Är "irländarna" verkligen så mycket bättre än andra ponnyer?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
- Moderatorn får gärna flytta om jag lagt tråden fel -

Är ganska ofta ute och tittar på ponnyhopptävlingar på allt från P&J till nationell nivå.
På i stort sett varje tävling ser man dessa irländare med prefixet "M****oro".

Visst, det går oftast bra för dem, men jag förstår ändå inte varför dem är så omåttligt populära.
Vad har de som gör dem så mycket bättre än svenskfödda connemaror etc?
Och jag menar, det måste väl finnas fler connemara stuterier än ovan nämnda, så varför ser man just bara ponnyer från detta?

Sv: Är "irländarna" verkligen så mycket bättre än andra ponnyer?

Munsboro är vad jag vet inget connemarastuteri. Min ponny därifrån var en korsning utan stam.
Det är ett gårdsprefix.

Munsboro är vad jag vet inget connemarastuteri. Min ponny därifrån var en korsning utan stam.
Det är ett gårdsprefix.

En jäkla "tävlingsskalle" skulle jag villa påstå. Det är väl vad som urskiljer "irländare" rent allmänt generellt sett. Vilket tyvärr många connemaror och new forrests alldeles för ofta saknar imo.

Munsboro är inget stuteri. En ponny som heter Munsboro är impoterad av en viss hästhandlare som döper alla till det innan han tar dem till sverige. Dom har utbildningsstall både på Irland och i sverige. Tror att den största anledningen till att det är så mycket importer på tävlingsbanorna är att de är att det är billigare att köpa en import än en svenskfödd häst eftersom det är dyrare att ta fram dem i sverige.

Det är väl alltid lättare att komma ihåg ponnyer som har ett prefix och det är lättare att sprida ett prefix som handelsstall än som stuteri. Det passerar rimligen fler hästar genom ett handelsstall än vad ett stuteri föder upp. Ändå så var ett av de vanligare prefixen "på min tid" Fredriksbergs, ett svenskt New Forest-stuteri.

Men om vi ska ta lite fakta, så kan vi titta på ponnyrankingen i Sverige.
1. Tyskfödd Oldenburgare med stam
2. Svenskfödd Welsh med stam
3. Irländsk import utan stam
4. Svenskfödd korsningsponny med stam
5. Brittisk Welsh med stam
6. Irländsk korsningsponny delvis med stam
7. Franskfödd Connemara med stam
8. Irländsk import utan stam, första Munsboro-ponnyn.
9. Svensktfödd halvblod med stam
9. Irländsk import utan stam
11. Irländsk import utan stam
12. Irländsk import utan stam
13. Svenskfödd Connemara med stam
14. Svenskfödd New Forest med stam
14. Svenskfödd korsningsponny med stam

Så bland de första tio är irländarna vanligast, men bland de första 15 är det lika vanligt med svenskfödda ponnyer. Så vilka är bäst? Tja... Inte vet jag. Men man behöver inte direkt skämmas för att ha en svenskfödd ponny och jag hade gärna sett fler! :)

/Lady_S

Det finns enormt många Munsboro-ponnyer i Sverige. En del är riktigt riktigt bra. Andra är knappt halvbra ens. En del köper från de irländska hästhandlarna eftersom de tycker att de har bra villkor för byten t ex.

Jag tycket att det är lite tråkigt att de alltid(?) står som "okänd". Hade varit jätteintressant om man hade kunnat se vilka som är släkt.

Det finns enormt många Munsboro-ponnyer i Sverige. En del är riktigt riktigt bra. Andra är knappt halvbra ens. En del köper från de irländska hästhandlarna eftersom de tycker att de har bra villkor för byten t ex.

Jag tycket att det är lite tråkigt att de alltid(?) står som "okänd". Hade varit jätteintressant om man hade kunnat se vilka som är släkt.

Läst och hört IRL att har de ponnyerna papper som kommer till Munsboro kastas dessa för att kunna göra dem till "nya" ponnys. Hurvida det är sant vet jag inte.

Det är väl hur mycket strul som helst med pass, ålder, spårbarhet osv. Och så får man ju mer betalt för en fin ponny utan stam och en sämre med stam. Även om stammen hörde till den första ponny egentligen. Är dock inte mer insatt än att det är vart att påpeka att pass inte alltid betyder allt ok sas.

Om du nu är ute mycket, hur tycker du de svenskfödda ponnyerna presterar? Ser du någon anledning till varför det väljs irländare framför svenska renrasiga? Avseende prestation alltså :-)

För ca 3 år sedan reda jag regelbundet en Munsboro HÄST (164 cm)
Verkligen inget att hänga i granen, överbyggd, raka bogar, känslig i munnen (inte på det viset man vill att de ska vara de), men hoppa kunde hästen om piloten var med!

Ville också skriva det, att det är inte bara ponnys som heter Munsboro utan det finns storhästar också.
Som nämnt tidigare - inget stuterinamn utan endast ett prefix fr säljare.

En bekant till mig importerade ifjol en storhäst fr Munsboro och av vad jag förstod då så är det mer ett försäljningsstall typ som förmedlar, utbildar och/eller säljer hästar.

Precis! Det är ett försäljnings stall, så ponnysarna/hästarna som kommer där i från är uppfödda lite var stans så att säga:p

Tror man ser mycket av dem helt enkelt för att de är billigare än svenskfödda ponnys.

Jag vet inte hur många ponnyer som är födda på Irland (eller i något annat land för den delen) somdet finns i Sverige eller hur stor andel av de Irländska ponnyerna som kommer från Munsboro.

Men lek med tanken att 50 % av de Irländska ponnyer kommer från/via Munsboro (tror att de har en viss egen uppfödning). Om hälften av alla svenska, holländska, tyska, brittiska etc ponnyer hade ett gemensamt prefix för varje nationalitet. Skulle Munsboro då fortfarande upplevas vara så dominerande?

Låt oss ge hälften av de svenska ponnyerna prefixet "Svenne" och de brittiska "Britt", franska "Frans" och Tyska "Tyskis".

På Lady_S lista skulle det då kunna vara:
9-10 namn utan något prefix
1 Munsboro (= den som är på listan)
1-2 Britt/Frans/Tyskis
3 Svenne

Detta förutsatt att de övriga nationaliteternas ponnyer skulle slå igenom proportionerligt på topp 15-listan, vilket kanske inte skulle vara troligt på ett så litet urval. Det är ju bara 1 av 6 irländska ponnyer som är från Munsboro, vilket endera kan tyda på att övriga Irländare är bättre och/eller att Munsboro inte står för så stor andel av de irländska ponnyerna som man kan förledas att tro.

Någon med mer tid får gärna göra en liknande lek med de 100 bästa ponnyerna och fördela Svenne/Frans/Britt/Tyskis m fl prefix med samma procent som Munsboro har i förhållande till antalet irländska ponnyer. Då först kan vi få en känsla för om Munsboro är bättre eller sämre än svenska ponnyer.

Liknande trådar

Avel Satt och kollade på resultatet från några ponnytävlingar på lokal nivå nu. Och slogs av en sak; I stort sett alla ponnyer hade okänd...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 990
Senast: Lavinia
·
Tävling - Moderatorn får mer än gärna flytta tråden om den ligger fel - Jag är ofta ute och tittar på ponnytävlingar, i så väl hoppning och...
2
Svar
22
· Visningar
8 789
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 587
Hästvård Jag har ett russ som blir 12 år i år och han har i stort sett hela sitt liv haft lite torrhosta, som inte har varit prestationsdämpande...
Svar
13
· Visningar
1 370
Senast: venus 07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama