är detta godkänt??

F

freakshow

jag och pollen hade tänkt oss komma ut på små hopptävlingar i framtiden.

det är så att jag rider med dubbla tyglar, alltså en tygel i jaktkandaret och en tygel i en upphöjd remont(i ringarna).
missförstå mig rätt;)

får man tävla med detta?

finns det fler som rider så?
varför/hur/när började du rida så på detta vis?

Sv: är detta godkänt??

Ingen aning om du får ha tygeln kopplat i nosgrimman?? Eller var det det du menade?

jag menar själva kompinationen.

har samtidigt en ny fråga,
får jag tävla meed sidepull eller måste jag ha hackamore?

Det beror på om rider ponny eller häst. För hästar är betslingen fri i hoppning, så då får du rida med bettlösa alternativ.

Sanning med modifikation. Tygeln måste vara fäst i bettet eller direkt i huvudlaget. Fäster man tygeln i nosgrimman så är väl det en del av huvudlaget?

Följdfråga; var skullle man annars fästa tyglarna om inte i bettet eller direkt i huvudlaget?

Min kompis fick inte sätta en tygel i nosgrimman (har en nosgrimma med ringar, ej remont) för överdommaren på tävling. Hon frågade innan framhoppningen annars hade hon ju blivit diskad. Så det är kanske olika hur överdommare tolkar TR..

Tilläggas bör är väl att hon rider med ett jaktkandar. Hon rider med 2 tyglar för att hemma använder hon mest kapson.

När det gäller fotosidan så är jag ifrån stenåldern, jag har ingen kamera! Men... Google is your friend! :D
200707-503.jpg

Jag kan gissa att det inte riktigt såg så här säkert och harmoniskt ut dock...
/Sussi

jag och pollen hade tänkt oss komma ut på små hopptävlingar i framtiden.

det är så att jag rider med dubbla tyglar, alltså en tygel i jaktkandaret och en tygel i en upphöjd remont(i ringarna).
missförstå mig rätt;)

får man tävla med detta?

finns det fler som rider så?
varför/hur/när började du rida så på detta vis?

Jag hoppar min häst med dubbla tyglar däe ena paret går till ett silikonbett och de andra i ringarna i "upphöjd" (dvs som en engelsk nosgrimma) remontnosgrimma. Har uttryckligen fått ok av en överdomare, blivit tillsagd efter ritt att det inte är ok betsling av en annan och utöver det inte hört ett pip. Ingen av min hopptränare kan dock se varför det inte skulle vara ok.

Jag rider på detta då min häst är känslig i munnen men kan bli lite övertänd i hoppning. Tryck på nosen verkar lugna henne i dessa lägen.

Näe det verkar inte som det, så jag skulle nog fråga överdommaren på plats, vid varje tävling, innan jag rider fram helt enkelt om de godkänner utrustningen.

Näe det verkar inte som det, så jag skulle nog fråga överdommaren på plats, vid varje tävling, innan jag rider fram helt enkelt om de godkänner utrustningen.

Har efter lite disskussioner med div. tävlingsengagerade i min närhet fått lite mer input - OK på stor häst. Inte OK på ponny. Gäller alltså hoppning. I dressyr är det förstås inte tillåtet för någon. Hur det fungerar i terrängmomentet vet jag inte.

Följdfråga; var skullle man annars fästa tyglarna om inte i bettet eller direkt i huvudlaget?

T ex i sadelgjorden, dvs rida på graman enbart. Eller liknande avarter. Det är därför den däringa regeln finns, så folk inte ska hitta på små käcka lösningar där de har löpande 'krulla ihop'-grejer.

Som då att rida på enbart graman, sätta tyglarna i ringarna till martingalen eller köra med som en halsförlängare men med änden till handen (ja jag har dessvärre sett det) osv. Det undviker man enkelt, utan att inverka på andra alternativa betslingar, genom kravet att det ska vara fäst direkt i huvudlaget/bettet.

Det är ju ändå huvuddommaren som fattar beslutet på plats. Hur en överklagan i efterhand fungerar vet jag dock inte..

Det är ju ändå huvuddommaren som fattar beslutet på plats. Hur en överklagan i efterhand fungerar vet jag dock inte..

Naturligtvis är det så, men det finns ingenting i TR som stöder att det skulle vara förbjudet när det kommer till häst och hoppning. I så fall borde inga kombinationsbett vara ok.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 470
Senast: Brynja
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 746
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka