är jag dålig???

I

isan_love

hej jag har en travare som när den först kom till mej var missköt, alltså så mager att vetrinären sagt att man först inte fick avmaska henne för att hon var för svag och kunde dö :( men nu har det gått lite mer än ett år och galoppen börjar äntligen komma nu men är jag dålig eftersom det har tagit mej ett helt år med att få henne i galopp. Det är ju massor som bara verkar ta några månader för! Så till frågan är jag dålig "omskolnings" ryttare??:o

Sv: är jag dålig???

Hej.
Bara för att det tagit dig ett år att få hästen att ta galopp gör inte dig till dålig. Som det låter på dig var hästen i ett hemskt skick när du fick den och jag antar att det tog ganska lång tid innan den var fullt ridbar. Så jobba du på och gör det du känner är rätt. Det är bättre att ta det för långsamt är för fort.

Nejdå, det är du inte.
Det har tagit ett år för dig but so what lix?

Kämpa på och lycka till med hästen ;)

Hej!
Jag tycker absolut inte du är dålig, jag har oxo precis fått min varmblodsvalack att förstå att man "får" galoppera, det är väl bra att man tar god tid på dej och ser till att de andra gång arterna sitter hyffsat innan man börjar med galoppen. Så kom igen, DU är bra!

Kram- Jempa

Tålamod är en dygd.
Tyvärr en ganska sällsynt sådan...

Det tar tid att bygga upp en häst. Tycker ett år låter helt rimligt och det är bättre att "skynda" långsamt. Man har igen det i slutänden. Lycka till i fortsättningen.

jag förstår hur du menar samtidigt tycker jag det är hemskt att du identifierar detta med din prestation.

jag vet många hästar som inte går ren gallopp tom halvblod som nog skulle behöva lite mer tid på sig.

Duktig är man väl om man engagerar sej, jobbar sig svettig tar hjälp av någon som kan när de egna kunskaperna tryter. vågar erkänna sina begränsningar, motiverar hästen i stället för att bestraffa den , då tycker jag man är duktig, motsatsen kan kanske kallas sämre...

Det är betydligt bättre än som många andra på detta forumet som har travhästar gör; Går för fort fram.

Man kan aldrig göra något för långsamt med en häst och med en travare är ett år inte mycket.

Det är mycket bättre att låta hästen få tid på sig att bygga upp sig, än att pressa fram något som den inte är redo för och "hoppas att det löser sig".

Min förra häst (travare) skrittade jag i ett halvår, och någon galopp blev det inte alls på de 4 år jag hade henne. Hon blev helt enkelt aldrig redo för det.

Det tar mycket längre tid att skola om en häst som är tränar för något annat än ridning från början, än att skola en unghäst som är helt otränad. Man börjar ju på minus istället för från 0, sas...:)

Det är betydligt bättre än som många andra på detta forumet som har travhästar gör; Går för fort fram.

Man kan aldrig göra något för långsamt med en häst och med en travare är ett år inte mycket.

Det var ett av dom bättre råden jag hört på länge:banana:

Jag brukar vänta minst ett år med mina ridtravare. Den jag har nu har jag kunnat galoppera i lina och uppsuttet redan efter 1 månad, men det är verkligen ett stort undantag. Min förra travare kunde inte trava rent förrän efter 3 år och galopp kunde hon i princip bara ute på rakt spår och fort! Så det är individuellt och det är klokt att vänta. När hästen är redo kommer galoppen naturligt.

jag tycker det låter som om du har gjort ett bra jobb! om hästen var så i fruktansvärt dåligt skick som den var när du fick den är det inte konstigt att det tagit så lång tid. heder till dig som har haft tålamod att jobba med hästen så länge!
har själv en travare sen tre år tillbaka och han var fruktansvärt undernärd och omusklad när jag fick honom. han var bara skrittad och travad under sina sex levnadsår så han kunde inte så mycket heller... det tog två och ett halvt år för mig att få honom att fatta rätt galopp VARJE gång och i form. kämpa på!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 155
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar