Är detta lymfangit? -undrar-

E

EQL

I förrgår så kom min häst in från hagen med ett litet sår på ena framknäet.
Ingen fara trodde jag och gjorde rent och så.
Nästa dag när jag tar in honom från hagen är hans knä en fotboll och benet en telefonstolpe! :crazy:
Lymfangit är det första jag tänker så vi kallar på veterinären. Vet. var som tur var i krokarna och kom snabbt.
Vet. rengjorde såret och la om det. Hon gav också antiinflammatoriskt och satte pållen på pencellin.
Denna jourveterinär var inte direkt erfaren och pratade en helt oförståelig norska och hon visste inte om det var lymfangit eller ej.

Idag när jag kom till stallet hade svullnaden gått ner rejält.

Han hade ingen feber varken igår eller idag.

Så var tror ni?

Skulle svullnaden gått ner så snabbt om det vore lymfangit?

Sv: Är detta lymfangit? -undrar-

Det behöver inte vara lymfangit, utan kan vara en inflammation till följd av skadan. Hästar är mycket känsliga för sår och svullnar lätt upp. Eftersom svullnaden redan är borta skulle jag gissa att det inte rör sig om någon infektion. Har svårt att tro att penicillinet skulle ha haft sådan effekt på bara en dag.

Penicillin som ges intravenöst kan slå ut en infektion ganska omgående enligt mina erfarenheter (och de är några vad penicillin anbelangar).
Om det var lymfangit eller inte kan möjligen kanske vara osäkert men om benet var som en stolpe, samtidigt som såret var litet så är det MYCKET troligt att det var lymfangit. Oavsett det eller inte så tycker jag att det var helt rätt beslut av vet. att sätta hästen på antibiotika omgående oavsett eftersom en känslig led var inblandad i skadan/svullnaden.

Om hästen är ok i övrigt tycker jag att du ska leda den på lugn skrittpromenad. OM det är lymfan som krånglar är lätt rörelse mycket bra. Du bör också fullfölja eventuell penicillinkur.

vänligen Kokopelli Mana som råkat ut för liknande.

Senast ändrad av en moderator:

Penicillin som ges intravenöst kan slå ut en infektion ganska omgående enligt mina erfarenheter (och de är några vad penicillin anbelangar).
Om det var lymfangit eller inte kan möjligen kanske vara osäkert men jag tycker att det var rätt beslut av vet. att sätta hästen på antibiotika omgående eftersom en känslig led var inblandad i skadan. Var benet som en stolpe, såret litet så är det MYCKET troligt.

Jag bara skrev att hästen kan bli svullen ändå. Min häst har sår på benen i skrivande stund och min veterinär - som sköter om henne dagligen - konstaterade just detta, att vi hade tur som inte hade fått elefantben på henne.

Hästen får uppenbarligen penicillin via muskeln, eftersom den är kvar hemma i stallet. Men självklart ifrågasätter jag inte veterinärens behandling!

Korrigerar mig själv här ang infektioner - kollade och lymfangit orsakas inte av bakterier, utan är en speciell typ av inflammation. Sorry.

Senast ändrad av en moderator:

En häst i mitt stall hade liknande skada som din för nån vecka sen, men det var ett sticksår. Veterinären kunde stoppa in en sticka ungefär 3cm in. Fick samma behandling som din o var mkt bättre dan efter (var också jättetjock i benet!), det tog ca en vecka tills det blev helt bra. Veterinären sa ej att det var lymfangit.

Den här hästen fick även smäststillande då han blev halt när han stod stilla och stelnade till.

Kom och tänka på en sak...
Första dagen när jag såg såret så var det ju inte alls svullet, så jag rengjorde ju bara och lät
det vara öppet. Sen på natten kom det kanske bajs in i såret och infekterade, kan det ha nåt med det att göra kanske? *spekulerar*

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 083
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
2 007
Senast: Bluefish
·
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 809
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10