Är foderränder vanligare på fånghäst?

Forest Autumn

Trådstartare
Ännu en fångfråga. Vi har fyra hästar. Min egen häst, en newforestponny är den enda av dem som har foderränder på hovarna. Jag tycker att jag har bytt foder sakta. De sitter en bra bit ner så de är nog från i höstas. Hon är den enda av dem som har haft fång. Men inte under tiden som dessa ränder har bildats. Jag har trott att hon inte är så känslig för foderbyten. Det har inte märkts ngt annat på henne när jag har bytt foder. Jag har bevakat henne - jag lovar!
Så nu undrar jag om det finns ngt samband mellan foderränderna och att hon en gång har haft fång?Är det ngn som har märkt samma sak?

Sv: Är foderränder vanligare på fånghäst?

Något att tänka på är
Är du säker på att hästen inte haft mindre inflamationer/fångkänningar när ringarna bildats.
Har hästen stabil och rätt uträknad foderstat.
Något pågår om ringar bildas?

Något att tänka på är
Är du säker på att hästen inte haft mindre inflamationer/fångkänningar när ringarna bildats.
Har hästen stabil och rätt uträknad foderstat.
Något pågår om ringar bildas?

Tack för svaret.
Hur ska jag egentligen kunna vara säker på det? Jag tycker att jag har superkoll på henne. Kollar hovarna varje dag, ngn enstaka gång har de varit varma eller jag kan känna puls i kotan om jag anstränger mig. Jag rider henne nästan varje dag och har inte märkt ngt.

Foderstaten är OK. Hon har ju inte samma som de andra men de ändringar jag har smugit in har varit lika mkt/lite som för de andra som ej har reagerat.

Jag har också förstått det som att ngt pågår om ringarna bildas. Jag ställde en fråga om det för ett tag sedan, ska leta upp svaret.

Hovis skodde om henne idag. Han tycker inte att jag ska oroa mig, börjar nog bli trött på mina frågor.

Senast ändrad:

Hittade svaret från SO Hovslagare i ett inlägg för några dagar sedan
Det handlade om fångränder (som hon inte har haft) och foderränder

"Ränderna bildas vid tillväxten i kronranden.
En foderrand är en störning i tillväxten."

Hej forest, Tänk på att "foderrand" är ett väldigt missvisande namn.
Dessa ränder kan uppkomma av en mängd orsaker, såsom störningar i tarmen, sjukdom/feber, hovslagarbyte, stallbyte, ändrat träningsupplägg, mm,mm.

Hej forest, Tänk på att "foderrand" är ett väldigt missvisande namn.
Dessa ränder kan uppkomma av en mängd orsaker, såsom störningar i tarmen, sjukdom/feber, hovslagarbyte, stallbyte, ändrat träningsupplägg, mm,mm.

Tack för svaret. Jag kan tänka mig att det är så. Men jag tycker inte att jag har ändrat så mkt just för henne som inte även de andra har blivit utsatta för. Jag har inte bytt hovslagare, stall osv. Hon har inte varit sjuk. Däremot är hon den enda häst som rids regelbundet. Min tanke var att fånghästar kanske är känsligare än andra, speciellt i tarmen? Men det var bara en vild spekulation. Antagligen ännu en fångfråga som inte går att svara på.

Känsligheten är nog väldigt olika från häst till häst.
Vissa ser man tydliga ränder från betessläpp osv. vissa ser man inget alls på som släppts på samma bete.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 680
Hästvård Hittade mitt varmblod sjuk i hagen i måndags. Han hade svårt att få med sig sina ben, ville inte röra sig, svårt att svänga runt, feber...
2
Svar
28
· Visningar
4 319
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 844
Senast: Hoppsin
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 702
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka