Är jag för tung för en D-ponny ?

I

isabellah

Hej, jag är en tjej som är medryttare på en D-ponny han är 9år och tävlar i westen och hoppning. hanns ras är svenskrid ponny avlad till hoppning .. men jag är 1.66cm lång och väger 70kg .. är det för mycket=/?

Sv: Är jag för tung för en D-ponny ?

Det finns massor av trådar i ämnet. Bara att söka men jag ska säga vad jag tycker...

De flesta westernhästar har en mankhöjd på D-ponnymått och strax över. Ofta rids dessa av fullvuxna personer som inte direkt kan räknas som "lättviktare". Hästarna har tränats upp för att bära korrekt och man använder en sadel med stor anläggningsyta för att fördela vikten.

Är man en balanserad ryttare som rider aktivt och som känner när hästen inte bär korrekt så man kan korrigera detta så spelar vikten en mindre roll. Är man obalanserad och belastar hästen fel och dessutom inte känner när hästen tappar formen och slutar bära då är det inte bra...men det gäller tunga som lätta ryttare.

Jag själv är 174 cm lång, väger mellan 70-80 kg och håller på att rida in en Welsh Cob, tre år nu, och det går utmärkt. Hennes mankhöjd ligger på maxad D för dagen men kommer att växa något mer så hon blir troligen 150 cm ca. Går utmärkt!:cool:

Det är väldigt svårt att säga. Det beror dels på hur hästen bär och hur kroppstypen är och dels på hur du rider. Men jag skulle inte tro att det är någon fara ifall h*n bara bär upp dig ordentligt.

Generellt tycker jag inte att du borde vara för tung för en d-ponny. Men hur många dagar i veckan ska du rida spelar ju roll precis som vad o hur länge du rider. Rida ut sliter mindre än hoppning o dressyr på ridbana/ridhus. Långa ritter kan du undvika om du kanske är ett gränsfall, så gör jag själv i alla fall på vår c-ponny. Det beror även på vilka raser ponnyn har i sig och därmed hur den är byggd samt förstås om det är en liten eller stor d-ponny. En mindre d-ponny som är tunn i kropp och ben bär normalt mindre vikt än en större grövre d-ponny. Starka raser är alla kallblodsraser som t ex tinker, nordsvensk och fjording. Araber anses starka medan engelska fullblod, russ och vanliga welch är lite mindre viktbärande. New forest bär något mer och connemaror är väl en av de starkaste ponnyraserna. Rätta mig gärna om någon har annan åsikt!

Rida ut sliter mindre än hoppning o dressyr på ridbana/ridhus.

Det vet jag inte om jag håller med om. Att belasta hästen rätt och rida den i god form på bra underlag borde väl vara mindre slitande på hästen än att rida ut, kanske massa skritt på långa tyglar och lite friare form? (Nu vet jag ju inte hur TS rider ut, men själv gör jag det för att pållen och jag ska koppla av och kraven är lägre då)

Alla veterinärer och andra hästkunniga jag talat med anser att det sliter betydligt mer på hästens ben vid ridning på böjda spår, vilket är oundvikligt vid ridning på bana/ridhur och att t ex en promenad-häst eller en häst under igångsättning efter hälta och konvalecens alltid ska börja ridas rakt fram=uteritt för att inte belasta benen för mkt. Det säger sig självt tycker jag att det blir mer belastning på böjda spår, därför är det viktigt att sitta ner på det yttre sittbenet vid lättridning. Skritt på lång tygel är det som sliter minst på hästen!

tillomed skritt på volt sliter på hästens ben. det bästa är att rida "rakt fram" hela tiden om man vill att hästarna ska hålla.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 248
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 511
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama