Är jag ensam om detta?!!

manpila

Trådstartare
Att rida engelsk med westernsadel? Om inte lägg LÄGG JÄTTE GÄRNA UPP BILDER:D

Och ni som inte gör det, hur reagerar ni på de som rider så?:)

Sv: Är jag ensam om detta?!!

Ser jag ett ekipage med westernsadel tänker min hjärna automatiskt: "De sysslar med western"
Vad använder du för träns och bett?:)
Jag skulle själv tycka att det känns konstigt att rida engelskt i en westernsadel:p

Jag rider periodvis i westernsadel på min dressyrhäst. Hästen har ett sadelläge from hell och det har varit halvt omöjligt att hitta engelska sadlar som ligger still på hästen när hon är betesfet. Tränade western när jag var yngre och tycker det är superkul men har hållit mig till "engelska" hjälper på nuvarande hästen eftersom jag inte har velat göra henne förvirrad/ inte har någon westerntränare i närheten. Just nu har jag ingen westernsadel då den såldes för att hjälpa till med finansieringen av nya dressyrsadeln men är oerhört sugen att försöka prova ut en tucker trail saddle när min ekonomi återhämtat sig.

Även om du ser att ryttaren har sträkt tygel:)? Rider bettlöst så då blir det sidepull, hemma gjort sidepull och hackamore:)
Försöker få i lite engelsk med lindor osv,och martingal som behöver till damen:p
Precis som Angel så hittar jag ingen bra sadel till henne. Westernsadeln sitter perfekt på henne men jag sitter så "högt" iden då det är en sån modell, och det gör att jag inte kommer henne "nära". Kommer inte åt henne med skänklarna lika bra som med den engelska sadeln. Men w sadeln är verkligen jätte skön att rida i :)men det finns så grymt dålogt med western outfit mm:/

Kan tänka mig att det är bättre utbut på westernutrustning om man beställer från exempelvis USA.
Jag hade nog reagerat som Got2be skriver och liksom mest antagit att det var ett westernekipage. Ser dock inget fel i det. Hoppar du med westernsadel också? :)

Jag red då engelskt i westernsadel jättemkt förut :) Kan slänga upp nån bild om ni vill?

JAAA lägg upp bilderna:D
Jaa jag hoppar med den oxå;) dock inte så högt. Typ 40-50 cm:)

Även om du ser att ryttaren har sträkt tygel:)? Rider bettlöst så då blir det sidepull, hemma gjort sidepull och hackamore:)
Försöker få i lite engelsk med lindor osv,och martingal som behöver till damen:p
Precis som Angel så hittar jag ingen bra sadel till henne. Westernsadeln sitter perfekt på henne men jag sitter så "högt" iden då det är en sån modell, och det gör att jag inte kommer henne "nära". Kommer inte åt henne med skänklarna lika bra som med den engelska sadeln. Men w sadeln är verkligen jätte skön att rida i :)men det finns så grymt dålogt med western outfit mm:/

Det finns ju hur mycket utrustning som helst. Det finns flera stora webbshopar och Sveriges största westerngrossist håller till i Sörmland (har hemsida).

Jasså:) har ju sökt runt men inte hittat så myk. Kan du pm mig hemsidan:)?

det var länge sedan jag ens satt i en western sadel, men när jag var liten och red min fina gamling så hade jag western sadel :). otroligt skön sadel att lufsa runt i, allround sadeln vi hade till honom var Hemsk!. inte så mycket dressyr ridning men har bara lärt mig engelsk ridning så det blev engelsk ridning i western sadel :D. hoppade max 40cm men bara då ponnyns teknik var uber dålig och travade före hindret/ skrittade efter XD

31823721.jpg

Förra hästen red jag i westernsadel, oavsett vad vi gjorde. Innan jag till slut hittade sadeln som låg optimalt på henne, hade jag en drös andra sadlar (både engelska, bomlös, Hector, western), och på slutet hade vi både westernsadel och en dressyrsadel. Men eftersom westernsadeln var den hästen trivdes bäst med, blev det oftast den.

33130228.jpg

Nuvarande hästen har inte en westernsadel, men en Hector (bladsadel som är uppbyggd på liknande sätt - men utan skirts och horn). Vi har provat trail (western) en gång, men vi rider engelskt. När vi rider dressyr är det dock en engelsk dressyrsadel numera. Jag kommer förmodligen inte att köpa en westernsadel till honom, eftersom han är väldigt bred över ryggen (har vidaste bomvidden på Hectorn, och den är på gränsen nu - räknar inte med att kunna rida i den i höst.). Det är svårt att hitta lagom korta (Hectorn är 48cm, och är rätt lagom) och dessutom tillräckligt vida w-sadlar, särskilt begagnat.

Jag är inte westernskolad öht. Har vänner som rider western, är medlem i westernklubben, men närmre än så kommer jag inte. I april red jag en P&R i trail, men efter det lyckades jag inte motivera hästen till att träna (trail), så det har vi gått ifrån. Med nuvarande hästen rider jag främst distansritt (tävlar), en del dressyr och någon gång ibland skuttar vi över lite bommar. För mig är det viktiga hur sadeln passar mig och hästen, och att den fungerar för ändamålet. På distansritter ser man så många olika typer av sadlar, att jag slutat koppla ihop sadel med ridstil per automatik.

Senast ändrad:

Hade jag tittar när du red hade jag nog ändrat mig, men hade nog ändå inte kunna helt placera er i "Klassisk engelsk dressyr-ryttar facket" pga westernsadeln:p Men det får du inte ta negativt, utan det visar ju bara hur inpräglad min hjärna är på hur ett visst ekipage ska se ut beroende på gren osv. Hade jag sett dig flera ggr hade det säkert blivit mer och mer "vanligt" för mig:)

Reaktionen hade nog mest varit-så himla opraktiskt

ridit och tävlat i både western och engelsk ridning men föredrar klart utrustning anpassad för ändamålet. Dvs hoppa i westernsadel är långt ifrån optimalt. barrelrace i dressyrsadel lär knappast vara någon hit det heller.

Annars gör väl folk som de själva tycker är bäst.:)

Håller som för det mesta med Älgen- Så himla opraktiskt!

Har fö hoppat 1m i westernsadel vilket jag inte rekomenderar! -och ridit barrelrace i allroundsadel, de gick men enbart för att det var min något bekväma ponny och inte en tränad barrelracehäst för då hade jag med största sanolikhet flugit av!

Det är ju stört omöjligt att komma åt hästen på det vis man behöver (när man rider engelskt) i en westernsadel.
Ska man lulla runt i skogen eller ta ett lugnare pass så är det ju fantastiskt bekvämt men rejälare pass? Nej tack!

Oj, jag håller inte med!
Man kan utan problem rida ordentligt i en westernsadel! Jag har själv gjort det i flera år och har sett många riktigt duktiga ryttare göra det samma.

JAAA lägg upp bilderna:D
Jaa jag hoppar med den oxå;) dock inte så högt. Typ 40-50 cm:)

Påminner mig om sist jag hoppade med min Sportssaddle som har utseendet av en westernsadel med horn och allt. Stock ca 60 cm, som jag hoppat mååånga gånger tidigare med samma häst och sadel. Den här gången gick det snett då handhästen somnat och denne skulle väckas innan vi satte av mot stocken. Hon var dock lite svårväckt och ponnyn jag red började mer eller mindre studsa av frustration och tog till slut till det värsta jämfotahoppet hon gjort under våra 10 år tillsammans så jag landade framför sadeln. Man fick vara lätt atletisk för att kunna ta sig över hornet med en häst som ger efter för tryck och sänker huvudet när jag sitter på halsen. Tack och lov blev jag inte penetrerad av hornet. Då hade jag nog dött!

I övrigt passar jag nog in här, rider i ovan nämnda sadel med chockrosa distansträns, även om den inte är w-sadel är den ganska lik för ett otränat öga. Vi är superläckra, jag och gammelhästen! ;)

Hoppas att länken funkar även om pållan inte ville vara med på bild:
254901_235275796489852_904673_n.jpg

Jag håller inte med om att det inte går att komma åt hästen i w-sadel, utan tror snarare att det handlar om att hitta en sadel som passar ryttaren. Och naturligtvis kan inte alla trivas i alla typer av sadlar i alla situationer - var och en har sin smak, som i allt annat.

Jag har tränat både dressyr och lättare hoppning (för tränare) i min Hectorsadel, vilket har gått utmärkt. Jag föredrar absolut en dressyrsadel med lite rejälare stöd för skänklarna, eftersom mina knän och vrister är lite veka, men det handlar också till stor del om att jag inte kan/orkar fokusera på "allt" på en gång ( = behöver lite stöd av sadeln för att inte dra upp knäna). I hoppningen har jag fuskat lite och använt vanliga stigläder, för att kunna korta mer (mina fenders är ganska långa), men med förra hästen hoppade jag runt 70-80cm i westernsadel. Jag rekommenderar inte hoppning öht i en sadel med horn, men det beror på ryttarens säkerhet (ett hårt horn i magen = risk för inre skador).

Senast ändrad:

Jag måste säga att min första reaktion när jag ser ett engelskt ekipage med westernsadel är att ryttaren tror att de rider western pga sadeln... :p Inte sagt att det stämmer på dig men det är första reaktionen.

Vi har bara westernsadlar, för vi tycker att de är sköna.
Vi rider inte western men kan väl inte direkt dressyr på nån hög nivå heller då vi lärt oss rida hemma själva. Vi rider mest på åkern, i skogen och på grusvägar.
Har en liten trailbana i hagen nu på sommaren.

33130516.jpg

33130501.jpg

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 197
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka