Är förstärkt puls alltid fång?

prusiluskan

Trådstartare
Min shettis har haft fång tidigare och står nu inne i boxen i väntan på veterinär imorgon. Han är inte varm i hovarna, går obehindrat men har något försärkt puls.

Vill inte riskera något - så jag håller honom inne tills vet kommer - men vill veta om det finns andra skäl till förstärkt puls? Fång känns ju som det troligaste, men missar jag något?

Ingen feber, inget sår eller svullnad. Inte överansträngd - däremot nyskodd i måndags.

Sv: Är förstärkt puls alltid fång?

Ska förtydliga att han haft fånganfall förra året - inte i år.

Kan vara skoningen han reagerar på, men kan ju givetvis vara något annat med, inkl fång på g. Vissa har ju väldigt milda symptom, så tycker du gör rätt som ställt in.

Värmebölja kan ge lättare kännbar puls med (kärlen utvidgas för att kyla ner hästen), men den brukar klinga av när det blir svalare.

Håller tummarna det inte är fång.

har h*n förstärkt puls även med kyl gel på benen?

Den förstärkta pulsen är borta - och hästen brallar omkring som ett yrväder (visar inga som helst tecken på smärta - och det är en känslig häst i vanliga fall). Eftersom det inte fanns något för veterinären att gå på - inga fångtecken kvar så blir det ingen behandling denna gången.

Kommer däremot att hantera honom som om det vore fång - släpper honom någon timme i "fånghagen" idag och håller honom under sträng uppsikt de närmaste dagarna.

Frågan om pulsen försvann vid kylning - kan jag tolka det som att fångpuls inte försvinner vid kylning - och att om pulsen försvinner efter kyla = kan vara annan orsak än fång?

Fångpuls går ner av kyla med. Däremot inte nödvändigtvis försvinner permanent, men direkt efter du kylt så kan den vara borta i X tid innan den kommer tillbaka. Blodkärlen drar ihop sig av kylan.

Så, inget säkert teckan tyvärr.

Min hovis sa att fångpulsen oftast bara känns det första dygnet. Jag har aldrig känt någon förhöjdpuls på min.

finns mkt som kan ge puls. puls är ett tecken på att någon process pågår i hoven/benet. sen kan det vara fång, hovböld, ömma sulor, vrickning, senor osv....

pulsen på fånghäst brukar kvarstå så länge reparationsprocessen i hoven pågår sas.

SOm Centaur säger så pulsen kvarstår så länge det är en process. Dvs fångpuls kan försvinna på ett dygn, eller kvarstå läääänge. Min fick ju puls (+ ökade övriga symptom) om han togs av butta under en lååång period när han hade fång.

Nu i vintras med den är 'konstiga hältan' som sen visade sig vara fång, så pulsen kvarstod ett bra tag, och kom och gick sen ännu längre.

Jag skrev oftast, och jag kan bara referera till det min hovis sa och han kan det här betydligt bättre än jag.

På min ponny har varken jag eller hovis aldrig lyckats med att känna någon förhöjdpuls trots detta har han fång (eller fångkänning som både vet och hovis sa).

Senast ändrad:

Jo fast din hovis har fel där. Det är inte så att man oftast känner den bara första dagen när det gäller fång, tvärtom.

Jag ska fråga honom nästa gång jag träffar honom. För jag har mycket svårt att tro att "profesorn" talar i nattmössan. Mer sannolikt att jag fattat fel. Men faktum kvarstår att ingen fångpuls känns på min fånghäst och det är ju lite otroligt att just jag har en fånghäst där ingen fångpuls känns.

Jag ska fråga honom nästa gång jag träffar honom. För jag har mycket svårt att tro att "profesorn" talar i nattmössan. Mer sannolikt att jag fattat fel. Men faktum kvarstår att ingen fångpuls känns på min fånghäst och det är ju lite otroligt att just jag har en fånghäst där ingen fångpuls känns.

Inget är otroligt när det gäller fång ;)

Men dels så när de är ju aktiva anfallet så brukar pulsen ha avklingat. Att underlätta för hästen med box/kylning/NSAID/etc minskar pulsen etc.

Så, om du inte har en fånghäst som under aktivt anfall går ute i hagen som vanligt, så inte konstigt alls?

Och sen som jag skrev, det beror på grad av anfall. Lindrigt anfall som hävs fort = puls borta fort.

Jag har haft fångis där pulsen vikt på 1 dag, och fångis där puls i varierande styrka kvarstått i veckor. (Puls = förstärkt puls, puls har de ju alltid.)

definitionsfråga vad man anser vara förstarkt puls också. din hovis kanske tycker det ska stå och bulta för att vara "fångpuls"?

enligt mig ska pulsen i benen nästan vara omöjlig att känna på en frisk häst i vila.

Min shettis har haft fång tidigare och står nu inne i boxen i väntan på veterinär imorgon. Han är inte varm i hovarna, går obehindrat men har något försärkt puls.

Vill inte riskera något - så jag håller honom inne tills vet kommer - men vill veta om det finns andra skäl till förstärkt puls? Fång känns ju som det troligaste, men missar jag något?

Ingen feber, inget sår eller svullnad. Inte överansträngd - däremot nyskodd i måndags.

Det finns massor av orsaker till förstärkt puls. Grundläggande innebär det "enkelt uttryckt" att det av en eller annan orsak finns en ökad cirkulation i just det aktuella området. Anledningen kan som sakgt vara oändligt många och man bör inte låsa sig vid en eller två möjliga orsaker utan försöka utreda helhetsbilden. I bland är en ökad genomblödning en läkningsprocess, i bland vid akuta trauma orsakade av slag/tryck förvärras skadan vid ökad genomblödning. Man måste utgå i från det aktuella skadade områdets naturliga blodflöde.

Ex: Om du kyler ner hjärtat så kommer det leda till lägre hjärtfrekvens och hjärtat kommer slutligen sluta slå. Om du kyler ner en struktur som normalt har en mkt liten blodtillförsel men beroende på ett akut trauma fått en ökad blodgenomströmning så kommer blodgenomströmningen att hastigt avstanna vid kylning. Förklaring: Kyla stryper blodets genomströmning i vener och artärer, värme ökar genomströmningen.

Bra att du du ordinerat strikt boxvila och omgående kontaktat veterinär för klinisk undersökning.

Btw så vill jag bara poängtera att all typ av kylning, behandlig (på eget bevåg) med smärtlindring/antiinflamatoriskt under inga omständigheter kommer leda till ett snabbare tillfrisknande, snarare mkt svårare för veterinär att diagnostisera själva traumat. Det kan t.o.m. förvärra statusen.

Att som hästägare leva i tro att om jag förekommer så kommer det i slutändan visa sig att man har förekommit expertis möjlighet att utföra en grundlig klinisk diagnos.

Tyvärr har/och kommer detta leda till många flera feldiagnosticeringar som i slutändan i vissa fall leder till att hästägaren anmäler expertic för felbehandling..

Slutligen så om vi ser till själva nedre benet och digitalpulsen så är det omöjligt för hästen att uppvisa samma digitalpuls i alla fyra benen, den förflyttar sig konstant mellan dom fyra benen och främst i dom främre beroende på belastning. Orsaken till detta är att hästens hjärta inte har kapasite till att fördela exakt samma cirkulation i alla fyra benen samtidigt.

Det viktigaste är vid avvikelser att omgående kontrollera hästens AI,, be din veterinär i morgon att för dig förklara hur du i ett akut läge ska kontrollera individens AI.

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 209
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst fick fång i måndags. Veterinär kom ut ganska snabbt och sa att det var fång, precis som jag befarade. Han sattes på boxvila nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 164
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 950
Senast: Pallen
·
Hästvård Hittade mitt varmblod sjuk i hagen i måndags. Han hade svårt att få med sig sina ben, ville inte röra sig, svårt att svänga runt, feber...
2
Svar
28
· Visningar
4 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka