är han klapphingst??

A

Alegro

hej!
jag har en halvblodsvalack på 11 år som jag nu börjar misstänka är klapphingst..
historia:
Han importerades från polen den 9/7 2005 och var då väldigt hingstig och ohanterad. vi trodde att han var skapligt nykastrerad och trodde självklart det skulle ge med sig med tiden..
nu nästan 3 år senare är han fortfarande lika hingstig, mer än vad en valack vanligtvis blir då stona släpper första vårbrunsten.
han blir nästintill ohanterbar. han klarar knappt att ett sto går förbi honom i gången när han står i boxen. så just nu står han aldrig i stallet samtidigt som brunstiga ston. jag tycker självklart synd om honom eftersom det blir väldigt jobbigt för honom och det inte är något han rår för...
Fråga:
vad exakt innebär det med att en valack visar sig vara klapphingst?
vad är det som har blivit fel?
hur får jag reda på om han är det?

tacksam för svar!!!!
//Alegro med sin hingstiga valack...

Sv: är han klapphingst??

En klapphingst är en hingst med en kula kvar i hästen och som inte tagits bort vid kastereringen, om jag inte minns fel.
Man kan se om det är en klapphingst genom att ta ett blodprov.
En klapphingst har ändå blivit kastrerad även om det inte är färdigt kastrerat,men har ju ändå ärr så att se med bara ögat går nog inte tyvärr..

Men via blodprov kan veterinären se hur högt hormon (?) antalet är.

Ska du kolla om din häst är klapphingst?

En klapphingst är en hingst med en kula kvar i hästen och som inte tagits bort vid kastereringen, om jag inte minns fel.
Man kan se om det är en klapphingst genom att ta ett blodprov.
En klapphingst har ändå blivit kastrerad även om det inte är färdigt kastrerat,men har ju ändå ärr så att se med bara ögat går nog inte tyvärr..

Men via blodprov kan veterinären se hur högt hormon (?) antalet är.

Ska du kolla om din häst är klapphingst?

tack för svar!!
jo, det är lika bra! bättre att veta varför hingstigheten inte ger med sig :)

okej,skriv gärna här sen när du får resultatet :)
Tror att risken att den är klapphingst är större om hästen kastrerats som ung, då den inte är helt färdigutvecklad och de kan ha struntat i någon kula som de inte hittat..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 958
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
892
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Min nya älskling är väldigt fäst vid sina kulor. Så pass fäst att dom inte fanns att finna när han skulle kastreras liggande på...
Svar
4
· Visningar
1 418
Senast: valegro
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 190
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna