Är detta något att satsa på?

Sv: Är detta något att satsa på?

Jag kollade med fbl morfar. Kombinationen är väl ändå Robin z - xx ;)
I Usa finns Pappillon som är godkänd hingst.

Och hans storebror som var rent fullblod hade jag och det var en mkt lovande häst innan han skadades

Pappillion har dessutom gått lite fälttävlan

Hi hi - ja det kan man ju säga.

Fast myten är ju ändå att Robin Z är bra på fullblodsston.

Jag måste ju säga att de märrarna som är mammor till de du räknade upp var riktigt rackarns bra ! Med olika hingstar

Fast det är ju ingen myt. Ser man en bra Robin Z så är det nästan alltid fullblod som morfar

Han har ju över 60 st avkommor i svår klass och det är ju ganska svårslaget (dessutom räknat i Sverige)

Håller absolut med Olga-Klara, finns det en läcker Robin Z är risken mkt stor att det är xx på mödernet.
Är löjligt förtjust i Cortez-xx, annars!

Fast jag tycker inte att det är samma sak att morfar är ett fullblod som att hingsten är bra på fullblodsston.

Och vad jag är ute efter är absolut inte att slå ner på vare sig hingsten eller fullblod. Jag tycker bara att man måste se bilden lite större än att vilken fullblodssto som helst passar till Robin Z.

När det sedan räknades upp ett antal framgångsrika avkommor till Robin Z med fullblodsmöderne så visar det sig att
1. Stona inte är rena fullblod (jo ett)
2. Stona har lämnat bra med andra hingstar också

->Slutsats - mödernet spelar större roll än att det bara är ett xx-sto med rätt hingst (i detta diskuterade exemplet Robin Z)

Men Mynta var ue Utrillo.

ÄR ue Utrillo, inte dagsfärsk bild men veckofärsk iallafall:

40457_420177281974_579191974_5228972_2791418_n.jpg

Världens sämsta suddigaste bild, skyller på ny mobil:o

Och en bonus på hennes senaste föl:

39939_420177546974_579191974_5228974_5282186_n.jpg

Jag tycker att du har rätt i sak men kom på en fundering när jag var i stallet nu ikväll - att Robin anses som en bra hingst att lägga på xx-ston kan ju också bero att han har varit oerhört förärvningssäker?

Eftersom det idag i princip inte förekommer någon ridhästavel på rena fullblod så är det ju mer lotteri än med "ren" halvblodsavel (man har ju tex ingen blup att använda sig av) och med Robin så vet man ju nästan vad som kommer ut.

det kanske är bara jag som lyckats rida galna irco marco avkommor, spec de med xx-möderne. Fast å andra sidan gör det inget för min del.
Men han är känd för gott psyke?
Hur nedärver han sitt temperament? Finns det kvar sperma eller måste man gå via hans söner?

Jag har faktiskt aldrig någonsin hört talas om en Irco Marco eller Felicianoavkomma med dåligt psyke! Både av egen erfarenhet och efter vad jag hört från andra är avkommorna så som jag beskrev ovan.

Samma fundering slog mig också när jag kollade igenom de ston som refererats till innan. Och vilka var då de andra hingstarna som givit bra med de stona ? Föga förvånande så var flerparten e. Cortez och Irco Marco/Irco Mena - andra avelsmatadorer.

Trevlig fullblodsstam! Tycker absolut att du ska använda ditt sto i avel, om du tänker på att använda en hingst som nedärver ett bra framparti och bra benställning fram.

Jag har sett och hanterat en valack e. Stolzenberg - Strong Statement xx som hoppade väldigt bra, men som hade ett ganska speciellt temperament i hoppningen och som hade ganska svårt för sig på marken pga sin exteriör, så jag skulle inte rekommendera Stolzenberg (som f.ö. nog inte är i svensk avel längre) iaf.

Fetcher N låter bra tycker jag! Han lär förbättra typen, storleken och även gångarterna en aning, samt förstärka hoppningen. Annars finns det ju en mängd andra hingstar att välja mellan.. men välj en hopphingst - tycker jag! :)

Ja, det finns ju några fina anglos

Jag tror att råden fortfarande kan vara samma, kolla på en med bra front !

såg en väldigt fin 3åring i år e: Ronaldino h ee: Robin Z och u: fullblod. fick väldigt fina poäng på 3årstestet.

Men jag skulle inte lägga anglo på henne då jag inte tror att de är så lätt sålda och med dagens marknadsläge skulle jag absolut inte våga det.

Anglon vill jag ha själv då det är den typ av sporthäst jag vill ha.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 568
Senast: Kirie
·
S
Avel Wladimir O.A. Född 2003 Mörkbrun, 169 cm Premierad AB t o m 2012 I avel från 2007 Uppfödare: O. Anema, Holland Ägare: Birgitta...
2
Svar
30
· Visningar
5 674
Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 158
Senast: Belethien
·
H
Avel Jag behöver kreativ hjälp med val av hingst till detta 4-åriga sto för en eventuell betäckning. Hon är e.Akribori-Maistic-Koncerz xx...
Svar
10
· Visningar
1 752
Senast: Helan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka