Är detta ett bra hö?

cactuspower

Trådstartare
Har bara koll på smrp och energin dock. Är ganska dålig på dessa siffror och vad som är bra och dåligt måste jag erkänna :o så jag skulle bara vilja veta om

Ett hö som innehåller 46 smrp & 8 energi är ett bra hö?

Det är vanligt småbalshö, och det stod på en lapp i stallet vid ridskolan att det verkade vara ett bra hö men jag vet inte :p
Vet dock vart höet kommer ifrån och i sånna fall ska jag kolla om jag kan köpa hö/halm utav honom som de har köpt det ifrån.

Tacksam för svar (gärna snabba! ;) )

Sv: Är detta ett bra hö?

Ja, det är ett ganska perfekt hö.

Kanske liiiite högt i energi till en lätt tränande häst, det är oftast trevligare med något lägre energivärde (runt 7) och att kunna ge mera av av höet istället. Men det är om man ska vara riktigt petig... ;)

Vilka mineralvärden har det?

Det är tyvärr bara de värdena jag har koll på hittills men kan ta reda på mer utförligare info. från analysen. Men det Skulle alltså kunna vara värt att satsa på till min häst då kanske?

Har en 4-årig unghäst, har arbetats "medelhårt" eller vad man ska säga.. i våras... Nu siktar vi att komma i gång mer på "allvar" med dressyrträningen igen, och kommer i oktober t.ex. om det går som det är tänkt kunna starta en lokal LB...

I hagen är jag i princip tvungen att ge hösilage eftersom att alla andra utav hennes hästkompisar får det. Nu på senare tid verkar vi haft mestadels
bra hösilage som det sägs att det är bra med protein i, ts:en i detta har också varit hög. Men rätt som är kommer det balar som snarare är som Ensilage och det "tål" inte min hästs mage alls!
Hon blir jättelös i magen :crazy:.

Tänkte nu pruta ner min hösilagekostnad lite granna hos stallägaren
(ligger fn. på 400:-/mån för fri tillgång) mot att jag då utfodrar med
eget hösilage på e.m/kvällar. (De får grovfodret ute morgon & lunch.)

Jag tänkte föresten köpa halm samtidigt då. Dels att strö boxen med och dels kanske att man kan ha det som "extra tilltug" när höet är slut. Äter dom vetehalm eller föredrar
dom havrehalmnen att "tugga på?" Har nämligen hört att vetehalmen är det som suger åt sig urinet bäst (ska dock ha spån under) - därav min fundering..

En till fundering som ploppade upp, vad betalar ni för hö som ligger på de värdena som jag kunnat nämts hittills? Alltså var ligger kg-priset ungefär i år? Och för halmen då?

Jag använder vetehalm. Kör man med havrehalm finns risken att dom käkar upp hela boxen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 932
Senast: Jeslin
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 968
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 171
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 282
Senast: L8P8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama