Är det vanligt att kallblod travare hoppar ?

T

troll-tord

Hejsan måste undra om det är någon som vet om kallblod är bra på att hoppa. Har ett kallblod som jag löshoppade idag och han hoppade 130cm och han har aldrig hoppat i sitt liv. Han är bara 148-150 cm hög. Hur högt brukar d-ponny liten häst hoppa? tack på förhand. Malin:bump:

Sv: Är det vanligt att kallblod travare hoppar ?

Jag rider en nordsvens brukshäst och hon e jättebra på att hoppa!
Hon har hoppat ca 1m.:)

Kallblod är utmärkta hoppare (inte alla naturligtvis som med alla raser) men dom duger gott och väl till det vi flesta håller på med dvs hobby hoppning.

Du borde kolla med kunnig hur hög din häst är, det är ju ganska stor skillnad om du kan tävla honom som ponny eller häst. Förutsatt att du inte är äver 18 alltså?

Har haft en kbltravare i bekantskapskretsen - hon hoppade utan problem banor på 120-130 - men inte många ville hoppa henne då hon var extremt hetsig.

Låter som om din häst gillar att löshoppa men ta det lungt i början hoppa inte så högt när han inte är van. Det är inte höjden som räknas utan tekniken.:)
Mina kallblodstravare har bara gillat att löshoppa inte uppsuttet, men det kanske berodde på matte.

Min kallblodstravare älskar att hoppa. :)

Han har hoppat enstaka hinder på 1,30cm men vi i tävlar 90 och 1m!!

Hejsan!
Min foderhäst, en åttaårig kallblodstravare hoppar LÄTT hinder på 1,20..

Den absolut modigaste häst jag någonsin ridit! :)

Nu har jag inte en kallblodstravare, utan en nordsvensk brukshäst på 5 år, som ju är ännu tyngre. Han ÄLSKAR att hoppa. Jag har hoppat bana hemma på L:C/L:B nivå. Förra veckan hoppade vi en oxer på 120 cm, helt utan minsta problem. Dock var det inte lika kul när han blev sur på mej i galoppen och hoppade över staketet till paddocken som är 130 cm, med mej PÅ! :crazy: Kan ju nämna att han är knappt 150 cm hög...

Varför lät du den hoppa 130 cm om den aldrig har hoppat förr? :confused: :eek:

åsnan skrev:
Varför lät du den hoppa 130 cm om den aldrig har hoppat förr? :confused: :eek:

Vi skulle bara löshoppa och se hur högt han kunde hoppa. men vi hållde ju inte på länge. För jag vet att det sliter på dom . Ska hoppa med han igen när han har fått muskler och är grundriden. För nu kan han typ ingenting, så jag håller på att lära honom grejer. mvh maliin

KUL att du har en så duktig häst! :) Men pressa inte, och håll dig på lägre höjder i fortsättningen, i början.

Kissing Spine skrev:
KUL att du har en så duktig häst! :) Men pressa inte, och håll dig på lägre höjder i fortsättningen, i början.

Jag ska inte hoppa med han förens han kan grundutbildningen som jag håller på med.. för han har vart travare förut så han kan tyvärr inte så mycket. maliin

När jag gick på naturbruksgymnasiet så hade vi en kallblodstravare där som gick med på hopplektionerna ibland (hon användes mest i körundervisningen annars). Hon hoppade riktigt trevligt, bättre än flera av de mer dressyrstammade halvbloden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 090
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 122
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har skrivit här på bukefalos i ungefär två och ett halvt år tror jag. Och ett av dom första inläggen som jag gjorde var om att jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 932
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar