Är gatusalt farligt för hästarna?

Sv: Är gatusalt farligt för hästarna?

Var idag tvungen att dela av min hage till unghästen och Charlie (tinkern)

I och med tö så har det blivit svall is som ett stråk genom hela hagen och är "snorhal"

Avdelningen är lika stor som en halv ridbana och jag har sandat HELA ytan med grus och vägsalt blandnig. :o
Alternativet hade varit att inte släppa ut dem.

En fråga till dig som egentligen inte hör hemma på din tråd men hoppas det är ok :bow:

För att de ska ha något att göra och minska att de far runt, det är ju is under + att hagen ligger i lutning så öser jag ut hösilage och hö.

Det kommer att sabba kvoten MJ/Smrp helt, men hellre det än skador.

Hur illa tycker du resonemanget är?

Förhoppningsvis rör det sig om ett par dar.

Det är inte lätt för dig att komma ihåg alla foderstater du gjort men jag fick ju stränga order :devil: att INTE INTE ge av höet eller peta till extra :angel:

Hukar mig ;)

mimus skrev:
Var idag tvungen att dela av min hage till unghästen och Charlie (tinkern)

I och med tö så har det blivit svall is som ett stråk genom hela hagen och är "snorhal"

Avdelningen är lika stor som en halv ridbana och jag har sandat HELA ytan med grus och vägsalt blandnig. :o
Alternativet hade varit att inte släppa ut dem.

En fråga till dig som egentligen inte hör hemma på din tråd men hoppas det är ok :bow:

För att de ska ha något att göra och minska att de far runt, det är ju is under + att hagen ligger i lutning så öser jag ut hösilage och hö.

Det kommer att sabba kvoten MJ/Smrp helt, men hellre det än skador.

Hur illa tycker du resonemanget är?

Förhoppningsvis rör det sig om ett par dar.

Det är inte lätt för dig att komma ihåg alla foderstater du gjort men jag fick ju stränga order :devil: att INTE INTE ge av höet eller peta till extra :angel:

Hukar mig ;)

Skit i kvoten =)

Dels är det bara ett par dagar eller en vecka så är det skitsamma. Dessutom stödjer jag helt ditt resonemang att hellre kvot åt skogen än skadade hästar.

Börjar det däremot röra sig om längre perioder skulle jag inte ha lika mycket is i magen, men i det läge du är nu skulle jag gjort exakt likadant.

/Alexandra - som inte bekymrar sig om kvoter eller behov när de t ex står på klinik heller. Ibland är det bästa att blunda och se glad ut ;)

Jag har PANIK här nu, hovis är i Värmland och komme rinte hem förrän om en vecka. GAH, innebär jag tidigast kan få skott på måndag eftermiddag (och troligen inte ens på mån). han kommer förhoppningsvis hem på sön kväll. Så måste han köpa skor & brodd åt henne (slår ju inte på vanliga skor) och sen komma hit. Och så har han ju lite andra kunder med (fast jag har nog ganska HÖG prioritet *s*)

Tack, det är bra med support.

Det är verkligen eländigt nu. :mad:
En vecka till blir inte kul när du verkligen har bestämt dig.

Förra året klagade jag på snön för att det inte gick att transportera till ridhuset.( gillar inte att traila på vinter/isvägar)
KOMMER ALDRIG MER ATT KLAGA!!!
Så här illa som det är nu kan jag inte komma ihåg att det varit så tidigt på året.

Hade det varit mars hade man kunnat stå ut.

mimus skrev:
Tack, det är bra med support.

Det är verkligen eländigt nu. :mad:
En vecka till blir inte kul när du verkligen har bestämt dig.

Förra året klagade jag på snön för att det inte gick att transportera till ridhuset.( gillar inte att traila på vinter/isvägar)
KOMMER ALDRIG MER ATT KLAGA!!!
Så här illa som det är nu kan jag inte komma ihåg att det varit så tidigt på året.

Hade det varit mars hade man kunnat stå ut.

Nej, kan inte heller komma ihåg att det varit SÅHÄR hemsk såhär TIDIGT. Fast det har det säkert, bara att man förträngt det? Men inte tillhör det vanligheterna iaf, tack och lov.

Kan du inte sko du med då?

Har funderat på det men vill undvika in i det längsta. Av samma orsaker som du själv nämnt, i andra tråden.

Hovis kommer på fredag för att slå på bakskorna på gamlan, så jag ska resoner med honom.
En fördel är ju att de tar det lugnt och är försiktiga. Barfota alltså.

Som det ser ut nu funkar det med lilla hagen jag gjorde men vet ej hur länge.
En fördel hos mig är ju att det sluttar så tillslut rinner det undan.

Liknande trådar

M
Foder & Strö Nu har jag släppt mina hästar på bete. Stoet på 5 år som är högdräktig har hitills ätit: 1kg spannmål,1kg betfor,1kgkrafft breed,0,2kg...
Svar
8
· Visningar
798
Senast: Natascha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka