Är din hund känslig i magen + avel

C

ChristinA

Är din hund känslig i magen? Skala 1-5.
Hur högt bör man prioritera en bra mage i sin avel?

Eget svar:
Tjorven är inte känslig alls, dvs 1 på min skala.
Nova har reagerat på foder, troligen spannmålet. Så hon får 3,5-4. Reagerar inte vanligtvis.

Tycker att det finns mentala och raskaraktäristiska egenskaper samt anatomi som kanske bör gå före, men det är viktigare än det estetiska.

Sv: Är din hund känslig i magen + avel

Ingen av mina är känsliga i magen utan de kan väl i princip äta "vad som helst" utan att bli dåliga. Har fungerat ok på alla foder de ätit ur det avseendet. Jag tycker absolut att hela hälsobilden ska tas hänsyn till när det gäller avel, inte bara det man kan få på papper. Hundar som ideligen får öroninflammationer, våteksem, har känslig mag-tarmkanal som flippar ut om hunden äter något annat än ett visst foder - det är ju på intet sätt roligare för hund eller ägare att behöva hålla på med än ledfel t.ex. En bra hund mentalt och exteriört ska ändå inte gå i avel om den inte är frisk och sund. Har själv haft en hund med känslig mage, det var inte roligt. Han fungerade bara på ett specialfoder och det räckte med ett par dagar på annan mat innan han fick kramper i magen, inte ville äta - åtföljt av blodiga diareer och annat kul...

En bra hund mentalt och exteriört ska ändå inte gå i avel om den inte är frisk och sund.

Var går gränsen mellan frisk och sund hund och känslig mage?
Det är det jag menar med hur högt det skall prioriteras!

Det ska prioriteras högt mycket högt om hunden är frisk och skadefri tyder på en stark idivid.

Kan ju bara ta min Rottis hane aldrig varit sjuk i hela sitt liv kan inte minnas han har skitit löst en enda gång. spytt har han gjort när han ätit för fort eller så men stålbuk har han.

Lika den lilla nu (schäfer´n) äter det mesta med stor aptit. aldrig sett sån slasktratt allt från grönsaker bara sväljer tills konserv schampioner hahahaha

De ska tåla o äta det mesta utan det ska bli förödande för dom.

Jag ser helst att hanen o tiken man väljer efter är äldre djur så man kan följa om de varit sjuka o.s.v. sen en annan sak man glömmer bort är hur gammla typ far och mor föräldrarna är om de blev 10 eller 16 sånt tycker jag också man ska väga in av valet av föräldrar djur till sin hund, sen hur mycket sjuka dom har varit om det går o få fram.

Senast ändrad:

Min är helt klart en etta. Har nog aldrig skitit löst i hela sitt liv tror jag. Kan sätta i sig vad som helst utan att det påverkar magen.

Eller nej där ljög jag. Hon spydde upp trosskydden hon åt när hon löpte. :o :crazy: Så då blev det bara att plocka bort dom så har inte det varit nåt problem med magen.
Men hon är verkligen frisk och sund. Har , peppar peppar ta i trä, aldrig varit sjuk. :bow:

Mina hundar får nog allihopa ettor på "magskalan".
Kräkas kan de göra om de satt i sig något olämpligt.
BC-tiken har i och för sig varit lös i magen en gång under sina 2 levnadsår orsakat av en läbbig blandning av halm och något som såg ut som brosk, som bakat ihop sig till en seg stor klump. Hon spydde upp det mesta, men en del kom ut som diareé.

Mina hundar är 1:or på skalan.

Tycker det även är viktigt att tänka på i aveln. Vill inte ha några kräsmagar där.

Men enligt MÅNGA så är ju spannmål inget för hundar att äta, så ska man verkligen klassa spannmålsintolerans som dålig/känslig mage?

Enligt MÅNGA är det ju ändå helt förkastligt och inget de skulle ge till sina hundar. Så vad spelar det för roll? Om deras hundar aldrig ätit det så vet de heller inte om deras hundar är känsliga för det. Eller?

Som Tippan är inne på, så handlar ju magproblem oftare om felaktig kost än om arv.

Visst är hundar med dåligt immunförsvar känsligare på alla punkter och bör inte avlas på innan de byggt upp detta.
Men det kan ju vara bra att fundera på orsaken till den mindre stabila magen innan man sollar bort en ev bra hund från avel.

Har man lite tur kan problemet rättas till med rätt kost.

Fuskapor hela högen! :mad:

Focus har på en skala 1-5 ungefär 10. Så rolig mage har han.

Ingen av våra hundar har något problem med magen. 1;or allihop. Däremot finns det ju annat med maten som diskvalificerar münstern från avel - hon är aldelens för dålig att äta. Nu har vi ju visseligen hittat ett foder som funkar åt henne, men någon sund aptit har hon inte i grunden.

Min ena jycke är ju nr 5 på din skala, och hon är utesluten ur avel pga det. Jag har diskuterat det med min veterinär och hon anser att jag skulle kunna avla på henne om hon visar sig vara riktigt bra på alla sätt.
Nu har hon visat sig vara bra, hon har A-höfter, söker fint, apporterar bra, är lugn och har ett stabilt psyke och går väldigt bra på utställning.
MEN eftersom hon har en helsyster som kommer att gå i avel så väljer jag ändå att inte ta några valpar på henne, då jag tycker man ska vara försiktig med att ta många valpar ur en kull som är känslig.

//E

Nja, min hund blir inte dålig i magen och kan i princip trycka i sig vad som helst, men hon får klåda istället. Hund som är klådig ska aldrig gå i avel enligt mig så oavsett vad skulle min hund inte göra det heller.

En bra hund ska tåla även felaktig kost. Vi kan inte avla fram hundar som enbart fungerar under perfekta förutsättningar.

Brutus kanman kalla sund, enda gngen han varit sjuk var när han fick magsjuka förra våren.(när det gick vinterkräksjuka för hundar)
2sjukdagar på fem år är inte illa pinkat!

Vi har två Tibetansk Spaniel hanar.

Hm.. Vår ena hund är nog en 1,5-2 han reagerar med lite dålig mage på vissa saker fast enbart då människomat och "sämre" hundmat. Han kan äta i princip all hundmat av den bättre sorten med mer kött, för mycket spannmål blir inte så bra.
Han har en avkomma, kommer inte att få fler eftersom han är till åren och får inte till det riktigt, sen har han inga meriter direkt utan mest gammal fin stamtavla :p

Min lilla är tyvärr en 4,5 han tål enbart sin hundmat (RC mini sensible) och någon godisbit då och då, och lite filmjölk, kokt ris och kokt fisk.
Han ska aldrig i avel, han ska även kastreras eftersom han blir dålig när stressen kommer om löptikarna.

Våran hund har verkligen stålmage....hon tål ALLT verkligen, utom Russin!:angel:
Så hon får en 4½.-5.

Hon åt, för 6-7 månader sedan upp en hel kyckling, med ben och allt, och alla vet ju hur farliga F-ben är, och vi va ju alla väldigt oroliga. Hon åt inte på ca 2-3 dagar (hon tog la fasta på de goda här i livet och förstod att de fanns mer än bara torrfoder:p ) men efter de va hon helt åerställd, och om tur är hände de inget....

Men annars så tål hon de mesta, även fast vi inte ger henne annat än de hon ska ha, hon e Labbe, och lägger GÄRNA på sig lätt!!:p

Men polaren min hade inte sådan tur, hans vovve fick i sig ett fågel ben, tarmen flisades sönder och han va tvungen att avlivas....as tråkigt!!:(

Jag kanske skall lägga till en formulering, vad är känslig mage?

När går man från frisk och sund, till känslig till icke önskvärd i avel?

För de flesta verkar överens om att dåliga magar skall man inte ha. Men när är de det då?

Tippan, du hade en synpunkt på att jag kallade Nova känslig när hon reagerat på spannmålet. Det gör jag eftersom jag jämför med Tjorven som inte reagerar. Men jag kanske inte borde göra det. Så åter igen, vad är känslig mage?
Vad skall de tåla?

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 977
R
Hundhälsa Den här tråden har mina grannar bett mig starta för att få råd. Det gäller deras kinapuff som är lite över året och behöver gå upp i...
Svar
16
· Visningar
6 323
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 937
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA