jaa...bra fråga det där. Nämner någon hingst så rabblas det genast upp hingstkedjor och en massa annat tjaffs "för de är ju som de är"...det är de väl inte?!
Herregud, varför göra en så stor sak av det hela??
Jag var ute och masserade en hingst förra sommaren, en ilsken sådanskulle det visst vara (inte ett dugg
). De berömda kedjorna kom fram och jag skulle helst ha honom fastbunden. Fan heller, bort med människorna - de fick titta på med kaffekoppen i handen (känner ägaren, annars hade jag naturligtvis inte skickat bort dem riktigt pådet sättet
). Denna "farliga" hingst stod (lös) på stallplanen efter några minuter, tuggade frenetiskt och tyckte det var urmysigt
. Sen skulle han ut i hagen igen - även då kom det kedjor och skit. Varför? Jag skulle förbi stohagen *suck*. Visst blev han lite knas när vi kom dit, men det räckte med att jag morrade lite så gick han snällt med slakt grimskaft bredvid mig. Jaa, han var verkligen Farlig den där pållen!
Vad jag vill komma till; vad är det som skiljer en hingst från en annan häst? Visst, driften finns där - men måste man göra det värre än vad det är?? Vill man ha det krångligt så blir det så. Svårare än så är det inte. MEN, det ska dock tilläggas att alla inte Kan handskas med hingstar, av någon konstig anledning
.
Min erfarenhet är att hingstar är tio gånger lättare att hantera om man jämför med både valacker och ston
.