Är grundvaccinationen klar nu?

Etoile

Trådstartare
Köpte en ny häst i april som var mitt uppe i grundvaccineringen.
Sist han vaccinerades förde veterinären över alla vaccinationer till hästpasset, tänkte att det kan vara smart att ha dom samlade på ett ställe.

Saken är den att jag glömde fråga om själva grundvaccineringen är klar nu? I det lösa vaccinationsintyget så står det ju klart och tydligt hur många sprutor hästen skall få och när, men det gör det inte i passet. Har letat lite på nätet men inte hittat något.

De senaste vaccinationstillfällena för denna hästen:

28/12 -06
4/2 -07
30/3 -08
5/5 -08

Sv: Är grundvaccinationen klar nu?

Det beror ju på vad du vaccinerar mot. Vad är det för vaccin som har getts?

Det ser ut som att man börjat om med grundvaccinationen -08, trol pga att vaccinationen i mars -08 skedde runt en månad för sent om man ska hålla på max ett år mellan vaccinationerna.

För influensa gäller grundvaccination med 6-8 veckors mellanrum, därefter en spruta efter 5-7 månader och sedan årliga revaccinationer. 5-7 månaders sprutan ges inte alltid, och enligt ridsportens tr är det inte nödvändigt. Däremot rekommenderas den av de flesta vaccintillverkare.

För stelkramp gäller 2 vaccinationer med 4-6 veckors intervall, därefter med ny vaccination var tredje år (eller vid större sårskada, sticksår mm). Vissa tillverkare har rekommendationer som avviker något från ovanstående och för föl med dåligt skydd kan krävas ytterligare sprutor.

Om du vill vaccinera mot botulism ges tre sprutor med en månads intervall. Årlig revaccination.

Ingen aning om vad jag vaccinerar mot, det håller vet. koll på :o
Botulism är det inte i alla fall.

Sprutorna han fick -06 och -07 var Tetanusvaccin vet.
De han har fått -08 är Equilis Prequenza TE.

Om det säger dig något ;)

Låter väl som att det är mot influensa? Står dock under "övrig vaccination" i passet...

Ingen aning om vad jag vaccinerar mot, det håller vet. koll på :o
Botulism är det inte i alla fall.

Sprutorna han fick -06 och -07 var Tetanusvaccin vet.
De han har fått -08 är Equilis Prequenza TE.

Om det säger dig något ;)

-06 och -07 = grundvaccination mot stelkramp (tetanus=
Sprutorna som getts -08 är mot både hästinfluensa och stelkramp, vilket alltså innebär att han då blivit grundvaccinerad mot hästinfluensa + fått en ny grundomgång av stelkramp. Det senare var helt onödigt, stelkrampsvacc hade inte behövts förrän 2010.

Okej tack för svaret! Så det innebär att nästa vaccination alltså enbart är mot hästinfluensa och inte behövs förrän senast 5/5 -09? Om nu halvårsvaccinationen inte är nödvändig..

*God, känner mig som en nybörjare*

jag hade nog kört på halvårs också eftersom det är lite standard.
annars är det senast 5/5 men helst minst en vecka tidigare.

Liknande trådar

Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
1 010
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 738
Senast: Luleå
·
Tävling Hade tyckt att det skulle vara jätteroligt att börja tävla dressyr lite smått på min kille i början på 2013. Planerat in grönt kort-prov...
Svar
11
· Visningar
3 145
Senast: MaRomer
·
M
Hästvård jag har gjort något så dumt, klantigt och okunnigt så det finns inte. jag köpte en häst för ca 1 år sedan som jag delar med min...
Svar
2
· Visningar
882
Senast: Mtv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama