Är jag för lång?

tildemani

Trådstartare
Hur stor skillnad får det vara mellan en själv och ens islandshäst? Min häst är 140, jag är 175. Det är väl inte för mycket? Tacksam för svar!=)

Sv: Är jag för lång?

min hest: 135-137, minns inte riktigt
jag 170-175, minns inte riktigt det heller
jag ser mig inte som for lang, min forra hest var 130, inga problem (vager 55 kg, for att undvika brak)
jag veljer dock helst hogre hestar om jag kan for att det ser lite betttre ut, men tror inte pa en fleck att hastarna har nagra problem att bara varken dig eller mig, oavsett strl pa hastarna. deremot har langre ofta svarare att halla balansne, men jag har aldrig upplevt det som problem.
Dessutom ar det snyggt att vara lang. :rofl:

Det beror ju på hur du menar med för långt? Det finns ju inget egentligen FÖR långt, vikten på ryttaren har större betydelse. Men det är klart att fötterna ofta dinglar under magen om man har en liten häst ;) Men om man inte är för tung så gör väl inte det något? Enda gången det kan bli problem är om man är så lång att man river hindren med benen, eller vid dressyrtävlingar där man kan få avdrag om ekipaget ser "proportionerligt" ut.
Jag är 160 och min häst är 140 och grov, har inget direkt stöd för underskänkeln i dressyren, det är det enda problemet vi har!

Om inte du själv stör dig på proportionerna så är det inget att bry sig om! :laugh:

Min lilla tjej är 132 cm i mankhöjd och jag själv är 172 cm lång. (Väger ca 58 kg). Jag tycker vi passar fint ihop! :)

Jag är 175 cm och en av mina hästar är 134cm.
Tänk på alla långa "gubbar" närmare två meter, som rider islandshäst.

jag är 165 o min är 140.. Hade inte skadat om han var typ 1 dm högre;)

Jag är 176 lång och på jobbet är nog den minsta jag rider runt 135. Jag tycker jag är för lång på henne. Skulle aldrig köpa mig en egen som var så liten ;) Trivs bäst på de som är runt 145.

Men jag tror du måste avgöra det själv. Känns det bra så kör på ;)

Så länge balansen är bra är det inga problem, det är huvudsaken (om man enbart ser till längden och ignorerar vikt).

Jag är ca 173 cm lång och min ena pålle drygt 140 cm hög. Unghästen är ungefär liak hög men kommer nog bli liiiite högre än den äldre.

Jag tycker inte att jag är för lång för dom. Vi passar bra ihop :)

Det mesta hänger på balansen, inte längden på ryttaren.
Tycker det låter bra med en häst på 140cm till dig som är 175cm.

Själv är jag 170cm och har en häst på 148cm, och inte tycker jag att han är för stor för mig :cool:

(om jag får, så önskar jag mig en mindre häst när jag köper mig en till!)

Jag tycker då inte du verkar för lång.
Dessutom hu rmånga skulle inte då vara för långa för sina hästar om en tjej på 170 är för lång på en 140 pålle.

Jag har min valack som är 140 alldeles lagom men samtidigt rider jag lilla stoet mitt som är runt 130 och det känns inte heller för litet hoppas dock hon växer lite till men än så länge är hon ju bara 4 år gammal så... Kan tillägga att jag är 174 lång.

Har du balansen så borde du kunna rida även lägre hästar.

Jag är 173, och har en häst på 133. Det funkar perfekt!

Min häst är ca 138 och jag 175 cm över havet jag tycker inte jag är för lång ente heller att jag ser för lång ut på henne.
Man är så skadad av storhästvärldens måttregel 10 cm längre än vad hästen är hög det är den hästman skall ha.
Så är man alltså 190 skall du inte ha hästar under 180:crazy:

Detta mått är väl något som kommer fårn ponnyvärlden från början när man började tycka att barnen behövde en större ponny

Jag tycker det är trams köp den häst du trivs i och är du sedan 175 och du hittar en häst som är 140 eller 185 så strunta i de=)

En häst säger till rätt tydligt när den tycker det är för tungt på sin rygg och de flesta brukar börja med att de tar korta korta bakbenssteg, man ser nästan hur det är tungt med baken för hästen. Sedan bockar dom helt enektö av en =)

Vad har du för erfarenhet av Islandhästar? Jag har då sett väldigt få som bockar över huvudtaget oavsett avd man gör så att utgå från att hästar bockar av för tunga ryttare känns mest som ett skämt.

Nu är jag nyfiken, har du varit med om att en Islandshäst bockat av en ryttare? Oavsett om orsaken är en tung ryttare eller inte ;)

Jag har iofsg varit med om bockningar som jag tror grundat sig på för tunga och stora ryttare. Jag var väldigt ung, oerfaren och kunde inte säga ifrån när jag skulle hålla turridning då några gigantiska gubbar fick för sig att slänga sig upp på de minsta och smäckraste hästarna. Båda stapplade först runt och bockade tillslut av dem...

Sen att jag också varit med om otaliga avbockningar av ryttare som inte var för tunga, det kan jag minsann skriva under på :p

Nej jag tycker absolut inte att du är för lång, det som kan vara avgörande i såna fall att det ser oproportionerligt ut är om ryttare är mycket överviktig...men jag ser det inte som ett problem själv är jag 182 och rider hästar från 136-148, och det jag mest har kommit fram till är att även om en häst kan vara lägre i mankhöjd än en annan så ser vissa hästar mycket större ut under ryttaren.

Här får du en bild på mig och min tävlingspartner hingsten Djakni fra Votmula som är 139cm i manken och jag är som sagt 182 :)

11-1-im-bild-2620.jpg

eller tycker ni att det ser konstigt ut?

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
737
Senast: Ajda
·
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 792
Senast: Mirre
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Squie
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
781
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka