antiloop8
Trådstartare
Nu har vi sedan snart ett år problem i samhället med en stackars krake till häst.
Kortfattat:
Hästen kom förra sommaren o gick på fint bete.
Det blev höst o hästen fick gå på annat bete men utan stödfodring.
Hästen "försvann" sedan.
I januari dog en farbror här strax utanför o ¨då visade sig att det var hans sons häst så han hade skött honom. Hästen helt ok.
Från januari till i april har tydligen hästen gått utan foder o vatten (okej rinnande bäck i hagen).
Jag får nys om denna häst nu igen i mitten på april. Åker dit.
Hästen har nu fått en ensilagebal i hagen. Väldigt tunn.
Jag har sökt ägaren men han svarar inte i sina telefoner. Får tag i mannen som gett han ensilagebalen. Han talar om att hästen ska flyttas i början på veckan (ca 14 april). Hästen står kvar ännu.
Flera har anmält till djurskyddet på kommunen. Ultimatumet var att flytta hästen, men det har som sagt inte gjorts.
Så, vad ska jag göra nu?
Anmäla till djurskydd + polis?
Eller enbart polis alt. djurskydd?
Vad kommer hända om de väljer att ta hästen ifrån honom?
Vi har ju erbjudit hans mamma att ta hand om hästen om vi får honom eller köpa honom billigt. Det vi fick till svar va: "Han älskar sin häst". I helvete heller att man gör om man lämnar en häst vind för våg utan att ge den mat, vatten o tillsyn.
Överreagerar jag (inkl. flera andra)?
Hur skulle ni gjort?
Kortfattat:
Hästen kom förra sommaren o gick på fint bete.
Det blev höst o hästen fick gå på annat bete men utan stödfodring.
Hästen "försvann" sedan.
I januari dog en farbror här strax utanför o ¨då visade sig att det var hans sons häst så han hade skött honom. Hästen helt ok.
Från januari till i april har tydligen hästen gått utan foder o vatten (okej rinnande bäck i hagen).
Jag får nys om denna häst nu igen i mitten på april. Åker dit.
Hästen har nu fått en ensilagebal i hagen. Väldigt tunn.
Jag har sökt ägaren men han svarar inte i sina telefoner. Får tag i mannen som gett han ensilagebalen. Han talar om att hästen ska flyttas i början på veckan (ca 14 april). Hästen står kvar ännu.
Flera har anmält till djurskyddet på kommunen. Ultimatumet var att flytta hästen, men det har som sagt inte gjorts.
Så, vad ska jag göra nu?
Anmäla till djurskydd + polis?
Eller enbart polis alt. djurskydd?
Vad kommer hända om de väljer att ta hästen ifrån honom?
Vi har ju erbjudit hans mamma att ta hand om hästen om vi får honom eller köpa honom billigt. Det vi fick till svar va: "Han älskar sin häst". I helvete heller att man gör om man lämnar en häst vind för våg utan att ge den mat, vatten o tillsyn.
Överreagerar jag (inkl. flera andra)?
Hur skulle ni gjort?
Senast ändrad: