Är halm svårsmält?

M

marina w

Jag har fått höra att man inte ska ge hästar nån halm för att det är väldigt svårsmält och blir därmed liggandes länge i magen. Nån som vet om detta stämmer
 
Sv: Är halm svårsmält?

Hästar är gjorda för att äta "svårsmält" föda, så det som kan orsaka störningar är det lättsmälta kraftfodret.
 
Sv: Är halm svårsmält?

heylan skrev:
Hästar är gjorda för att äta "svårsmält" föda, så det som kan orsaka störningar är det lättsmälta kraftfodret.
Ok för jag blev rekommenderad att sluta med halm pga av detta och det kunde även göra hästarna bukiga. Stämmer det?
 
Sv: Är halm svårsmält?

Hästen har en mycket stor grovtarm (det är här det "svårsmälta" tas om hand, precis som den är anpassad för), och när denna är fylld med grovfoder är det ofrånkomligt att det "buktar ut" lite mer. Men det är alltså helt i sin ordning! Att sedan vissa inte tycker att detta är etetiskt tilltalande är en annan sak...

Det man dock måste se till är att hästen får i sig tillräckligt med protein i förhållande till energi (kvoten protein/energi ska vara ca 6). Får hästen för lite protein blir den lätt bukig men tunn i övrigt (halm innehåller mkt lite protein). Så alltså - får hästen mycket halm i sin foderstat (alt. äter mycket av halmbädden) bör man se till att proteinbehovet uppfylls på annat sätt, genom ex. soja eller lucern.
 
Sv: Är halm svårsmält?

heylan skrev:
Hästen har en mycket stor grovtarm (det är här det "svårsmälta" tas om hand, precis som den är anpassad för), och när denna är fylld med grovfoder är det ofrånkomligt att det "buktar ut" lite mer. Men det är alltså helt i sin ordning! Att sedan vissa inte tycker att detta är etetiskt tilltalande är en annan sak...

Det man dock måste se till är att hästen får i sig tillräckligt med protein i förhållande till energi (kvoten protein/energi ska vara ca 6). Får hästen för lite protein blir den lätt bukig men tunn i övrigt (halm innehåller mkt lite protein). Så alltså - får hästen mycket halm i sin foderstat (alt. äter mycket av halmbädden) bör man se till att proteinbehovet uppfylls på annat sätt, genom ex. soja eller lucern.
Jag har bara gett halm vid sidan av för att de velat ha det. Men den person som ska hjälpa mig med min foderstat ville absolut att jag skulle ta bort det. Men sen är det ju så att man vet ju inte vad man ska tro till slut för alla har ju olika åsikter:crazy:
 
Sv: Är halm svårsmält?

Tyvärr får hästar allt för ofta för lite "svårsmält" foder (läs; grovfoder) och får därigenom olika matsmältnings- och beteendestörningar. Så länge hästen är i normalhull kan den aldrig få för mycket fibrer! Om näringsinnehållet är dåligt i fodret kan hästen öka på hastigheten med vilken fodret färdas genom kroppen. Kor däremot kan svälta ihjäl med vommen full om fodret är för dåligt, detta för att de inte kan öka hastigheten.

Hästar som är svåra att hålla i hull bör få fri tillgång på ett bra grovfoder (läs; bra värden på protein och energi, samt en lämplig kvot mellan dessa) och sedan kan man komplettera med kraftfoder där grovfodret, vid fri tillgång, inte "räcker till".

Hästar som är mycket läddfödda, och som det är svårt att få i tillräckligt med ts (ts = torrsubstans, absolut minimum (av djurskyddsskäl) är 1 kg ts/100 kroppsvikt. Detta motsvara ca 1,2 kg hö/100 kg kroppsvikt och dag. Helst bör det ligga upp emot 2 kg ts/100 kroppsvikt.) utan att de blir för feta (även med grovfoder med låga värden) kan det vara bra att ge halm för att de ska få i sig tillräckligt med ts och fibrer.

/Hanna - husdjursagronom inriktad på bla foder
 
Sv: Är halm svårsmält?

heylan skrev:
Tyvärr får hästar allt för ofta för lite "svårsmält" foder (läs; grovfoder) och får därigenom olika matsmältnings- och beteendestörningar. Så länge hästen är i normalhull kan den aldrig få för mycket fibrer! Om näringsinnehållet är dåligt i fodret kan hästen öka på hastigheten med vilken fodret färdas genom kroppen. Kor däremot kan svälta ihjäl med vommen full om fodret är för dåligt, detta för att de inte kan öka hastigheten.

Hästar som är svåra att hålla i hull bör få fri tillgång på ett bra grovfoder (läs; bra värden på protein och energi, samt en lämplig kvot mellan dessa) och sedan kan man komplettera med kraftfoder där grovfodret, vid fri tillgång, inte "räcker till".

Hästar som är mycket läddfödda, och som det är svårt att få i tillräckligt med ts (ts = torrsubstans, absolut minimum (av djurskyddsskäl) är 1 kg ts/100 kroppsvikt. Detta motsvara ca 1,2 kg hö/100 kg kroppsvikt och dag. Helst bör det ligga upp emot 2 kg ts/100 kroppsvikt.) utan att de blir för feta (även med grovfoder med låga värden) kan det vara bra att ge halm för att de ska få i sig tillräckligt med ts och fibrer.

/Hanna - husdjursagronom inriktad på bla foder
Jag har inga problem att hålla hullet på mina verkligen tvärtom. De har fått fri tillgång på fjolårshö och även fått ordentligt med hö(icke fjolårshö)med bra värden. Men halmen har de bara fått vid sidan av för att de velat ha lite halm ibland. Men nu fick jag rekommenderat att sluta med halmen
 
Sv: Är halm svårsmält?

Jag tror inte ett ögonblick på att halm på något vis skulle vara skadligt för hästen. Det vill säga ifall du ger rätt sorts halm (vetehalm helst). Min gamle man fick för något år sedan svårartad kolik. Då dissade han helt höet och åt enbart av halmen. Den är fiberrik! Han blev snabbt bättre. Dessutom var jag på kurs i häst utfodring och tjejen som höll kursen sa att fodrar man med hösilage eller ensilage så MÅSTE man tillföra hästen halm. Dessutom tillfredsställer halmen deras behov av att äta länge och behovet av sysselsättning.
 
Sv: Är halm svårsmält?

Jag tänkte ge min häst lagom med vetehalm över nätterna så den håller sig sysselsatt om det behövs.
Den får hösilage och kraft grund+ morötter varje dag.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
878
Senast: Jeps
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
534
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
366
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp