Är Islandshästen rätt ras för mig?

jordi

Trådstartare
Hej!

Vi håller på att letar en unghäst att rida in och så småningom tävla.
Har länge varit intresserad av denna ras och funderar nu är det rasen för mig?:confused:

* Komma ut på långa mysiga turer i skog och mark oavsett väder.
* Träna och tävla i olika grenar. Men mest mot dressyrhållet. Ej någon hoppryttare.
* Ha en liten men robust och stark häst. Gillar ej för stora hästar utan gärna runt 140 cm
* En ras som är tålig och som är frisk och lever länge. Ska med sitt lynne passa hela familjen.
* Vara mycket viktbärande så alla i familjen kan rida trots fler väger runt 80-90 kg.

Är detta rasen för mig?

Vill ha en häst jag kan lära känna och som inte har något fel eller olater i bagaget.:)

Sv: Är Islandshästen rätt ras för mig?

Islandshästar är perfekta familjehästar och dem älskar att röra sig i terräng. Dem orkar mer än vad man tror och är mycket samarbetsvilliga :) en gammal bekant som hade haft sin isis sen hästen var liten (hästen var 22 när jag träffade dem) sa att islandshästar var det bästa val hon gjort, och att det var en riktig "kärringhäst" :) alltså bra för gamla damer som var stela och behövde en trofast kompis. Sen har jag hört mängder som har barn och familj med hundar, katter osv och alla har tyckt att hästrasen är helt underbar med allt. Väldigt toleranta mot andra djur och barn. Min är likadan, i början när jag hade honom då var han 3 år och inte ens fullt stoppbar eller lätt att svänga, men då red 2 småtjejer på honom i 7 års ålder utan problem :)

Men sen ska du veta, att en unghäst som är en isis behöver en fast lugn hand. Det går inte fort att rida in en isis MEN det är roligt :) sen är det inte säkert att just hästen ni hittar är lämplig för att bli just en familjehäst, den kan ändras. Så när ni letar efter en unghäst försök få med dig någon som kan islandshästar som kan hjälpa er att finna det ni letar efter ;)

Lycka till! Kram

Ja, det kan vara rasen för dig. Men är inte tölten ett måste så finns det fler raser som uppfyller dina önskemål.
Jag tror att det är bättre du köper en islandshäst som är inriden.

Jag inte påstå att en islandshäst är "mycket viktbärande", det beror mycket på "modellen". Gångarterna kan, om man har otur, göra dressyrridningen mer besvärlig iom att en del mixar gångarter i olika situationer. Främst innan gångarterna är på plats, vilket kan ta tid, men även i andra sammanhang kan det hända, vid obalans/osäkerhet tex.

Det enda sättet att veta säkert är att åka och provrida och känna sig för :) Väldigt svårt att svara på om det är rasen för dig eftersom det är så stor skillnad på individer.

Islandshästen stämmer in på din beskrivning, men är du inte ute efter tölt/pass så gör de extra gångarterna livet jobbigt. Om du vill sats lite och lära dig rida tölt så håller man sig mest på marken när man tävlar i islandshästgrenar även om det inte är vanligt med ren dressyr. Givetvis kan du tävla vanliga grenar också, men du har 1-50 gångarter/gångartsversioner extra att välja på som inte direkt gör dressyren enklare.

Jag rekommenderar inte att skaffa en unghäst utan en häst med gångarterna på plats om du är ny på området, den behöver inte vara lastgammal och ha en massa olater för det. Jag köpte min som sjuåring och den enda direkt olat hon har ( kräva godis efter ridning) hade hon inte när hon kom till mig.

Senast ändrad:

Finns många raser som stämmer med vad du söker. Jag tror snarare på att leta efter en individ som passar er.

Ingen av mina hästar har varit viktbärande. Hästen jag har nu kommer att orka mer vikt när hon är lite äldre och fått alla muskler på plats. men jag tror ändå att 90 kg på långa skogsturer skulle vara för mycket för henne. Så var noga med att titta efter en häst som verkligen är viktbärande (och inte fet!).

Har du provat rida islandshäst och fått känna på gångarterna? Annars, se till och gör det innan du köper en egen isis.

Om man inte är intresserad av gångartsridning finns det ingen anledning att köpa islandshäst egentligen. Det finns gott om liknande hästar till ett billigare pris, som inte trasslar till det med femton gångartsvariationer per långsida...eller det var i alla fall så det kändes första tiden på islandsridskola!

Visst är islandshästen fantastisk, men det finns många andra raser som är lika trevliga, och det säger jag som isis-entusiast. För mig är gångarterna ett jätteplus, men ta reda på om de ar det för dig också, eller om du nöjer dig med tre gångarter.

Hej.
Jag vill rida i fyra gångarter och vill lära mig mer om tölt och pass.
Jag känner att det är rasen som jag tänkt och har under lång tid varit i kontakt med Islandhästar lite här och var.
Jag vill ha en mångsidig häst som ej är så stor och som jag kan utveckla min ridning genom i framtiden.
Har ritit 3 gångare av och till i 19 års tid sedan barnsben och känner att det är dags att gå ett steg till.

Så jag vill tacka för alla svar.
Blir Islandhäst och en yngre inriden eller påbörjad inridning.
Har proffshjälp på plats så jag tror det kommer gå bra.
Har unghästvana och mycket erfarenhet.

Kram på er =):D

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 872
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 462
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Hej! Jag har ett ”problem”. Min C-ponny valack är jag igentligen för lång för då jag är 173cm och väger runt 54kg.. problemet är att jag...
Svar
10
· Visningar
1 939
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar