Är det verkligen sant?

Sv: Är det verkligen sant?

evis skrev:
Min erfarenhet är att bockningar och stegringar och vilket hästen "föredrar" inte har ett dugg med längden på ryggen att göra :D

Mina två långryggar = har inte bockat.. har varit mer.. vända om och springa hem.. förutom min nuvarande som är "lätt fram" och kan i stället vända om på två ben :angel:

köttbullen bockade mycket, ofta och gärna.. :bump: = köttbullen ;)

Så det är mina erfarenheter.. har dock bara 3 exempel på nästar som jag känner så pass väl att jag kan se ett "mönster" hos dem.

Intressant frågeställning, jag hoppas bli visare av att läsa allas svar!

Jag tillhör dem som tror på "lagom är bäst" i det mesta. Jag gillar proportionalitet, i fallet häst föredrar jag en lite kvadratisk häst framför en lång och låg eller hög och kort. Tror det kan finnas olika typiska problem med alla extremer.

Ur samlingssynpunkt tänker jag på dels hävstångsverkan, ju längre hävarm från bärpunkten destu större blir tyngdkraften i änden som ska lyftas upp. Så jag tror att en lång rygg gör det svårare att lätta fram. Däremot påverkar det inte förmågan att sänka bakdelen! Jag menar att det är två olika delar av fenomenet samling.
Vissa hästar är bättre på att välva ryggen, andra på att vinkla knän och hasor. Båda delar behövs för korrekt samling som i bär- och lyftkraft.

Ryggens jobb är i princip att försöka hålla ihop hästens fram- och bakdel, vänster och högerhalva, utan att kollapsa under ryttarens eller sin egen mages tyngd. Den har inget stödben mitt under sig och måste därför klara att hålla ihop sig mellan sina stödpunkter i ändarna utan att falla ner som en hängmatta (eftersom det gör ont på den). Ju längre det är till stödpunkterna destu större blir belastningen i mitten. Så jag tror att en lång rygg lätt blir svag och sänkt, om inte hästen tränas väldigt väl just för att få stark, välvd rygg. En kortare rygg har helt enkelt mindre tyngdkraft att stå emot och behöver inte vara fullt lika stark för att klara jobbet.

Vinklarna bak är viktiga för att hästen ska kunna sätta sig och bilda den eftertraktade "uppförsbacken", men - man kan i vissa fall sätta sig utan att bära! Hästar kan trampa luft med sänkt rygg även om de vinklar bakbenen, om den vinklar allt utom bäckenet kan det tom bli uppförsbacke trots ryggsänkning. En tax t ex kan ju visserligen sitta, men har rätt svårt att stå på bakbenen (jag vet att det finns de som kan!). Nu har de förståss väldigt korta ben också, vilket gör själva motorn i hissanordningen svag.

Visserligen är det så att hästen som vinklar sig så mycket bak att den också sänker bakkärran, då automatiskt flyttar bak sin tyngdpunkt. Det är ju det vi vill i dressyren. Men om man tänker sig två lika höga hästar, med lika höga ben, den ena med kort och den andra med lång rygg, som vinklar sig lika mycket bak - då blir den korta hästens uppförsbacke brantare. Det bör alltså flytta tyngdpunkten längre bak vid samma vinkling / bakdelsarbete. Det blir helt enkelt lättare för den att samla sig mer (förutsatt i övrigt samma exteriör och vinklar på båda).
Så frågan är hur långt tyngdpunktsförflyttningen räcker, hur långt man vill nå? Vill man upp över mark med frambenen (levad, pesad: i samling, alltså, inte stegring genom att hästen slänger sig upp med hjälp av bakåtkastat huvud och starka bogar), tror jag en lång rygg sätter käppar i hjulet.

Funderade också på det Evis skrev, om kanske muskel - ländryggsproblem kan vara vanligare på långryggar (överrörlighetssymptom?) medan skelett problem typ KS kan vara vanligare på kortryggar (om den korta ryggen svankar så kotorna går ihop)?

Jag vill bara styrka att jag inte menar att rygglängden är avgörande för hur bogrung hästen är eller vilken grad av uppförsbacke den är kapabel. Där kommer en massa andra vinklar för att inte tala om träningsformer in i diskussionen. Men jag tror att en kortare rygg gör det lättare för hästen att samla och bära sig bakifrån, med rätt träning, än en lång rygg.

Okey, delarna är jag mindre hemma på. Jag syftar på ryggen som det mellan manke och kors. Bröstrygg och ländrygg tillhops, har inte funderat på för- och nackdelar med deras inbördes proportioner.

Jag har en märr med något lång rygg som har ganska lätt att resa sej när hon tycker sej bli behandlad fel. Hon har ganska stark rygg dock. Hade en märr tidigare med lång och SVAG rygg som gjorde som du sa - vände och sprang hem... :D Bockade aldrig, lättade aldrig i fram.

Fast min erfarenhet är också att långryggade oftast inte bockar särskilt mycket, i alla fall inte med något på ryggen. Eller så är det så att min erfarenhet är att de som bockar mest och värst - är de som är kortryggade :bump:

Senast ändrad:

Vad bra skrivet Skrållan :bow:

Tänkte bara tillägga att man kan ju titta på hur hästaveln har bedrivits under decennier i olika delar av världen.
I Spanien t.ex så vill man ha en häst som kan röra sig vigt på en liten yta och helst undkomma en arg tjur... dom ska kunna sätta sig i den ultimata samlande rörelsen Levade väldigt lätt. Dom hästarna har i regel korta ryggar med rejäla rumpmuskler på "ovansidan".

Nästan helt i motsats har vi ju då travhästen som ska kunna få plats med bakbenen långt under sig, men inte för att samla ihop utan för att få maximal skjutkraft framåt. Dom har avlats med längre rygg, just för att "få plats", och deras rumpmuskler sitter mer från korset och ner mot hasen på baksidan.

Halvblodsaveln i Sverige och Tyskland tycker jag liknar mer travhästens i utseende, och dom vill ju också ha mer skjutkraft än bärkraft.
Att trampa under sig och att bära sig är inte samma sak, och att gå bärigt i "samling" har helt olika betydelse beroende på vem du pratar med.

Intressant ämne!
Scata

Jag håller med dig om att svagryggade/längre hästar inte bockar. Jag har haft två. Däremot hade jag ett arabsto, en unghäst med rätt mycket energi och nerver och med urstark kort rygg. Jag insåg ganska snart att jag aldrig skulle våga sätta mig på henne. Hon var den värsta bockare jag någonsin sett, och jag som köpt henne mycket på grund av den starka ryggen. Tji fick jag.

Jag är också förvånad över hur stark rygg min kallblodstravare har även om den är lite längre. Med tanke på att hon är 15 år och haft minst två föl tycker jag hennes rygg är bärande över förväntan.

Kan det stämma att man vill eftersträva en stark ländrygg, för att få en bra bärande häst. Jag menar om ryggen från ungefär bakvalvet på sadeln upp till korset är lite konvex eller närmar sig karpform (dock ej överdrivet mycket) så har man en rygg som orkar bära? Jag har märkt detta på hästar med bra bärighet även om de varit lite längre i ryggen, förutsatt att bakbenen är bra vinklade då förståss.

Du bara måste komma upp hit och se min Best.:D Inte för att jag kan få henne att bocka på beställning (och jag är glad att slippa bockningar öht) men du skulle bara se hennes långa rygg och höra folk berätta vad hon kan....
Jag har fått mej åtskilliga luftturer under åren.:D

Besten är ju också kallblodstravare, 14 år gammal. Och hon har en otroligt stark rygg, det är kanske därför hon kan bocka trots att ryggen är så lång?

Immer

Ja jag kom på det när jag tänkte efter - att det kanske inte handlade om att långryggade inte bockar (för det gör de ju också, till viss del), utan bara om att de hästar jag träffat och haft som varit bockmaskiner - har varit hästar med korta ryggar.
Någon var ju inne på att kortryggade har svårare med balansen, och jag har fått lära mej att bockningar är ett sätt att "återfå" balans - så kanske har det något med det att göra?

Mina kbltravare sparkar mer bakut än bockar, ifall de ska lätta i baken. Däremot kan de göra rejäla bakutsparkar.
Men jag hade ett halvblodssto för några år sedan som man kunde tro var avlad för rodeo, (e Stanford, han lämnar såna har jag hört). Det var hemskt så hon kunde flyga runt med ryggen uppe "i taket". Men så hade hon också kort rygg och lite balansproblem.

Förresten tycker jag också att länden är den viktigaste delen av ryggen. Men jag tycker det är viktigast att formen på länden skapas av "undersidan av ryggen" - dvs att hästen har en stark bukmuskulatur - det ger en rund och "uppåthöjd" länd.
Karpryggar med skarp ryggrad över länden tycker jag oftast har lite svårt för sej faktiskt (men det kan ju bero på att själva karpen kan bero på att de har ont i bakknän?).

håller inte alls med om att de med lite längre rygg har svårare för samling..

Har hört att hästar med kort rygg slår sig mera på frambenen med bakbenen

Jag tror att detta handlar om balans. En häst som rör sig slarvigt och obalanserat har lättare för att smälla i framhovarna med bakhovarna.

Du vet ju var jag bor... Hur långt ifrån dig bor jag? Vi kanske kan rida ut tillsammans.:bump: Jag brukar vara uppe och snurra längs postriddarens väg, man kan rida till mig genom skogen därifrån. Tar kanske en halvtimme eller så, om man travar lite på vägen.

Har hört att hästar med kort rygg slår sig mera på frambenen med bakbenen
Jag tror att detta handlar om balans. En häst som rör sig slarvigt och obalanserat har lättare för att smälla i framhovarna med bakhovarna.

Fast att de med korta ryggar lätt slår i fram med bak kan ju bero på att de inte får lika gott utrymme för att ta stora steg också. En häst med stort steg och kort rygg får ju förklarliga problem med att spåra. Är inte säker på att det har med slarv eller obalans att göra?

Om vi ska bedöma vad som är bästa förutsättningarna för samling måste vi fundera över vad vi menar med samling. Där tycker jag Scata var inne på något intressant, att stora gångarter innebär ett rejält påskjut medan samling kräver bärkraft istället. Olika anatomi underlättar de olika arbetsformerna. Både bär- och skjutkraft kan man arbeta upp hos den individuella hästen, men det finns fysiska begränsningar åt båda hållen.

Det där med balansen var intressant! Det missade jag om någon skrev innan. Jag tror ju att högre samling är lättare för en kortrygg av fysiskt förklarbara skäl. Kanske fysiken också kan förklara ev balanssvårigheter? Ett kortare föremål har ju enligt min teori lättare att tippa över sin tyngdpunkt, vilket ju kan bli både bakåt och framåt. Ett längre behåller sin mer på mitten. Där bör dock även bredden spela en roll - en smal häst bör också bli mer "tippbenägen" än en djupare / kraftigare.

Stämmer det att hästar bockar när de tappar balansen? Hur kommer det sig isåfall?
Har också erfarenheter av rodeobockande kortrygg, tycks välbyggd för samling, ständigt höjd rygg och naturlig fin form, men med framdelen som främsta stöttepelare (unghäst) vilket syns på en något triangulerande grundhållning. Denna häst har dock vad jag uppfattat som god balans: hoppar bra, kan vända på en femöring och klarar rasande tempon in i och ut ur tvärstopp. Slår sig dock ofta fram.

Min förra dressyr tränare sa att hästar med långtkors har det inte lika lätt ihoppning som hästar med kort kors.
Jag tror att det var så.
Men min häst har inte problem med varesig dressyr eller hoppning

Jo det tror jag också, det var min hovslagare tillika travtränare som sa det. när jag funderade på att köpa en mera kvadratiskt byggd häst, därför jag hört att dom har lite lättare för samling..

man ser ju att hästar som stryker sig i vanliga fall slutar ju stryka sig när dom går i en bra balanserad form.

Här är lite bilder på en häst med lång rygg.
http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1775843.html[/IMG]
pic_show_id1775834.html

pic_show_id1775840.html

Hm, intressant tråd!

Har oxå alltid fått höra att hästar med korta ryggar har lättare för samling och hoppning, men håller heller inte riktigt med på att det alltid är så.

Min häst är stor åt alla håll och med en lång rygg, och hon har väldigt lätt för samling/tramp + att hon har diplom i hoppning som 3åring :confused:

Varför det är så kan jag dock inte alls uttala mig om....

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
676
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 873
Senast: Wingates
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 135
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 653
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar