Är ditt sto den du tror?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mammaBerg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 3 048

mammaBerg

Trådstartare
Är ditt sto den du tror?

Har ett sto (på tillridning) i stallet med morfar Egerländer.:) Trodde ägaren. :o
Nu har det kommit papper om att det är Alpenfürst som är morfar. Snopet.
Har någon annan varit ute för ngt liknande?

Sv: Är ditt sto den du tror?

Att just de två hingstarna blandats ihop är väl inte så konstigt, de har stått hos samma hingsthållare.

Många tycker inte att ens hästs stam är så viktig.

Själv kan jag rabbla bak till 1800-talet:p

Det var ju några avelsston som uppdagades ha fel stam när man började DNA-testa inom ASVH 2006. Stod om detta i Ridsport.

Undrar vilka raser som mest har de problemen? Inom min ras welsh (cob) så undrar jag om det är så vanligt, eftersom det inte finns så många hästar öht i Sverige. Däremot har jag funderat en del på tillförlitligheten på hennes stamtavla bakåt, men det är nog bara fördomar.

Det har varit ganska vanligt med felaktigheter i stamtavlorna på Island.

Jag hade en ponny som jag köpte som renrasig med fulla papper.
Den var e Dago och efter jag köpt, kom FLGW-affären upp, och därmed var den då inte helt renrasig. :angel:

Många år senare visade det sig att ett känt sto hade fel hingst bokfört på ett par av sina avkommor. Hennes dotter hade jag en avkomma undan och hon hade fel färg för att kunna härstamma efter den påstådde hingsten.
Genom en NF-uppfödare härinne fick jag ett kort av min hästs riktige morfar som visade sig vare en icke godkänd hingst som ägdes av samme hingsthållare som ponnyns "första" morfar. Den riktige morfadern var en ren kopia av min ponny, eller tvärtom.
Så, ja, det har jag varit med om! :)
mvh

Nej här är det rätt stam, har kort på föräldrar och ser mycket tydliga likheter.

Att just de två hingstarna blandats ihop är väl inte så konstigt, de har stått hos samma hingsthållare.

Nej men det är väl otroligt dåligt att man inte håller reda på vilket sto som ska till vilken hingst!!!

En kompis till mig har ett sto som hon tävlat 1.45 på som hon trodde var e. Cortez MEN det visade sig att hon var e. Bonaparte!
Och som inte det vore nog så visade det sig att uppfödaren till det stoet hade haft ytterligare ett sto på betäckning hos Cortez det året och den avkomman visade sig också vare e. Bonaparte....... Vad ska man säga om det?

Fast du pratar om pappan och ts om morfadern.
Som jag uppfattar ts inlägg är att det stod rätt i papprena men att ägaren mindes fel. Morfar jämför man ju inte dna emot.

Mitt eget sto är jag övertygad om att hon har rätt stam. Alla som kan lite om halvblodsavel ser hennes stora likheter med far och farfar. Jag har även sett bilder på hennes mamma och morfar och där finns stora likheter.

vet på en station där ett bra travsto fick ett cardentostrå, å ett halvblod fick om jag vill minnas rätt pine chip, den missen hade varit illa, om de inte vore så att de upptäckte misstaget å kunde åtgärda det!

Det är skönt att man dna-testar alla halvblod nu.

Vet inte hur det är med andra raser.

Undrar vilka raser som mest har de problemen? Inom min ras welsh (cob) så undrar jag om det är så vanligt, eftersom det inte finns så många hästar öht i Sverige. Däremot har jag funderat en del på tillförlitligheten på hennes stamtavla bakåt, men det är nog bara fördomar.

Apropå cob så kan jag nämna att jag fick blodtypa Ida mot hennes föräldrar då hon hade en skum färg. Där var dåvaranande registrator observant då hon skulle vara isabell/gulbun med en brun och en fux till förälder. Hon hade rätt stam medan färgen är lite si och så med :)

vet på en station där ett bra travsto fick ett cardentostrå, å ett halvblod fick om jag vill minnas rätt pine chip, den missen hade varit illa, om de inte vore så att de upptäckte misstaget å kunde åtgärda det!

Ops:eek:
Var det inte någon här på Buke som förra året fick ett travarföl med underlig färg, som senare visade sig att det var en islänning som varit in till stoet....
Någon som känner igen det, blev lite nyfiken hur den ser ut nu och vad som hände med den.

Ja, islandstravaren! Jag är också nyfiken på vad som hände med den.

Det skulle avlivas, om jag inte missminner mig.

Själv kan jag inte påstå att jag "vet" att mitt fullblodssto har rätt stam, men hon är rätt lik sin far och en kopia av sin mor av de bilder jag fick av en bukefalist för länge sedan! (landet är litet...) Och mamman är blodtypad.

Övriga pållar jag har är de flesta tillverkade och födda här...

Min gamla är tillverkad på naturlig väg och min lilla är också tillverkad på naturlig väg.

Så jag är ganska säker på dem.

Man DNA-testat maror nuförtiden också.

Lillan är en kopia av sin far i utseendet så där finns inga tveksamheter, hennes mor var en typisk Brabant i utseendet så där finns inga tvivel och hennes mor osv i sin tur var av idel ädel högpresterande galopplinjer så det finns inga tvivel där heller.

Däremot så är jag väldigt tveksam när det gäller en fölunge jag såg förra året om den verkligen har rätt pappa. :angel: Färg och tecken pekar åt ett annat håll men jag vet inte vad DNA-testet visade. Måste nog fråga ägaren vid tillfälle.

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
416
Senast: Mia_R
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
537
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 737
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
855
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna