Är jag konstig?

Sv: Är jag konstig?

Har ni både hö och ensilage? sägs ju att hästar som får ensilage eller hösilage inte äter hör? jag vet ej då jag bara har hö.

Hästarna föredrar ensilaget men vi tar litet hö, det är praktiskt när man inte ger så mycket (början/slutet av fodersäsongen).

Det finns ingen anledning till att "pytsa med hur mycket som helst" om man har täckt hästens näringsbehov, många som ger en massa extra tillskott vet inte ens vad det innehåller eller är till för, oftast är det bara en onödig kostnad i mångt och mycket. Det är klart att finns vissa hästar som har behov av något, men det finns ingen anledning att ge 7-8 extra tillskott för att de "kanske" behövs.

Ett bra hö kommer man väldigt långt med sedan får man se därefter vad man behöver komplettera med. Bra grovfoder, eventuellt proteinfodermedel och mineralfoder täcker generellt många hästars dagliga behov.

Jag jobbade i ett stall där varje häst fick 4-5 olika tillskott om dagen, + att de fick olika foder från t.ex. Krafft, Mustang, samt korn, havre, betfor, vetekli, svarthavre.. ett sto som fick krafft, kli, svarthavre och korn + de där tillskotten hade gärna fått lägga på sig betydligt mer (hon stod redan på i stort sett fri tillgång på bra hösilage) men dag efter dag ratade hon kraftfodret, pga. alla dessa tillskott. Då undrar jag ju lite hur man är funtad, det är ju mycket bättre att hästen åtminstone lägger på sig och inte är tunn som en speta och så får man väll ge eventuella tillskott vid Behov efter i så fall..

kan tillägga att det var ganska dyra tillskott också, någon flaska räckte en månad till två hästar och kostade typ 1200 kr , då undrar man om det inte finns något vettigare att lägga pengarna på :confused: (i oförsig hade de gott om pengar.. men ändå... )

Likaså kunde en häst få t.ex. bra analyserat hösilage, mineraler (innehållande vitaminer), kli (som innehåller alla sorters b-vitaminer), samt färdigfoder (typ krafft -innehållande vitaminer!) och någon fick även detta + foderjäst och gav ändå b-vitaminer? ..

Tycker det är konstigt att man inte har mer allmännkunskap och att man inte bryr sig mer om att läsa vad som är i burkarna..

Jag har visserligen behövt gett min häst t.ex. b-vitamin någon omgång i samband med pälssättning/fällning, vid något tillfälle har jag haft anlednig att ge foderjäst, vid något tillfälle har jag fått ge t.ex. olja osv. men då har jag ju haft anledning till det också, ger aldrig bara "för sakens skull"..

Många hästägare kan ju sorgligt nog inte ens motivera Varför hästen får alla de olika pyttsarna de får....

Ja lite, men inte helt. För jag ser ofta att folk gnäller att det är så dyrt att ha häst, MEN studerar man dessa noggrannare så verkar dom ju gilla att ha det lite smådyrt..tänkte då på alla tillskott, fina märkesfoder o dyl som många egentligen inte ens vet om det behövs.

Givetvis gäller det ju inte allt hästfolk, men bra många.

Jag ger oxå bara Havre och betfor + mineraler.
Och sen får dem B-vitamin vid fällningstid!
Funkar alldeles utmärkt!

*KL*

Jag pytsar så mycket som det behövs. I vissa fall pytsar jag för jag vill åt det 'extra' det ger.

Mitt mål/min dröm är att SLIPPA det, jag avskyr att stå och 'dutta', och så är det dyrt också som sagt.

Men just nu så:

Fbl får
Hösilage (som jag skulle önska han åt mer av, 2.75 kr/kg)
Hestekraft (2,5 kg)
Kornkross (1 kg)
Krafft Miner (80 gram)
Fosforbalans (2 mått, fosforn är helt hopplös få till utan dutt, kalkrika fosforfattiga marker här)
Rapsolja (5 dl)

Sen B-vitamin nu vid pälsfällning. Samt att han för stunden får magnesium. Hans magnesiumbehov är täckt via foderstaten, men jag har en period nu provat ge extra magnesium, då han ligger precis på magnesiumgivan, men högt över på kalk och de tydligen kan störa varandra)

Tidigare fick han Seaweed & Rosehip hovtillskott med, gav kanonfin effekt på hovarna men ska prova att inte ge nu och se om det blir försämring igen.

Welshponnyn får hösilage (som jag önskar han åt mindre av *s*)
Halm
1 dl kraftfoder bara för att få ngt att tugga på.
Krafft Miner grön (80 gr).
Fosforbalans (hopplöst med fosforn som sagt)

och sen nyår har han fått ADE-vitamin med. Det sjunker ju i silaget, och solfattig vinter. Ger rutinmässigt ADE-vit på vårkanten till de som har en foderstat som består av enbart/mest grovfoder. Och B-vitamin nu vid fällning.

Jag skulle bli utmärkt glad om jag kunde hitta ett kraftfoder som gjorde att jag slapp dutta, och bara kunde ge grovfoder och mineral till welshen, och grovfoder och kraftfoder till fullblodet eller ännu hellre att han började peta i sig mer grovfoder så han kunde få bara det och mineral. Och ffa om det fanns en mineral som FUNKADE utan att tillsätta extra fosfor, eller åtminstone att fosfor fanns i pelletsform eller liknande och tillsätta. För nu måste jag dutta med betfor för att blanda pulvret i.

Jo, men framförallt så gillar de väl att "laga mat" åt sin häst, dvs att röra ihop en massa olika saker gärna ihop med ett färdigfoder.
Visst saknas kunskaper, men framförallt är det tydligt att de aldrig har fodrat något större antal hästar, för då blir det ju både dyrt och jobbigt med en massa dyra och onödiga tillskott

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 003
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
16
· Visningar
630
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
684
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka