F
Frieserhäst
som rubriken lyder, är jag dum om jag ens tänker tanken att betäcka min frieser
med något annat än en frieserhingst?
Att avel i sig kan vara/är väldigt komplicerat i sig vet jag, och att betäcka med frieserhingst
verkar minst sagt skrämmande komplicerat.
Jag vill ha en hingst som matchar min häst både i psyket och exteriör och det
enda jag hittar om friesen är bilder på hur dom ser ut i kroppen och avels/avkomma fakta.
Inget alls om temprament eller liknande.
Den andra hingsten jag har fattat tycke för är nobelman eller PRE hingsten Zagal XI.
Det finns många trevliga halvblod/fullblods hingstar men efter lite kikande är dessa favoriter.
Så vad tycker ni, ska jag få smäll på fingrarna av att jag tänker tanken på kosningshäst
eller ska jag bara köra på på känslan?
Ska kanske tilläggas att jag ska ha avkomman själv, så att priset för fölet blir
ordentligt sänkt av en icke renrasig stamm spelar ingen roll.
MVH Mia
med något annat än en frieserhingst?
Att avel i sig kan vara/är väldigt komplicerat i sig vet jag, och att betäcka med frieserhingst
verkar minst sagt skrämmande komplicerat.
Jag vill ha en hingst som matchar min häst både i psyket och exteriör och det
enda jag hittar om friesen är bilder på hur dom ser ut i kroppen och avels/avkomma fakta.
Inget alls om temprament eller liknande.
Den andra hingsten jag har fattat tycke för är nobelman eller PRE hingsten Zagal XI.
Det finns många trevliga halvblod/fullblods hingstar men efter lite kikande är dessa favoriter.
Så vad tycker ni, ska jag få smäll på fingrarna av att jag tänker tanken på kosningshäst
eller ska jag bara köra på på känslan?
Ska kanske tilläggas att jag ska ha avkomman själv, så att priset för fölet blir
ordentligt sänkt av en icke renrasig stamm spelar ingen roll.
MVH Mia