Är ditt sto den du tror?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mammaBerg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 3 048
Sv: Är ditt sto den du tror?

Tragiskt, skulle de avliva den? Ok det kanske inte är en attraktiv kombination. Men känns ändå helt fel att avliva.
Det är helt sjukt att korsa hur som helst medvetet, men det lilla livet rår väl inte för att de råkar födas till en bastard i mångas ögon.

Att just de två hingstarna blandats ihop är väl inte så konstigt, de har stått hos samma hingsthållare.

Många tycker inte att ens hästs stam är så viktig.

Själv kan jag rabbla bak till 1800-talet:p

Fast jag tillhör din stam :p även om jag börjar tycka det är jobbigt med alla utländska hingstar.
Och det är inte heller så enkelt att hålla reda på alla varianter när det nu ibland finns fryst sperma så fölen blir till 5 år efter att pappan är borta. :eek:

Att ihopblandning skett är väl inte så konstigt kanske. Lär ju kunna bli riktigt märkliga sammanblandningar numera med tanke på att strå blandas ihop. :angel:

När man har facit i hand kan jag direkt säga att hon inte ser ut att ha Egerländer i sig och Alpen Fürst är betydligt troligare. Nu är det ju bevisat så det är ju lätt att säga. :D Dock är hon e. Epson och lik honom.

Har ett 28-årigt sto e Labrador som är mycket lik honom.
Har 3 hästar e Quite Easy och det syns mycket tydligt på de 2 stona. Valacken är inte lika lik QE. Två av QE-avkommorna är helsyskon och mycket olika.
Ett svart sto e.Orestus som färgmässigt är lik pappa (kolsvart) men förövrigt är en kopia av mamma.

Hade förr en new forest som betäcktes med Blekkie. Så det där med vad man har ... jag vem vet? :idea:

Härligt att jag inte är ensam:p

Ditt Labrador-sto har samma farfar som mitt sto, gissar att hon också har det långsmala Jovialhuvudet?

Om jag hade en häst och det visade sig att det var Alpenfurst i stället för Egerläner så skulle nog jag känna mig nöjd med det....

Har aldrig gillat Alpenfurst i första led men däremot med rätt kombination så tycker jag att han gör sig bra ia andra eller tredje led-

Har ett 28-årigt sto e Labrador som är mycket lik honom.
Har 3 hästar e Quite Easy och det syns mycket tydligt på de 2 stona. Valacken är inte lika lik QE. Två av QE-avkommorna är helsyskon och mycket olika.
Ett svart sto e.Orestus som färgmässigt är lik pappa (kolsvart) men förövrigt är en kopia av mamma.

Hade förr en new forest som betäcktes med Blekkie. Så det där med vad man har ... jag vem vet? :idea:

Nej nej jag tycker inte hon är så lik Labrador :crazy: Snarare morfar :idea:

Ja det där känner man ju till och man kan ju knappast tro att det var ett "misstag"........ De hade ju ändå "tur" att hingsten ändå var godkänd;)

Den ena av avkommorna är väl dessutom fux = omöjligt efter C.

hmmm, inte trodde de på 80 talet att DNA skulle hoppa upp och klappa dem i skallen 20 år senare:o:o:D

Härligt att jag inte är ensam:p

Ditt Labrador-sto har samma farfar som mitt sto, gissar att hon också har det långsmala Jovialhuvudet?

Det kan jag svara på :idea:

och nej det tycker inte jag, hon har typiskt Rote Boldt huvud faktiskt vilken är hennes morfar ;)

Här är en gammal som gatan bild med sitt föl e.Modesto

deaosterrike29.jpg

flickan.jpg

Ja det där känner man ju till och man kan ju knappast tro att det var ett "misstag"........ De hade ju ändå "tur" att hingsten ändå var godkänd;)

Den ena av avkommorna är väl dessutom fux = omöjligt efter C.

hmmm, inte trodde de på 80 talet att DNA skulle hoppa upp och klappa dem i skallen 20 år senare:o:o:D
Cortez lämnade fuxar.

hmmm, är du säker på det...

Har från ganska säker källa fått veta att han är/var homozygot för brun. Jag har ALDRIG sett en fuxig avkomma efter honom (förutom den som visade sig vara e. Bonaparte som jag sett på bild)

Hur som helst så var det kanappast ett misstag.

Nu har jag roat mig med en liten undersökning... Jag har kollat på alla avkommor efter C födda 85 - 91 (173st) och där finns 2 st fuxar, födda 85 av dessa är en den som jag VET inte är e. C.
Detta var när C betäckte naturligt..

Jag kollade även ALLA avkommor födda 2003 - 2007 (69 st) och INGEN är fux, det är bara bruna, mörkbruna och några skimmlar. På den sista gruppen så fanns även färgen utskriven på samtliga.

Självklart ingen vetenskaplig undersökning och jag reserverar mig mot fel läsning...

Jag kommer när jag orkar även kolla de övriga avkommorna, de är bara drygt 1400 st:crazy:

Jag tror nog att de med en fux avkomma e. C ska göra ett DNA test.

Nu har jag roat mig med en liten undersökning... Jag har kollat på alla avkommor efter C födda 85 - 91 (173st) och där finns 2 st fuxar, födda 85 av dessa är en den som jag VET inte är e. C.
Detta var när C betäckte naturligt..

Jag kollade även ALLA avkommor födda 2003 - 2007 (69 st) och INGEN är fux, det är bara bruna, mörkbruna och några skimmlar. På den sista gruppen så fanns även färgen utskriven på samtliga.

Självklart ingen vetenskaplig undersökning och jag reserverar mig mot fel läsning...

Jag kommer när jag orkar även kolla de övriga avkommorna, de är bara drygt 1400 st:crazy:

Jag tror nog att de med en fux avkomma e. C ska göra ett DNA test.

Har nu även kollat 92-97 (350st) och det finns två fuxar, en 95 utan namn, uppfödare eller ägare. Sedan finns även en född 96 som har tävlat en hel del, ett sto. Av år 97 avkommor, 157 st, finns INGEN fux....

Ni som är insatta i färger hur troligt är det att en heterozygot brun hings endast lyckas producera 4 fuxiga avkommor av 590 avkommor???

Eller är det troligare att dessa 4 avkommor har en annan pappa???

hmmm, är du säker på det...

Har från ganska säker källa fått veta att han är/var homozygot för brun. Jag har ALDRIG sett en fuxig avkomma efter honom (förutom den som visade sig vara e. Bonaparte som jag sett på bild)

Hur som helst så var det kanappast ett misstag.
Jag är helt säker. Seminassistenten på Askö har tex. själv fött upp en fuxavkomma e. Cortez. Hon både tappade och seminerade själv :D

Det finns fler avkommor som är fuxar e. honom. Dock så är det inte så jätte många.

**KL**
Jag är fullständigt säker på att på att mitt sto är e. Hubertus, mycket mer lik kan man nog inte bli som sto.. Träffade aldrig honom tyvärr, men om man tittar på bilder..
U

*KL*
När jag öppnade brevet från DNA-testet för min Disa e.Dionysos, stod att läsa: Dionysos kan inte vara far till Disa :eek:. Jag åkte själv till Arlanda 3 ggr (30 mil t.o.r) och hämtade sperma + att jag betalt dyra pengar för flygfrakt. Jag var VÄLDIGT upprörd, och skulle precis ringa hingsthållaren när jag öppnade nästa DNA resultat som gällde Emma e.Emmerton.

Där stod det: Emmerton kan inte vara far till Emma :eek:. Men på nästa rad stod det även, däremot kan Dionysos vara fadern.

När jag tittade på Disas resultat igen, stod där även att Emmerton kunde vara far till henne.
Jag blev så upprörd så jag läste aldrig så långt. Alltså hade ID-kontrollanten blandat ihop tagelproverna.
Vilken tur att jag inte hann ringa hingsthållaren :o.

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
416
Senast: Mia_R
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
537
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 737
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
855
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna