Är jag gammalmodig och omodern?

Ni här på Buke som har blöjbarn, hjälp mig förstå en sak. Ja det är ju ganska många år sen jag hade blöjbarn (yngsta sonen är 20) så jag kanske inte riktigt fattar det här :confused:

Såg nämligen ett inlägg på facebook som fick mig tappa hakan lite. En bekant hade kommenterat en väns inlägg så då blev synligt i mitt flöde.
Mamman som postade inlägget var så stolt över sin son, för han hade kört ut henne från köket när hon lagade mat för att han ville göra nr 2 i blöjan ensam (ståendes på en pall i hörnet) O_o
Sonen hade skrikit "NEJ mamma gå bort" när hon, ståendes ute på balkongen, tagit i dörrhandtaget. Vilket mamman då var så jättestolt över, "min stora duktiga pojke" :confused:

Jag är ledsen men är det bara jag som tycker det är jättekonstigt :o
Helt ot men jag trodde du var i 20-års åldern.

kl
Hade nog bet barnet att bajsa någon annanstans, hade inte blivit stolt i alla fall om det inte ligger något annat bakom

Har inga egna barn men jag tycker det låter konstigt. Både att barnet fick köra iväg mamma när det gällde att bajsa i köket (även om barnet hade blöja) och att skryta om det på fb, som om det vore nåt bra.
Å andra sidan har jag en kompis som bara skrattade när barnet slog henne i ansiktet också (barnet var 1 år) :cautious: (en annan kompis med barn gjorde som jag hoppas och tror att jag kommer reagera, snällt men bestämt säga till barnet att man inte slår mamma).

Min son är två år och vi tränar för fullt med toaletten. Går bra, främst med kisseriet men när det kommer till att bajsa så är det lite från gång till gång. Men när han bajsar i blöja så vill han va i fred, kommer jag in i rummet han är i så säger han stanna, och jag kan inte påstå att jag tycker det är jättekonstigt att vilja va ifred när man gör sina behov? Han domderar inte och är långt ifrån något uppstudsigt barn, han vill bara vara ifred när han bajsar. Att de ska ha koll på vilket rum som är tabu vid två års ålder tycker jag är det konstiga, absolut att man kan förklara och självklart visa och sen berömma när de gör det på toaletten men att banna att fy inte göra i blöjan där skulle jag aldrig göra. Aldrig att jag skulle skriva om dylikt på Facebook heller.

Det verkar som att vi fått samma post i vårt facebookflöde ... (Jag vet inte vem hon som skrivit är dock, kompis kompis)

Jag reagerade exakt som du, läste flera gånger för att förstå vad som faktiskt hände och sen ställde jag mig frågande till vad hon egentligen är stolt över. Jag borde inte vara hopplöst omodern som mamma, min dotter är inte ens elva månader.

Min bror brukade när han var i den åldern ställa sig någonstans och klämma och om någon kom i närheten viftade han bort dem med armen men det var ingen som var stolt över honom för det utan reaktionen var nog mer "meh, kunde han inte gått på pottan i stället".

Jag har inga barn, men jag har personer i mitt Facebook-flöde som verkligen skriver precis vad som helst om sina barn/familjer på Facebook. Jag blir faktiskt helt beklämd när jag läser såna uppdateringar. Vad får man ut av att berätta för alla på sociala medier (det här är dessutom personer jag inte känner speciellt väl, så vederbörande har inte bara de närmaste på sin vänlista), om hur ens barn bajsar på sig eller kissat i sängen eller inatt var x helt torr? Jag förstår verkligen inte.

Jag skaffade min Facebook ganska sent, 2009, men de som fick bebis då har alltså en sjuåring idag. Med tanke på hur barns internetanvändning ökat lär det ju inte ta lång tid innan dessa barn själva kan läsa sina föräldrars uppdateringar om dem som små. Det är inget jag vill att mina barn ska få göra, eller som jag velat läsa om mig själv...

Jag har inga barn, men jag har personer i mitt Facebook-flöde som verkligen skriver precis vad som helst om sina barn/familjer på Facebook. Jag blir faktiskt helt beklämd när jag läser såna uppdateringar. Vad får man ut av att berätta för alla på sociala medier (det här är dessutom personer jag inte känner speciellt väl, så vederbörande har inte bara de närmaste på sin vänlista), om hur ens barn bajsar på sig eller kissat i sängen eller inatt var x helt torr? Jag förstår verkligen inte.

Jag skaffade min Facebook ganska sent, 2009, men de som fick bebis då har alltså en sjuåring idag. Med tanke på hur barns internetanvändning ökat lär det ju inte ta lång tid innan dessa barn själva kan läsa sina föräldrars uppdateringar om dem som små. Det är inget jag vill att mina barn ska få göra, eller som jag velat läsa om mig själv...
Exakt det här funderade jag över när jag såg en mamma dela ett blogginlägg i en av de många dela-din-blogg-här-grupper som finns på Facebook. Inlägget handlade nämligen om att hon varit på sjukhuset med sin dotter (7-9 år gammal, minns ej exakt) p.g.a. dennes urininkontinens. I och med FB-delningen var för och efternamn på mamman fullt synligt, och i inlägget låg en tydlig bild på dottern samt hennes tilltalsnamn. Varför i hela friden skriver man om det på en offentlig blogg? Och varför känner man behov av att dela ett sånt inlägg på FB bland tusentals okända människor? Det känns oerhört respektlöst.

Exakt det här funderade jag över när jag såg en mamma dela ett blogginlägg i en av de många dela-din-blogg-här-grupper som finns på Facebook. Inlägget handlade nämligen om att hon varit på sjukhuset med sin dotter (7-9 år gammal, minns ej exakt) p.g.a. dennes urininkontinens. I och med FB-delningen var för och efternamn på mamman fullt synligt, och i inlägget låg en tydlig bild på dottern samt hennes tilltalsnamn. Varför i hela friden skriver man om det på en offentlig blogg? Och varför känner man behov av att dela ett sånt inlägg på FB bland tusentals okända människor? Det känns oerhört respektlöst.

Men verkligen jätterespektlöst! Likaså folk som tar bilder på sina ledsna barn och ba "sur för att hen inte fick godis men man måste lära sig :heart" eller "här ligger Putte på golvet och vägrar gå till dagis, så roligt har vi idag". Alltså :wtf:.

Fattar inte heller. Min onge figurerar titt som tätt på Facebook, men endast i positiva situationer.

Fattar inte heller. Min onge figurerar titt som tätt på Facebook, men endast i positiva situationer.

Men precis, jag förstår ju också att man är stolt över sitt barn och vill berätta/visa bilder när barnet lärt sig något nytt. Man kanske dessutom har släkten i en annan del av världen, så de sociala medierna blir enda sättet att nå ut till många smidigt. Men därifrån till att skriva uppenbart negativa/till och med kränkande saker om sitt barn, det är en helt annan sak.:eek:

Verkar som att många inte tycker barn har någon (rätt till) integritet över huvud taget. Allt från hemska bilder till uthängning på Facebook till tvingande att krama släktingar. I alla fall i min omgivning :(
Fler föräldrar borde tänka "hur skulle jag känna om det var mig det här inlägget/bilden/situationen handlade om?" innan dom trycker på skicka-knappen. Ytterst få av dom som gladeligen lägger upp sånt om sina barn skulle ju göra samma sak om sig själva, det borde vara anledning nog att låta bli.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka