Sv: Är förstärkt puls alltid fång?
Min shettis har haft fång tidigare och står nu inne i boxen i väntan på veterinär imorgon. Han är inte varm i hovarna, går obehindrat men har något försärkt puls.
Vill inte riskera något - så jag håller honom inne tills vet kommer - men vill veta om det finns andra skäl till förstärkt puls? Fång känns ju som det troligaste, men missar jag något?
Ingen feber, inget sår eller svullnad. Inte överansträngd - däremot nyskodd i måndags.
Det finns massor av orsaker till förstärkt puls. Grundläggande innebär det "enkelt uttryckt" att det av en eller annan orsak finns en ökad cirkulation i just det aktuella området. Anledningen kan som sakgt vara oändligt många och man bör inte låsa sig vid en eller två möjliga orsaker utan försöka utreda helhetsbilden. I bland är en ökad genomblödning en läkningsprocess, i bland vid akuta trauma orsakade av slag/tryck förvärras skadan vid ökad genomblödning. Man måste utgå i från det aktuella skadade områdets naturliga blodflöde.
Ex: Om du kyler ner hjärtat så kommer det leda till lägre hjärtfrekvens och hjärtat kommer slutligen sluta slå. Om du kyler ner en struktur som normalt har en mkt liten blodtillförsel men beroende på ett akut trauma fått en ökad blodgenomströmning så kommer blodgenomströmningen att hastigt avstanna vid kylning. Förklaring: Kyla stryper blodets genomströmning i vener och artärer, värme ökar genomströmningen.
Bra att du du ordinerat strikt boxvila och omgående kontaktat veterinär för klinisk undersökning.
Btw så vill jag bara poängtera att all typ av kylning, behandlig (på eget bevåg) med smärtlindring/antiinflamatoriskt under inga omständigheter kommer leda till ett snabbare tillfrisknande, snarare mkt svårare för veterinär att diagnostisera själva traumat. Det kan t.o.m. förvärra statusen.
Att som hästägare leva i tro att om jag förekommer så kommer det i slutändan visa sig att man har förekommit expertis möjlighet att utföra en grundlig klinisk diagnos.
Tyvärr har/och kommer detta leda till många flera feldiagnosticeringar som i slutändan i vissa fall leder till att hästägaren anmäler expertic för felbehandling..
Slutligen så om vi ser till själva nedre benet och digitalpulsen så är det omöjligt för hästen att uppvisa samma digitalpuls i alla fyra benen, den förflyttar sig konstant mellan dom fyra benen och främst i dom främre beroende på belastning. Orsaken till detta är att hästens hjärta inte har kapasite till att fördela exakt samma cirkulation i alla fyra benen samtidigt.
Det viktigaste är vid avvikelser att omgående kontrollera hästens AI,, be din veterinär i morgon att för dig förklara hur du i ett akut läge ska kontrollera individens AI.