Är det värt det?

B

Biijatch

Ser att det är hemskt mycket trådar ang benproblem redan...En stor kram till er alla som har det tufft med dåliga hästar just nu.

Idag fick jag veta av mitt försäkringsbolag att de inte kommer stå för vet. kostnaderna:cry:

Köpte mitt hjärta för lite mer än ett halvårsen och nu står vi här med två lösa benbitar artros i vä framkota och tendens till bockhov samma ben.
Eftersom benbitarna tydligen uppstått på hans första levnadsår så står de ej för detta, de räknas tydligen inte heller som dolda fel.

Bebisen är 5 år och han har verkligen fångat mitt hjärta:love:

Så till frågorna-Är det värt att betala op ur egen plånbok när han har fått lindrig artros? Förmodligen kommer detta från att han blivit fel verkad/skodd, eftersom ingen märkt tendensen till bockhov.
Kommer inte benställningen ändras ifall han skos så som han behöver för denna hov? Kommer inte ställningen bli annorlunda i benet då?så att de inte ligger på så där det bildats artros? (enar alltså op för att ta ur benbitarna...)

Om jag byter till en annan häst från det stället ja köpte han på kommer ju Kotten bli korv i Belgien...:crazy:

Hoppas någon förstår mina suddiga tolkningar av detta och kan hjälpa mig för jag blir tokig!

Sv: Är det värt det?

Men tänk om han inte kommer att bli duglig till att rida igen?
Då står ja där med en häst ja inte får ett öre för och inga pengar till en ny!

Ojoj vilket svårt val... Och med en så ung häst också är det ju riktigt tråkigt om den får bli promenadhäst (triangelmärkt) vid så här ung ålder..

Jag har tyvärr inga tips men önskar dig lycka till!

Jahaa.. då var det en annan sak. Är kass på såntdär så visste inte att de var så illa.

Då hade jag faktist inte gjort det, om de fanns en risk att han inte gick att rida igen..

Ja att han blir korv gör väl inget så, men jag känner inte för att släcka någons liv för det.
Det känns onödigt eftersom han inte har djävulskt ont och inte verkar känna av det vid promenixridning och absolut inte i hagen...Jag kan inte ens döda en fluga by the way...

Men om skadan uppstått under hans första levnadsår och du bara haft honom någon månad bör du väl kunna reklammera honom? Dvs begära att köpet återgår pga dolt fel eller något sådant? Jag är ingen expert på sådant men...

Kan även ha smärta o därav början till bockhov. Har han haft ont i 4 år kan mycke ha hänt. Är väll bara du som kan ta ett beslut, men jag skulle ha bytt häst som du skrev att du får. O varför skriver du att han ska bli korv??

jag hade lätt lagt ut dom pengarna... Men skulle kanske tagigt reda på om det inte gick att få det till ett dålt fel ändå.. (nu vet ju iofs inte jag hur mkt du forskat i ämnet..)

Var med om en liknande sak i höstas, min pärla,älskling, livselexcir etc (kärt barn har många namn) blev halt, oförsäkrad förståss... (hon var för gammal för att försäkra när jag fick henne) Jag valde att lägga ut pengarna, för jag är så otroligt fest vid denna häst. Det gick på 15 000, men nu står jag här med min älskling, och hon är piggare och fräshare än någonsin! med många år kvar enligt vet.

*KL*

Vad säger veterinären om prognosen? Både vad gäller op och artrosen och bockhoven?

Är du beredd att sen ha reservationer i försäkringen på livstid?

Sådana frågor väger också in.

Till de som undrat, att det inte räknas som dolt fel är för att det inte är just ett 'dolt' fel då det enkelt kunnat upptäckas med rtg vid en veterinärbesiktning.

Svar till allihop!

Jag skriver korv för det kommer han bli om ja "reklamerar" honom.

Vet. tycker att ja ska just "reklamera" honom pga att man inte vet om de någonsin blir såpass bra så jag kan använda honom till just det jag är ute efter som de kräver en hel tottohäst(tävling, träning etc)

Ja älskar den här hästen, han är ett levande ting ingen bil lr dylikt!
Om jag hade sett honom så hade jag inte ens tänkt tanken på att försöka åtgärda detta! Då hade ja fullständigt skitit i om han blev en kryddig chorizo!

Senast ändrad av en moderator:

Så du menar att bockhoven kanske har utvecklats för att liksom avlasta/stabilisera kotan/lederna, avleda smärtan så att säga?

Blir lite illa berörd när du kallar din häst för chorizo och din ort är stekt falukorv....

Hur som helst, jag kan inte råda dig i din svåra situation och jag undrar hur ni vet att skadan uppstod under hästens första levnadsår?

Till T.S, Jag har ju för mig att bockhov föds de med:confused:
Vad är det för häst och är det en "dyr" häst?

Så du menar att bockhoven kanske har utvecklats för att liksom avlasta/stabilisera kotan/lederna, avleda smärtan så att säga?

Om hästen har fått bockhov ej född med detta! Beroende på vart skadan sitter så avlastar hästen i belastningsfasen står oxå när dom vilar med det benet lite framför sig. Hästen kan gå rent o stå med belastning (inte alla). Är nyfiken vad din hovis sagt + vet. Har sett detta på hästar med senskador, strålbenshälta, förändringar i hovbenet. Din häst har ju lösa ben bitar, benpålagring o tycker du ska kika på plåtarna vart det är. Störs senor, leden, gaffelbandet osv av det? Eller vet du vart? Orkar inte hinner inte beskriva. (Kolla cori hovsl, han kan o har gjot det i några inl här på buke.) Kan inte ens formulera mig som karl`n.

PS. Sen finns det ju måånga som vill ha häst o ej rida, om hästen ej har smärta kanske det går att hitta nytt hem o slippa korvfabriken? DS.

Blir lite illa berörd när du kallar din häst för chorizo och din ort är stekt falukorv....

Hur som helst, jag kan inte råda dig i din svåra situation och jag undrar hur ni vet att skadan uppstod under hästens första levnadsår?

Osteochondros är ganska lätt att tidsbestämma iom att det är en utvecklingsrubbning.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 541

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka