Är jag feg?

Scilla

Trådstartare
Bonusdottern ska tävla 1:a maj och det är på gräs och ponnyn hon har hos sin mamma har inga skor och är en unghäst och har aldrig hoppat på gräs tidigare.

Själv skulle jag aldrig våga hoppa en häst på den gräsbana eftersom den är inte helt plan (väldigt slutande på sina ställen) och jag tycker det borde bli väldigt halt utan broddar iaf om det är dagg i gräset eller om det regnar.

Vad tycker ni?

Är jag bara feg?

Sv: Är jag feg?

Dotterns ponnysar är inte skodda, därför är halkrisken inte så stor. När hon ska tävla på gräs brukar jag kolla hur pass halt det är på plats. Många gräsbanor är torra och fina. Daggen torkar snabbt. Är det en ungponny startar hon inte så tidigt heller.

Men att tävla en unghäst på gräs om den aldrig ens hoppats på gräs hade jag nog inte gjort. Beror ju på klassen också. Är det lågt så kan de trava runt och ta stora svängar.

jag skulle aldrig tävla på gräs utan broddar.
är det dessutom en ungponny som är lite vinglig och inte har riktigt koll på benen och aldrig har gått på gräs så skulle jag defenitivt inte göra det..

Oskodda hästar har bra grepp utan broddar. En av våra ponnysar har gått Ft oskodd utan problem. En regnig dag dessutom.

Vilda hästar sätter iofs inte på sig broddar varje gång de skall galoppera över en äng.. :smirk:
Rider hon lungt och inte tar alltför snäva svängar skall det väl inte vara något problem om det är någorlunda tort.

Hovar utan skor är inte speciellt hala, så är det inte halt på banan så tror jag inte att det kommer vara något problem. Ponnyerna jag red var oftast oskodda och jag har tävlat på gräs utan problem ganska mycket på dem. Har nog gått omkull oftare i ridhus än på gräs.

Näe frågan var inte hur vilda hästar gör för det går inte att jämföra eftersom de knappast hoppar en hel bana med en ryttare som inte har jordens bästa balans, och dessutom skulle en vild häst få för sig att hoppa en bana :) så bestämmer den själv tempo och avståndspunkt för hindret.

Jag har själv tävlat på banan och det är en svår gräsbana då den är väldigt ojämn och många hästar har gått omkull på den.

Jag får hålla tummarna på att det inte regnar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 161
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 940
Senast: Mia_R
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 366
Senast: Miingla
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 637
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att curla eller inte curla sina barn
  • Gamla trotjänare
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur