Är jag dum om jag lånar ut släpet?

karamelldrottningen

Trådstartare
Nu undrar jag hur jag ska göra med mitt släp, låna ut det eller inte.
Känner mig inte sådär jättehaj på att låna ut det faktiskt, men personen i fråga skulle behöva den för en flytt av hennes häst.

Vad skulle ni ha gjort, eller snarare vad tycker ni att jag ska göra? låna ut det eller inte, begära en lite ersättningssumma eller?

Vill inte vara en taskig människa :(.

Sv: Är jag dum om jag lånar ut släpet?

Jag hade lånat ut mitt släp om hade ett=)
Klart männsikan i fråga får etala om det går sönder, det gör väl alla hoppas jag?!
men det är skilnad på att låna flera ggr i veckan och till andra ändamål men som jag förstår är det en flytt av häst bara?

men å andra sidan så vill du inte så vill du inte, man kan hyra ganska billiga släp annars.

Du ska inte låna ut släpet. Om du velat göra det hade du inte ställt frågan på Buke. Då hade du bara lånat ut det.
Jag har själv släp och lånar ut till vissa, andra inte. Tar inget betalt för i långa loppet brukar det ordna sig med tjänster och gentjänster. Man kan behöva akut barnvakt eller någon som tittar till hästarna en kväll. Sånt ordnar sig alltid.
Människor som jag inte har en så nära relation till hänvisas till närmaste uthyrningsställe.
/Sessiagh

jag skulle ALDRIG lånat ut.
Har varit snäll och gjort det och fått tillbaka sönder körda stödhjul, trasiga bommar, trasig dörr mm. litar inte på människor efter det!
Och det var FAN ingen som ersatte något trots att det var mina vänner trodde jag!

Hänvisa till närmaste mack som hyr ut, jag skulle som sagt inte lånat ut!

Om jag var i din sits skulle jag säga till den som vill låna släpet att jag är mycket rädd om mitt släp, och vill igentligen helst inte låna ut det, men att jag går med på det endå. Och då skulle jag samtidigt påpeka att om något skulle hända med släpet, så får den som lånar vara skyldig att betala!

I mitt stall har stallägarna ett släp som vi kan få hyra vid behov. De tar ut en summa beroende på hur länge man behöver låna och man är medveten om att om något går sönder så ersätter man det. Tycker det funkar bra. :)

Men man ska ju inte låna ut något om det inte känns bra, kanske du kan skriva nåt papper att X hyr släpet (reg nummer) den 1/1 2009 (exempel). X är ansvarig och ersättningsskyldig för eventuella skador på släpet under hyrestiden samt att hyra med 200 kronor utgår. som h*n får läsa och godkänna och skriva under.

Eller nåt, jag är inte jurist men något sånt så att du kan känna dig trygg om du nu bestämmer dig att låna ut. :)

När jag lånar ut mitt släp tar jag 200 kr, det kostar ju trotts allt i både inköp och underhåll :) Sedan är de självklart skyldiga att betala eventuella skador..

Efter gårdagens misslyckade lastning av en egen har jag dock blivit mer tveksam till att låna ut, ingen märkvärdig grej böjde till ena bakbommens hållare ordentligt...

Jag skulle nog ha lånat ut. Men med stor tveksamhet. Och fast jag egentligen inte ville...

MEN BARA OM:

*det var frågan om personer som jag litar på
*det var frågan om en häst som inte i normalfallet blir hysterisk i transporten
*det var frågan om en låntagare som har god ekonomi och således KAN betala eventuella skador
*låntagarna skriver på ett avtal av typen som Angelwings föreslår.

/Jenny som är försäkringsjurist och vet att skador för att hästen sparkat sönder släpet inte täcks av försäkringar...

Jag kan inte svara på hur du ska göra, men om jag hade ett släp som någon ville låna skulle jag antingen ta en liten summa för det eller en tjänst. Som i vårat stall till exempel, nu i helgen ska de som äger transporten åka bort och jag tar hand om hela stallet + deras häst hela helgen. Som tack för det får jag låna transporten så mycket jag vill under den helgen :)

Jag tycker nog att en transport är lite för värdefull för att bara låna ut utan att få något litet för det.

Jag har tidigare lånat ut mitt släp några gånger men har slutat helt med det!
jag har lärt mig att man inte kan lita på någon.. tyvärr..

av dem jag har lånat ut till är det bara en person som har varit tacksam, transporten har varit tvättad och fint städad när den kommer tillbaka, jag har fått pengar utan att jag behövt säga nått, en gång hade en lampa gått sönder, då hade hon stannat på en mack o köpt en ny o satt dit.

Andra kommer inte tillbaka på bestämd tid, transporten är skitig o det ligger bajs kvar.
saker ur mitt sadelskåp har försvunnit..
jag får inga pengar, inte ens ett tack!

så jag har tröttnat! jag har köpt ett släp till mig själv inte till nån annan!

Det finns så mycke konstigt folk.
innan vi flyttade så fick mitt släp stå ute hela tiden, det syndes ju då från vägen.
jag har haft flera personer som kommit o knackat på o frågat:
jag ser att ni har ett hästsläp, vi undrar om vi inte skulle kunna få låna det för att köra varan häst?

-Nej jag lånar inte ut det. svarade jag.

Det står ju ändå bara där, då kan ju vi lika gärna få låna det, det kostar ju inte dig någonting. säger människan då!!

snacka om att jag blev paff! o sen efter en stund förbannad!

detta är människor som jag aldrig träffat förr, hade ingen aning om vem det var.

Jag har även en bekant som lånade ut sitt släp ( 2år gammalt ) till sin kompis som skulle köra sina hästar på betäckning.
När hon hade kört iväg sina hästar så kom hon tillbaka med släpet, stallde av det på deras gård o åkte, hon kom inte in o sa något, inget tack eller pengar bara åkte.
när min bekant kom ut och skulle ställa in släpet dan efter så märker hon att det är något sin inte stämmer med släpet, och när de körde in det i verkstan o tittade nogare så var hela släpet snett, balkarna under hade fått sig rejäla smällar.
så det visade sig sen att hon som hade lånat släpet hade kört i diket med släpet! och hon sa inget! och ersatte inga skador!

Alltså efter att ha läst allt detta så känns det bara som NEJ jag vågar inte låna ut det och detta trots att jag tycker om personen i fråga, men känner inte henne mer än att hon ståt i samma stall som min häst och den hästen sparkar i boxväggar mm. Men tycker samtidigt synd om henne pga. mobbningen i stallet och det är därför hon flyttar. Men samtidigt vet jag inte om hon kommer att ersätta skadorna om ngt. inträffar.

Jag får nog tyvärr säga att jag inte lånar ut mitt släp till någon pga. skaderisken.

Ursh, varför var hon ens tvungen att fråga, det är ju så svårt att säga nej.

Vid några tillfällen när det har varit bekanta som jag vill hjälpa men inte vill låna ut släpet så har jag erbjudit mig att köra deras häst, mot betalning då.
det har varit uppskattat.

Du är verkligen inte en taskig människa för att du inte vill låna ut ditt släp. Det finns gott om släp att hyra för ett par hundralappar /dygn runtom i landet - har man häst och inget släp är det ju en kostnad man får räkna med.

Själv har jag tre hästar och inget släp, så jag hyr när jag behöver ett. Känner visserligen flera som har släp jag kanske skulle kunna få låna, men enda gången jag skulle kunna tänka mig att fråga är om jag plötsligt skulle behöva köra iväg akut till klinik och det inte fanns något hyrsläp att få tag i. Och i det läget skulle jag naturligtvis erbjuda ersättning såväl för att jag fått använda släpet som för eventuella skador på släp/utrustning. Att man sedan återlämnar släpet väl rengjort tycker jag är självklart.

Det är svårt att säga nej. Men man kan lindra det lite genom att förklara, så berätta för henne att din försäkring inte skulle komma att täcka skadorna om hästen sparkar sönder släpet till exempel och att du även hört människor som fått jätteproblem på grund av att någon lånat släpet och inte betalat för skador. Var då också tydlig med att du mot den bakgrunden har bestämt dig för att inte låna ut till NÅGON och se sedan till att vara konsekvent med det så att hon inte om en månad hör att X har fått låna släpet...

Berätta för henne att du tycker att det är tråkigt att hon måste flytta och fråga om du kan hjälpa henne att bära grejer eller något annat. Kanske kan du också hjälpa henne genom att kolla upp vilka ställen i er omgivning som hyr ut släp och ge henne en lista.

Då borde hon förstå att du vill men inte törs!

jag lånar bara ut till de som jag delar stall med (3 personer) Har tidigare "hyrt" ut till någon enstaka som jag trodde var ok, men fick tjata om att få pengar och att få tillbaks den... så det gör jag aldrig om mer. Nej hänvisa till macken du, finns släp att hyra...Inte sjutton har jag köpt transport för att andra ska slita på den och helst låna gratis...

Min pappa sa ngt osjälvsikt och trevligt för ett tag sedan, typ: "Det skadar inte att vara trevlig och hjälpsam mot andra - på ett eller annat sätt får du tillbaka glädjen."

Man kanske inte får hjälpen tillbaka från personen man hjälpte, men kanske från ngn annan och i en annan form? :)
En liten tanke bara, det skadar ju inte samvetet att vara snäll.

Jag hade lånat ut det.

Har själv inget släp och har full förståelse för om andra inte vill låna ut sitt släp till mig, det finns bra släp att hyra (om man inte bor helt tokigt till). Det är ju inte kul för ägaren att stå utan sitt släp om det behöver repareras även om jag som orsakat skadan betalar kostnaden.

Jag har fått låna släp av stallkamrater, men har som princip att fråga om jag får hyra i stället för att be att få låna. Jag klargör också att jag självklart kommer att betala om min häst (eller jag) orsakar skador på släpet. Har inte varit med om att någon bett mig skriva kontrakt om detta, men skulle inte tveka att skriva på om det var vettigt formulerat.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
936
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 605
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 950
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?