Är detta vanvård?

antiloop8

Trådstartare
Nu har vi sedan snart ett år problem i samhället med en stackars krake till häst.

Kortfattat:
Hästen kom förra sommaren o gick på fint bete.
Det blev höst o hästen fick gå på annat bete men utan stödfodring.
Hästen "försvann" sedan.
I januari dog en farbror här strax utanför o ¨då visade sig att det var hans sons häst så han hade skött honom. Hästen helt ok.
Från januari till i april har tydligen hästen gått utan foder o vatten (okej rinnande bäck i hagen).
Jag får nys om denna häst nu igen i mitten på april. Åker dit.
Hästen har nu fått en ensilagebal i hagen. Väldigt tunn.

Jag har sökt ägaren men han svarar inte i sina telefoner. Får tag i mannen som gett han ensilagebalen. Han talar om att hästen ska flyttas i början på veckan (ca 14 april). Hästen står kvar ännu.
Flera har anmält till djurskyddet på kommunen. Ultimatumet var att flytta hästen, men det har som sagt inte gjorts.

Så, vad ska jag göra nu?
Anmäla till djurskydd + polis?
Eller enbart polis alt. djurskydd?
Vad kommer hända om de väljer att ta hästen ifrån honom?

Vi har ju erbjudit hans mamma att ta hand om hästen om vi får honom eller köpa honom billigt. Det vi fick till svar va: "Han älskar sin häst". I helvete heller att man gör om man lämnar en häst vind för våg utan att ge den mat, vatten o tillsyn.

Överreagerar jag (inkl. flera andra)?
Hur skulle ni gjort?
 
Senast ändrad:
Sv: Är detta vanvård?

:eek: Men gud.. Klart att du inte övereagerar.
Jag hade reagerat likadant.

Jag tror att du ska ta kontakt med djurskyddet igen och KRÄV att de åker ut DIREKT och själva tittar på eländet.
Polisen funkar också, men troligtvis skulle de inte sätta ärendet högst på listan..

Och är det djurskyddet som har ställt ultimatumet att den ska flyttas är det ju väldigt dålig stil av dem om de inte har åkt ut för att följa upp ärendet.
Eller har de kanske kommit överrens om nåt som inte någon annan vet?

Jag hade återigen tagit kontakt med djurskyddet.:bow:
 
Sv: Är detta vanvård?

Djurskyddet är ju tydligen inkopplat, så därför är det väl till att avvakta. Myndigheter är i regel inte så snabba, och dessa djurorganisationer har ändå ingen rätt att agera utan myndighetens tillstånd.
 
Sv: Är detta vanvård?

Tjata tjata. Ring igen till kommunen och även polisanmäl
 
Sv: Är detta vanvård?

Svenska hästars värn är inte ett dåligt tips. De tog faktiskt hand om några hästar i stallet mitt emot oss som inte fått någon hjälp alls trots upprepade anmälningar till djurskyddet. Djurskyddet kom dit och tyckte att ingenting kunde göras om vi inte genast slutade mata och ge hästarna vatten. Svenska hästars värn däremot tog omedelbart hand om krakarna. Några fick avlivas men några fick en bättre tillvaro.
 
Sv: Är detta vanvård?

Svenska hästars värn är inte ett dåligt tips. De tog faktiskt hand om några hästar i stallet mitt emot oss som inte fått någon hjälp alls trots upprepade anmälningar till djurskyddet. Djurskyddet kom dit och tyckte att ingenting kunde göras om vi inte genast slutade mata och ge hästarna vatten. Svenska hästars värn däremot tog omedelbart hand om krakarna. Några fick avlivas men några fick en bättre tillvaro.

Det här låter högst märkligt, eftersom utan bemyndigande gör man sig skyldig till både stöld och egenmäktigt förfarande. Så genom att Shv ingrep, lär de ha haft myndigheten med sig. Shv har inget bemyndigande, utan måste vackert vänta på djurskydsinspektörens medgivande och efter att läns veterinären varit inkopplad. Shv tar hand om hästar som måste placeras om, men har ingen rätt att ingripa för egen maskin.
 
Sv: Är detta vanvård?

Möjligt att de fick med sig Shv. Vad jag däremot vet med bestämdhet är att det var de som agerade tufft och hämtade hästarna. Tyckte för övrigt själv att det var märkligt att få höra att stallägaren skulle strunta i att fodra och vattna kusarna för dessa var verkligen i dåligt skick.
 
Sv: Är detta vanvård?

Jag har försökt nå djurskyddsinspektören i kommunen idag, tyvärr utan resultat.
Inte en människa i sikte hos hästen.
Det ösregnar och har gjort hela natten, faktum är att hästen nu står o skakar i hagen.
Jag blir så #¤%¤&#¤%&"&%"#& arg så jag vet inte vad jag ska göra :crazy:
 
Sv: Är detta vanvård?

Jag har försökt nå djurskyddsinspektören i kommunen idag, tyvärr utan resultat.
Inte en människa i sikte hos hästen.
Det ösregnar och har gjort hela natten, faktum är att hästen nu står o skakar i hagen.
Jag blir så #¤%¤&#¤%&"&%"#& arg så jag vet inte vad jag ska göra :crazy:

fan åk dit o hämta hästen, jag mår dåligt att läsa om detta =/ stackars häst.. snälla åk dit o hämta honom, ägaren märker väl säkert inte det ändå :confused:
 
Sv: Är detta vanvård?

Man vill ju bara ta in hästen och ge den ett täcke!
Men det är ju olagligt för dig att flytta på hästen...
Har den någonstans att gå under när det regnar?
En del människor fattar ju ingenting!
 
Sv: Är detta vanvård?

Jag hade gärna tagit upp hästen till oss, men jag vill inte åka dit för stöld. Denna ägaren är tydligen inte att leka med så det skulle jag faktiskt inte utsätta varken mig eller någon annan för.
Men hur vore det om han svalde sin stolthet nångång *suck*
 
Sv: Är detta vanvård?

Förstår din frustration och att du blir ledsen.
Jag förstår mig ärligt inte på en del människor. Att det ska vara så svårt att bara 'lämna iväg' hästen om man nu inte har för avsikt att ge den vad den behöver för att må bra..

Sover den hästägaren gott om nätterna utan minsta ont i magen så finns det säkert nåt vackert ord för det oxå.
Jag blir så trött.:mad:

Edit: Tala om för mig vart hästen står så ska jag gladeligen åka dit och sätta på den Ellis tämligen skitiga men helt funktionabla regntäcke.
' Get the hint, liksom.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 620
Senast: svea
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett bete jag hyr, jag står själv för gödning och betesputs (ca 2 ha). Tidigare i sommar sökte jag sällskap till min häst då...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 764
Senast: Görel
·
Ridning Vill bolla med er också, så som jag gjort med tränare och stallkamrater etc. Försöker dra en recap av vårt år så att ni kan försöka se...
2
Svar
25
· Visningar
6 342
Senast: Heulwen
·
Hästhantering Nu blev prefixet NH även om jag inte är så säker på att det är inom det området vi bör leta. Jag är en typisk engelskridande ryttare...
2
Svar
24
· Visningar
2 576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp