Är detta en attraktiv stam för ev avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare quinta essentia
  • Startdatum Startdatum
Q

quinta essentia

Har ett sto efter Catango-Ramiro-Ulft(e Le Mexico)-Gondelier som jag funderar att i framtiden ta föl på för att sedan sälja avkommerna. Men det verkar inte vara världens lättaste att få sålt föl (dessutom inte för en bra peng...) så jag undrar ifall det iaf kan tänkas vara en attraktiv stam för köpare? Självklart måste det ju kombineras med en bra hingst oxå....

Om ni vet något särskilt om hästarna i stammen får ni gärna dela med er av det oxå då jag inte vet mycket mer än att det ska vara en väldigt bra stam.

Sv: Är detta en attraktiv stam för ev avel?

Har ett sto efter Catango-Ramiro-Ulft(e Le Mexico)-Gondelier som jag funderar att i framtiden ta föl på för att sedan sälja avkommerna.
Ja det kan vara ett attraktivt sto för avel.

Berätta mer om hennes möderne. Vad har hon gjort själv? Hennes för och nackdelar? Hur ser hon ut? Avelsmålet?

Hennes möderne vet jag faktiskt inget om. Jag är inte så bra på det här att leta stamtavlor mm så jag vet inte hur jag hitta något eller var jag ska börja... Jag har däremot tagit ett föl på henne till mig själv och hon har haft ett föl tidigare oxå. Mitt föl är jag väldigt nöjd med (bortsett från att han har skadat sig och kanske inte blir bra:cry:). Hennes tidigare föl vet jag inget om förutom att det är efter Pacific.

Hon har inte gjort så där värst mycket själv. Hoppat upp till 1,20 bara, men det beror mycket på mig. Hon är inte riktigt min typ av häst då hon inte är så modig och därför skulle behöva antingen en modig ryttare eller en rutinerad ryttare och jag är inget av det:crazy:...

Så det är väl egentligen hennes största nackdel, att hon är inte har något mod...

Hon har fina gångarter (stora och luftiga dock lite långsamma) och enligt kända tränare en fantastisk rörelse mekanik och teknik i hoppningen. Exteriören är bra oxå och hon är högställd, kanske nästan lite väl högställd..

Det som fattas och som man hoppas att en eventuell hingst kan bidra med är mod och lite kvickare fötter.

En klart intressant stam för mig som hoppryttare, viktigt är dock hur hon är i huvudet / temperamentet och extriören.

En bra hingst på henne och jag skulle vara intresserad av avkomman :)

Som sagt så exteriören är bra, men huvudet/temperamentet så bero det på vad som efterfrågas.. Hon är väldigt snäll/vänlig och inte det minsta tjurig eller besvärlig som en del ston. Sedan är hon väldigt mån om att vara till lags både vid hantering och ridning. Dock så har hon inte det här ``tuta och kör`` hopphuvudet utan hon är lite försiktigare, på gränsen till för försiktig.

Ramiro blod är alltid trevligt, se upp bara, för många hingstar är linjeavlade på honom.

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 908
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
964
Senast: viltmilla
·
Avel Jag kan börja med och säga att jag är helt ny på det här med avel. Är i behov av en sällskapshäst till min ridhäst och har då blivit...
Svar
6
· Visningar
1 416
Senast: Concett
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat