Är jag för tung!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Butterfly

Jag är 173 cm lång och väger runt 65-70 kg.
min häst är en korsning mellan paint, welshcob och lippizanare och är 150 i mankhöjd. Är jag för tung för honom? Jag vill inte "förstöra" honom.

Sv: Är jag för tung!?

Jag tror inte heller att du är för tung för honom.
Om hästen arbetas rätt så stärker den ryggmusklerna och anpassar ryggen om ryttaren skulle vara lite för tung, så det ska nog till at du väger typ 100- 110 kg innan din häst skulle kunna få problem om du nu arbetar honom rätt. Sen kan ju en ryttare på 40 kg med lätthet pajja ryggen på ett stort halvblod :devil:

absolut inte! om man är för tung så visar säkerligen din häst det genom att vara irriterad. din häst klarar säkerligen dig med glans:)

Tror inte heller du är för tung!

Absolut inte, rider själv Welsh Cob på 144 cm och jag väger flera kg mer än dig. Det viktigaste är ryttarens balans och sits.

Jag tycker absolut inte att du är för tung!!!

Nej, jag tror inte heller du är för tung!! Absolut inte! 150 är ju inte så litet!

Får jag kapa din tråd lite och ställa lite samma fråga om en islandskorsning som vi har. En ponny, ca 125 cm hög, fyra år gammal. Korsning islänning/knabstrup. Vad skulle ni sätta för maxvikt på henne? Hon ser ut som en liten islänning, grov och viktbärande, men hon är ju inte färdigvuxen. Maxvikt nu? Maxvikt när hon är färdigvuxen??

Maxvikt 40-45 kg om (hon är grov) nu kanske och upååt 55 kg när hon verkligen är klar. Islänningar utvecklas långsammare än många andra hästraser (med allt det tror jag ju att du redan vet ;) ) så jag skulle nog vänta längre än vanligt med att öka vikten.

Hellre en tyngre välbalanserad ryttare än en lättare obalanserad!

Jag är 173 cm lång och väger runt 65-70 kg.
min häst är en korsning mellan paint, welshcob och lippizanare och är 150 i mankhöjd. Är jag för tung för honom? Jag vill inte "förstöra" honom.

Men Jisses Amalia!!!!
Vad är det för fel på alla tusen millioner ( ja jag vet hur det stavas egentligen....) andra trådar som finns i detta ämne!!!

DU KÄNNER OM DU ÄR FÖR TUNG!!!!! :eek:
Det känns... Det går INTE bra att rida en häst som är för liten... :idea:

Du väger INTE för mkt för en häst på 150 cm och det är med basta!

// M

Jag hade gärna visat han men jag kunde inte få in bilderna hur jag än försökte. sorry:(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Har någon tips på en form av pall eller liknande som går att ha vid fotänden av en säng? Behovet är till en hund som lättare ska kunna...
Svar
9
· Visningar
700
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 819
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 247
Senast: Johannna1
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 362
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar