Är det verkligen sant?

C

CarolaLind

Att hästar med lång rygg har svårare för samling?

Varför?

Och ni som inte tycker så, motivera!

Varför är det sämre med en häst som har kort rygg?

Positivt, negativt, fördelar, nackdelar.

Beskrivningar! Inte "Bara för att"

Och som en fortsättning, vilken del av ryggen bör vara lång/kort/stark/svag/lös/låst?

;)

Sv: Är det verkligen sant?

enligt mig, så har jag märkt att hästar med kort rygg har lättare att samla sig och bära upp sig själva, tycker också att dom med kortare ryggar hoppar bättre, viserligen det här med formen har mkt med hur dom är bygga i allmänheten och hur långa bakben dom har osv,

min welsh kille är lång över ryggen med långa bakben, han hoppar såm en gud, men är så fruktansvärt svår att samla och få in i en kortare mer samlad "dressyr" form.

medns den med kort rygg, bär upp sig själv mer och har en lite grövre "hopp" rumpa,

tror det beror på vad man gillar för typ at häst osv, kan erkänna at jag tror den med lång rygg är lite för (mkt häst) för jig, jag e varken så lång eller väger så mkt, han är jätte jobbig att verkligen kämpa för att få han att vilja lägga sig i en bekväm och avslappnad form, medans det korta klarar mkt själv och faller naturligt in i en "rätt" form för honom. :)

Hästen min med långrygg och lite högre bakben.
{2B4D5172-0E22-4621-9441-A9467D2D0EBF}.jpg

den med lite kortare hals och rygg.
4384788.jpg

Nej, det är inte sant. Min kallblodstravare har en otroligt lång rygg (mkh 159 cm och täcken i stl 155) och hon har mycket lätt för att samla sig.

Möjligen är hon ett undantag. Jag har under alla år hört att långryggade hästar har svårt för samling, och jag har varit övertygad om att det var sant ända tills jag köpte min fina Best.
Ett annat exempel på en långryggad häst som har lätt för samling är Bents Tyson - han som kallas för piaffmaskinen:D

Jag har inte på något sätt försökt analysera varför det är så, inte heller kollat in vinklar och jämfört.

Immer

Jag tror att en bra rumpa och korrekta bakben kan kompensera en lång rygg ganska bra. Jag har haft ett långryggat och rakhasigt welsh cob sto och hon hatade verkligen dressyr och hade svårt för sig exteriört. Hon hoppade däremot utmärkt!

Mitt nuvarande arabsto är jättekort i ryggen och har extremt lätt för samling och hoppar runt och fint. Men få henne att länga sig är knepigare och hitta en bra sadel ska vi inte tala om...

Jag tror alla exteriörer har sina för- och nackdelar men vet man vilka de är och jobbar medvetet för att kompensera dem så kan det underlätta.

Jag vill gärna ha en muskelfylld rygg med kort mellandel dvs mellan manke och kors om man säger så. Men jag är kanske "arabskadad";)

Håller med föregående talare. Det är viktigt att hästen ex. inte står bakom sig, för då blir det nog ganska svårt att rida högre klasser i dressyr. Har sett exempel på sådana hästar som blivit väldigt missförstådda och felaktigt behandlade för att de inte hade fysik till den samlingen som ryttaren krävde. Mitt sto har lång rygg, men trampar nästan FÖR lång under sig. Hennes benställning är nämligen sådan (vinklad i hasen).

Jag har väl erfarenheten att en lång häst är svårare att få ihop.. egentligen vet jag inte riktigt varför :p men det är bara jobbigare på något sätt. =D

Nja...med bra grundträning så tycker jag inte att det är någon skillnad. Som ryttare kan man ha svårare att följa med häst med lång rygg om även rörelserna blir stora men den erfarenhet jag har är att samlingen kommer med styrkan i rygg och bakdel. En kortare häst kanske kan upplevas som mer lättsamlad men frågan är väl då om den verkligen jobbar...?...

Piraja skrev:
Nja...med bra grundträning så tycker jag inte att det är någon skillnad. Som ryttare kan man ha svårare att följa med häst med lång rygg om även rörelserna blir stora men den erfarenhet jag har är att samlingen kommer med styrkan i rygg och bakdel. En kortare häst kanske kan upplevas som mer lättsamlad men frågan är väl då om den verkligen jobbar...?...

Ja, en långryggad häst behöver mer styrka för att orka få upp ryggen, det kan vara svårare och ta emot mer. Men självklart inte på alla. Större risk för problem med ryggen på en häst med lång rygg.
En kort rygg kan som sagt kännas lättare men det finns då mindre plats för bakbenen under hästen och det kan vara svårt att få hästen att arbeta rätt coh inte peta ut med bakdelen åt något håll istället, bra exempel på det är fullblod. Däremot mindre risk för ryggproblem.

VIlken rolig tråd. Stort ämne - hoppas att det finns diskussionssugna här!

Jag måste hålla med Immer.
Jag trodde att hästar med lång rygg måste ha "svårt för sej". Men så har jag träffat på många kallblodstravare med långa ryggar och fått se hästar som HAR mycket lätt för samling.
På kallblodstravarna upplever jag det som att det handlar om ett sätt att utnyttja sina muskler som är ganska ovanligt i dag - de har en förmåga att "pumpa" och jobba dynamiskt som är imponerande, något som verkar kunna kompensera i princip ganska grava exteriöra "fel"/brister. De är helt enkelt väldigt rörliga överallt och kan utnyttja kraft på ett smart/sunt sätt. (vissa i alla fall)

Men självklart krävs det mer styrka att komma upp framtill med en lång rygg. Jag upplever det som att korta hästar har lättare att använda ryggen som en hävstång från bakdelen, "av naturen". Långryggade kräver mer fokus på att hålla musklerna i trim, för att de ska kunna jobba igenom kroppen. Lättare att bli lite "tudelade"?

Jag har läst någonstans att korta ryggar ger skelettproblem, långa ryggar ger muskelproblem. Nu är det väl knappast just så enkelt men jag kan tänka mej att det är lite så...

Min häst har lång rygg.. nu är han i uppbyggnadsfas, så det är inte så mkt samling än, men vad som är bra är att bocka verkar inte ligga för honom, jobbigt med den ryggen antar jag. Däremot lätt fram :angel:

Red tidigare en välskolad häst med lång rygg och relativt korta ben. Jag hade svårt att rida ihop henne, men med hjälp av ngr steg i tramp så blev hon mer (som någon annan beskrev det) "connectad" genom kroppen och jag hittade igen hela hästen, bakifrån och fram.

/Reflektioner av en mycket novis ryttare

Immer skrev:
Bestens lång rygg har då aldrig hindrat henne från att bocka:D

Immer

Inte min heller... men hon står mycket hellre på händer än bockar... :rofl:

tror att bockning från hans sida är förenat med livsfara då han har lite dålig koll på sin kropp. Visst har han bockat, men det är inga stora grejjer han gör..

Min erfarenhet är att bockningar och stegringar och vilket hästen "föredrar" inte har ett dugg med längden på ryggen att göra :D

evis skrev:
Min erfarenhet är att bockningar och stegringar och vilket hästen "föredrar" inte har ett dugg med längden på ryggen att göra :D

Nej.. och vad jag som ryttare föredrar har heller inte ett dugg med att göra vad min häst gillar.. tyvärr.:D

Jag tror (min erfarenhet säger mig) att en otränad häst (halvblod) med lång rygg har svårare för samling än en otränad häst med kort rygg. Dock beror mycket på strykan i korset och rumpan.

Kan jämföra mina 2 flickor, den ena är lång, ädel och tunn i typen. Lite av den gamla typen halvblod, men ädel. Den andra är kort, långbent och rund i kroppen.
Den långa får kämpa som ett djur för att samla sig och behöver lång uppvärmning. Den andra är otränad och inte mycket riden, men hon har inga problem att piaffa eller liknande, något den andra aldrig skulle kunna få ihop sig och göra.

Men jag tror mer att det handlar om muskler. En stark häst med lång rygg är säkert svårare att samla ihop, men den själv har kanske inga problem med det.

//E

Att hästar med lång rygg har svårare för samling?
Beror inte det lite på hur hasen, korset, bogen och halsen ser ut eller hur hela hästen ser ut? Samt hur individen rör sig, hur den tränas och vilka krämpor den har med sig?

Senast ändrad av en moderator:

Vilka intressanta svar :bow:

Min egen tro är att om man finner harmonin i kroppen och lär sig att nyttja den så kan man samla vilken häst som helst.

Jag delar in ryggen i tre delar, en framdel (Manken) en mittdel (Sadeldelen) En bakdel (Länden)

Framdelen vill jag ha stor. Rörlig, lös. Väl utvecklad Trapezius.(Även den Craniala delen)
Mittdelen vill jag ha stabil, ngt mjukt skålad med ryggfileerna väl utvecklade.

Länden vill jag ha rörlig, öppen, fri från låsningar, ganska flat, jämn övergång till korset, rak, spiiiikrak.

Bäckenet vill jag ha rörligt. I de inom ramen möjliga rörelser utan att för den delen ha en hypermobilitet. Jag vill att min häst verkligen ska kunna svänga på rumpan, sätta sig och länga sig helt utan problem.

Hasen behöver inte vara super vinklad, men, hästen ska ha en vetskap om sina bakben och veta hur den ska nyttja dem, liksidigt med en rejäl action. Uppåt framåt. Hasen ska också vara stark och fri från låsningar.

Bogen får gärna slutta nästintill ligga men inte det viktigaste för mig.

Kotorna får inte vara för upprätta inte heller för långa så att det blir vekt.

Med dessa önskemål, så kan ryggen ha vilken längd som helst. Det spelar ingen roll, inte i mitt tycke i alla fall, för det är ju inte med ryggen den vinklar hasen, det är inte med ryggen den vinklar bäckenet, men det är med has och bäcken den bär sin rygg.

Kortryggade hästar är i mitt tycke de svåraste at arbeta med. Lata och bekväma som har jättesvårt att förstå att det måste ARBETA med sin bak. :D

Om man inte arbetar en långryggad häst bakifrån och lär den bära sig själv först och främst utan bygger framdelen och fokuserar på nackböj, då har man stora problem och kan vänta sig både frambensproblematik och ryggproblematik.

Intressant tråd blev det! Fortsätt diskutera!!!

:p

Erik Lette skrev en gång att en kortryggad häst inte blir tillräckligt elastisk, och att han själv föredrar en häst med lång rygg för att hästen då får "plats" med bakbenen under sig.

Själv har jag alltid fått höra att den vanliga "myten" att korta hästar bär sig bättre än långa. Mina upplevelser däremot är att de långa hästarna jag ridit varit bra så mycket lättare att samla än de kortare...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
676
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 873
Senast: Wingates
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 135
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 653
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar