglig idag så skulle hon vara hemma hos min mamma, jag pratade med dem båda och de lovade att det var koppelvila som gällde och endast rastrundor.

Grejen är de ändå tar med henne på en promenad och släpper dem tillsammans för "whippeten har saknat henne så mycket och man såg att de ville springa". Jag känner nu att de inte respekterat de jag sagt och jag känner mig inte trygg med att ha henne där de korta stunderna jag behöver hjälp söndag-måndag. Det är jätte svårt att fixa en annan hundvakt och jag vet att hunden ifråga vill vara där. Är jag löjlig som känner såhär, hur hade ni gjort?

Annars godtar jag gärna tips på hur man kan försöka förklara pedagogiskt eftersom jag måste ha misslyckats nånstans. Hunden blev ju inte tvär halt precis men jag tycker ändå att det var onödigt, vi har tid hos vet på måndag em.

Jag godtar absolut inte att min hundvakt behandlar min hund på ett sånt sätt att hunden kommer till skada, oavsett om det handlar om något som hundvakten handgripligen gör mot hunden, eller något som i ditt fall, där hunden tillåts springa tills den blir halt.

Om jag gett en förordning till hundvakten så förväntar jag mig att den följs, och kan den inte följas så ska hundvakten prata med mig, punkt slut.

Är det verkligen omöjligt att hitta en annan hundvakt eller lösa det på något annat sätt?

Min mamma är världens bästa hundvakt, hon har precis gått i pension och säger att hon gärna vill ha vovven mera. Just nu bor dock min bror där hemma på obestämd tid med en whippet som går väldigt bra ihop med min hund och är dom lösa är det i princip race från början till slut.

Hursomhelst märker jag för en vecka sedan på torsdag att min hund haltar lite. Ber om att de tar det lugnt och vara uppmärksamma den tid de ska vara hundvakt, fredag-söndag kväll. Såklart får man tillbaka en hund som knappt kan stödja på vänster framben. När jag är ledig sen från måndag-onsdag är hon på koppelvila och blir bättre. Eftersom ingen annan hundvakt var tillgänglig idag så skulle hon vara hemma hos min mamma, jag pratade med dem båda och de lovade att det var koppelvila som gällde och endast rastrundor.

Grejen är de ändå tar med henne på en promenad och släpper dem tillsammans för "whippeten har saknat henne så mycket och man såg att de ville springa". Jag känner nu att de inte respekterat de jag sagt och jag känner mig inte trygg med att ha henne där de korta stunderna jag behöver hjälp söndag-måndag. Det är jätte svårt att fixa en annan hundvakt och jag vet att hunden ifråga vill vara där. Är jag löjlig som känner såhär, hur hade ni gjort?

Annars godtar jag gärna tips på hur man kan försöka förklara pedagogiskt eftersom jag måste ha misslyckats nånstans. Hunden blev ju inte tvär halt precis men jag tycker ändå att det var onödigt, vi har tid hos vet på måndag em.

Nej du är inte löjlig. Jag hade blivit vrålförbannad om någon låtit min halta hund springa. Du sa till och med till om det och ändå nonchalerades det. Otroligt respektlöst enligt mig.

Ja, jag hade blivit arg. Samtidigt är din hund ditt ansvar. Jag hade inte lämnat min hund hos någon hundvakt överhuvudtaget om den haltar. Jag hade nog snarare bokat tid hos veterinär.

Jag hade blivit mäkta upprörd faktiskt. Bara för att en förälder är snäll och hjälper till med hunden så betyder det inte föräldern för göra vad den vill med hunden. Jag hade sagt att "om du inte vill respektera det jag säger när det gäller hunden, så säg i så fall det - då kan jag välja att fråga någon annan". Förklara att en skadad hund som leker kan få fysiska men för livet. Lek gör det lätt att glömma bort smärta.

Hoppas att det går bra hos veterinären på måndag.

Jag hade blivit skitsur om den som passat min hund gått emot mina anvisningar, så jag tycker inte alls att du är löjlig. Jag har både svärmor och en granne som är pensionärer och säger att de jättegärna passar hundarna när som helst, men jag vägrar för de skulle mycket väl kunna få för sig att släppa hundarna lösa, mata dom när de tigger, etc.
Enligt min erfarenhet så hjälper det inte att vara pedagogisk och förklara eller säga hur man vill ha det när det kommer till en viss typ av människor, de hittar ändå alltid någon ursäkt för att göra som de känner för, och de framställer det ofta som att hundarna har en dold agenda som bara dom känner till, i stil med "vi såg att de ville..." . Jag hade möjligen sagt något i stil med som @Philosophia skriver, som en förklaring till varför de inte får vara hundvakter. Kan inte ens respektera ett uttryckligt krav på koppelrastning så hade jag inte litat på den personen.

Hoppas din hund kryar på sig!

• Gilla
Reactions: kol
Jag hade blivit rätt ledsen och förbannad, då en skada kan förvärras rejält om man är slapphänt och låter en hund busa runt som en galning med andra hundar när den är halt. Risken för värre problem än vad som först fanns är stor.

Jag låter inte någon annan släppa mina hundar lös, just pga skaderisken. det har dock hänt att hundvakt släppt min hund lös ändå. Resultatet? Personen i fråga var aldrig hundvakt igen. Aldrig någonsin att jag skulle acceptera att någon har min hund lös utan tillstånd. Har de det ändå, då väntar inte någon "pedagogisk förklaring" utan en rejäl jävla utskällning och tydlig förklaring kring hur mycket som kan gå fel. Och ja, det är precis likadant oavsett vem som är hundvakt. I den frågan tar jag ingen skillnad på familjemedlemmar eller bekanta.

Jag hade blivit riktigt sur.

Bästa åtgärden tror jag är om du kan få dem att följa med till vetten på måndag. Prata med vetten i förväg och förklara varför de är med och be hen vara övertydlig med att si och så länge ska hunden vara i koppelvila även om de slutar halta tidigare. Fattar de inte då, så hade jag försökt lämna hunden på annat ställe. Alternativt talat om för dem att fr o m nu så betalar ni vetteräkningarna tills föreskrifterna följs. Då kanske de lyssnar bättre.

Jag kan erbjuda mig att vara hundvakt en vecka eller två och med garanterat vila :) Jag kör lastbil och hunden skulle få lov att "sova" under tiden jag kör, lastar och lotsar. Och som bonus blir det mycket lugna promenader då jag (efter en hjärtinfarkt för några år sedan) inte alls har den kondis som jag skulle behöva för en "aktiv" hund :)

Jag hade blivit riktigt sur.

Bästa åtgärden tror jag är om du kan få dem att följa med till vetten på måndag. Prata med vetten i förväg och förklara varför de är med och be hen vara övertydlig med att si och så länge ska hunden vara i koppelvila även om de slutar halta tidigare. Fattar de inte då, så hade jag försökt lämna hunden på annat ställe. Alternativt talat om för dem att fr o m nu så betalar ni vetteräkningarna tills föreskrifterna följs. Då kanske de lyssnar bättre.
Jag tycker de kan betala räkningen redan nu när skadan är skedd.

Tack så hemskt mycket för alla svar, skönt att höra att att man inte är ensam om att känna såhär. Min bror har börjat kalla mig diktator när det kommer till hunden eftersom jag vill att vissa regler ska följas så det blev att jag tvivlade på mig själv där ett tag. Har fixat hundvakt på annat håll så att jag ska kunna känna mig säker. Tack så hemskt mycket igen för alla era tips, det har verkligen hjälpt!

Att ta med dem till veterinären var en bra ide och det ska jag göra, uppenbarligen hjälper det inte när jag säger något utan det är nog bättre om det kommer från någon annan.

@Pegasus63 Det värmer hjärtat väldigt mycket att du är villig att hjälpa en främling, men för stunden har jag lyckats löst situationen! :D

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 200
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 162
Senast: __sofia__
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
721
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 359
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka