Jag tar mig friheten att svara, även om du ställer frågan till
@Inte_Ung
Den gräsliga förlusten tycker jag inte främst är på individnivå - även om det drabbar individer - utan på samhällsnivå. Att kvinnor betraktas som andra klassens yrkesmänniskor, att det hela tiden finns ett alternativ - nämligen hemmafrulivet - för kvinnor. Att det blir svårare för unga kvinnor att få jobb för att de förväntas sluta eller vara hemma väldigt länge om och när de får barn. Att kvinnor i allmänhet - inte bara de som har barn - får lägre lön för samma jobb än män. Att kvinnor som är beroende av en man för sin försörjning inte har möjlighet att lämna ett destruktivt förhållande. Att kvinnor får sämre pension än män. Att det finns en outtalad press på kvinnor när de får barn - "men du skall väl vara hemma för barnens skull?"... Listan kan göras lång, och JA, jag tror att vi glider tillbaka till detta om fler kvinnor i samhället blir hemmafruar. Därför vore det en gräslig förlust av det senaste halvseklets framsteg på jämställdshetsområdet om fler kvinnor blev hemmafruar.
Jag tänker också på vilket samhälle jag vill att min dotter som vuxen skall leva i (hon är tonåring nu). Jag skulle vilja att hon har verklig, personlig, valfrihet. Kunna utbilda sig till och arbeta med det hon vill, det som intresserar henne, inom ett område där hon tror att hon kan bidra. Jag tycker det är helt självklart att hon skall ha möjlighet till samma löneutveckling som en man som valt motsvarande yrkesbana i livet. Om hon får barn så vill jag att hon skall ges en rimlig chans att både vara en bra förälder och fortsätta verka inom sitt yrke. Och det skall hon kunna göra, tycker jag, oavsett om hon lever med barnets/barnens far, tillsammans med någon annan eller ensam. Jag skulle vilja att hon har praktisk och ekonomisk möjlighet att lämna ett förhållande som inte är bra, att hon lärt sig och klarar av att stå på egna ben om och när hon måste eller vill. Att ingen skall kunna diktera hennes livsvillkor utan att hon skall kunna bestämma själv över sitt liv. Hur vill ni andra att era döttrar skall ha det i framtiden?