Är detta hösilage ngt att ha?

P

Prestige_

Är rädd att värdena är för höga. Eller har jag fel?

Ts 65-70 %. Energi 10.0-10.5 MJ/kg Ts. Smältbart råprotein 55-60 g/kg Ts

Sv: Är detta hösilage ngt att ha?

Släpper du på bete eller låter hästen äta gräs?

Jag hade tacksamt tagit emot dina värden. Hästarna var aldrig så fina som de åren jag hade bortåt 113 gr smrp/kg foder (dina värden per kg ts).

Blir ungefär 7,5 mj och 42 gr smrp beroende på vilka av de angivna referenserna man använder.

Så ser vårt ensilage ut och det är OK. Aningen lägre energi och högre protein hade kanske varit kul men det är inte lätt att fixa.

ungefär så är vårat hösilage, min häst föll ur på det men det berodde på att vi underskattades hans proteinbehov. Nu är han fin igen , går på samma grovofder men får mera + kraftfoder...

ok det låter ju positivt då! :idea: Har ingen erfarenhet av hösilage tidigare. Några tips när det gäller övergången från hö? Vi har börjat, ger 50-50. Ingen har blivit lös i magen :). Hur tänker man när det gälller vikt? Motsvarar ett kilo hösilage 1 kilo hö näringsmässigt? Är inte vidare bra på det här :crazy:

Mitt ena sto är för tillfället lite tunn. Har fått mkt lucern. Ska jag minska det nu, då hösilaget innehåller mer protein än höet? Eller vad tycker ni? Hon är för övrigt en häst med mkt motor.

ok det låter ju positivt då! :idea: Har ingen erfarenhet av hösilage tidigare. Några tips när det gäller övergången från hö? Vi har börjat, ger 50-50. Ingen har blivit lös i magen :). Hur tänker man när det gälller vikt? Motsvarar ett kilo hösilage 1 kilo hö näringsmässigt? Är inte vidare bra på det här :crazy:

Mitt ena sto är för tillfället lite tunn. Har fått mkt lucern. Ska jag minska det nu, då hösilaget innehåller mer protein än höet? Eller vad tycker ni? Hon är för övrigt en häst med mkt motor.

Jag tycker att börja med 50-50 är en för snabb takt, jag börjar alltid försiktigt i början för att öka i högre takt efter några veckor när magen har börjat skapa sig en bakterieflora för att "ta hand" om det nya fodret.

När det gäller vikt är det bara att ta fram miniräknaren! Du får helt enkelt räkna ut hur många kilo hösilage du ska ge för att ge lika mycket energi som idag. Precis som hö innehåller hösilage/ensilage olika mycket energi och protein så man får räkna om varje gång man får ett nytt grovfoder med andra värden än det man hade innan.

Samma sak gäller proteinbehovet och tillförseln. Ta miniräknaren och räkna så ser du om och i sådana fall hur mycket lusern du ska ge för att komma upp i samma värden som du ger idag.

Lycka till! :)

hästens grovtarm behöver ca. 3 veckor på sig att ställa om sig, så foderbyten bör ta ca. 3 veckor. Jag skulle ha kommit upp i 50/50 efter ca. 1½-2 veckor. om hästen fortfarande är tunn skulle jag inte sänka lusernet, lusern räknas som grvofoder och så länge proteinöverskottet kommer från grovfoder är det inte farligt...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
724
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 553
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 372
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka