Är hon Dun?

Mustang

Trådstartare
Det har dykt upp allt möjligt här.... Hon är reggad Perlino, snopp "no other white
markings".

Det som dykt upp sen jag köpte henne är:
Vit strumpa höger bak, Apelkastning modell MASSOR samt detta:

32915442.jpg

(Syns dock skitdåligt på bild)

32915443.jpg

32915441.jpg

Så, har jag en Perlino Dun helt plötsligt? :confused:

Sv: Är hon Dun?

Vad jag vet så måste de ha andra dun factors för att den ska räknas som dun tex zebra stripes, mask, mörkare manke ben osv. Bara en ål innebär sällan att den är dun. Har du inte bild på apelkastningen också?

Det händer att falska ålar dyker upp.
Är någon av föräldrarna black? Om inte, så vet du helt säkert att din inte är det :)

Absolut, men falska ålar går väl inte ned i svansen vad jag vet?
Mamman är reggad Buckskin, men jag vet väl inte riktigt om jag
håller med där:

Sparkenicgeboren20juni2004016.jpg

(Enda bilden jag vet om)

Hingsten är också reggad buckskin, men där håller jag mer med, även om
det är svårt att se på dom bilder som finns:

Jarvis-and-Sparks-Well-Dun.jpg

På bilder från när hon är liten kan man med lite fantasi ana mörkare kotor,
under all skit... Däremot vet jag att just cremello/perlino/palomino kan vara
väldigt svaga i sina tecken.

20november2004058.jpg

Skit-skäck? :D

20november2004085.jpg

(till höger)

Fast nu var ju inte frågan hur en perlino ser ut :)

Mustang det är omöjligt att säga med föräldrarna men dom kan ju absolut vara felreggade duns båda två (särskilt mamman)... Mitt buckskinsto är reggad som palomino :angel:

Jag hade helt sonika skickat in ett dna prov om jag verkligen ville veta!

Jag hade helt sonika skickat in ett dna prov om jag verkligen ville veta!

Nu är jag snål, och skickar gärna in ett prov, men enbart om det kan vara
befogat. :angel::D

Och jag står väl mest och vacklar runt att hon inte är dun.
Men i o m att hon inte ens har sina vita tecken i ordning så finns ju
möjligheten fortfarande. (Strumpan syns tydligt HB på födelsebilden t ex)

Ja men befogat är det ju bara om du vill veta säkert. Annars skiter du i det helt enkelt. :D Tror inte du kan få 100% besked annars.
Men det kostar ju inte många hundralappar om du nu vill veta...

På bilderna ser hon dock ut som en perlino för mig men å andra sidan ser perlino och perlino dun i princip likadana ut i mina ögon.

Absolut, men falska ålar går väl inte ned i svansen vad jag vet?

Min fux har en falsk ål och när han var unghäst hade han både svansfjäder och mittstol samt en "röd flamma" i pannluggen. Detta har bleknat nu när han är äldre men ålen syns på sommaren och svansfjädern kan anas.

Nej jag tror inte att hon är Dun.

Ingen av bilderna på föräldrarna visar en ål heller så då är det ju rena spekulationer. Har föräldrarna lämnat andra som är Dun?

Falska ålar är ju ganska vanligt, det har jag på den ena härhemma och haft på andra hästar, tom ihop med blackmask, grepp och svansfjäder. Men inte fasiken har det varit ljusa hårstrån på nersidan ändå..

De mörkare kotorna är tyvärr litet önsketänkande för det är bara ren och skär smuts eftersom du inte ens ser den vita höger bak. Apelkastning brukar synas på vintern då de är gulare eller mustigare i färgen eftersom de inte blekts av solen då som på sommaren.

mvh Eva

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Lavinia
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 965
Körning Min halvblodsunghäst är inkörd och har skött sig som en riktig pärla - så han verkar tycka det är kul. Men vi har aldrig kört med vagn...
Svar
9
· Visningar
4 578
Senast: moiran
·
E
Islandshäst Hallå! (: Nu kommer alla som läst detta skriva "prata med en tränare" osv. Men kruxet är att jag nu behöver alla tips jag kan få, jag...
Svar
19
· Visningar
2 251
Senast: Naggur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka