Är jag den enda?

Cattis_E

Trådstartare
Som får knasiga värden med örontermometer?
Det är en Braun, inte var den speciellt billig (ingen budgetvariant om det nu finns).

Jag har ofta morgontemp på 37,6. Muntermometer har alltid varit 36,6.

I mätningar kort efter den första kan jag få allt från 37,1-37,6.
Jag har oftast differenser mellan de två öronen.
Har försökt hålla på alla möjliga vis. Har bett maken mäta med samma resultat.

Kan inte se att jag gör något fel mot instruktioner.

Finns det någon mer med liknande problem?

Pann- och öronmätare visar lite vad som helst. Men har man feber på riktigt så visar de nog det. Men vill du veta exakt hur mycket så får du ta en vanlig i armhålan.

Det är en Braun, inte var den speciellt billig (ingen budgetvariant om det nu finns).

Nej du är uppenbarligen inte den enda. Hittade den här artikeln när jag letade lite: http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/6/6681/LKT0719s1479_1482.pdf

Att det ger högre temperatur än munnen är inte konstigt, munhålan har inte samma temperatur som kroppens inre temperatur vilket gör att man alltid bör lägga till lite för att få en korrekt T vid munhålemätning, men att det blir olika förklaras vad jag kan se i artikeln jag länkade till. Har inte lusläst den dock.

De är känsliga för hur de placeras i örat och kan visa väldigt olika. Det har gjorts en studie där man jämf mellan öron-panna-mun-termometer mot rektal. Resultatet visade att det bara är rektal som är tillförlitlig. Trots det används örontermometern på de flesta sjukmottagningar.

Så jag själv anv Braun mest till att se trenden. Är febern stigande eller sjunkande. Anv det högsta värdet den visar. Vid ett tillfälle gick den dock bananas och visade över 40 gr vid flera mätningar för att sedan visa normal temp. Efter det tar jag alla mätningar med en nypa salt.

Tack för artikeln @Tulip
Jag har tränga hörselgångar. Absolut under normalt. Jag kan inte ha de flesta öronproppar tex. Måste leta rätt på de minsta jag hittar.

Alla: Jag var egentligen mest intresserad av om jag hade feber i morse. Kändes lite skumt när jag vaknade och hittade inte muntermometer. Men med en grads skillnad på "noll" tid kan jag nog inte följa trend heller.
Inte första gången det skiljer som sagt.

På maken funkar den däremot väldigt bra.

Och muntermometer är såklart spårlöst borta, så jag lämnar det vid att jag inte har 39 grader iaf. Det skulle jag känna 😇

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 068
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
734
Senast: cassiopeja
·
R
Hästhantering För att göra en lång historia kort; Har en häst som kom till mig som 3-åring. Var då mycket aggressivt lagd, sur och otrevlig. Bet fram...
2
Svar
27
· Visningar
6 770
Senast: galite
·
Z
  • Låst
Hästvård I tidningen ridsport uttalar sig Back on tracks ledning i varför deras material skulle vara så effektivt. Detta under halsbrutnade...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
17 010

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka