Är det vanligt att inte ha vatten i hagen?

Mina hästar har inte fri tillgång vintertid av praktiska skäl, det fryser helt enkelt. De brukar få vatten ca 4 ggr/dygn då, men det är inte varje gång de väljer att faktiskt dricka då.

Hästar på rent bete dricker ju väldigt lite, även digivande ston i högsommarvärme. Men går de inte på bara bete är risken mycket stor för foderstrupsförstoppning och kolik - så tiden de "sparar" på att inte bära (varför de nu måste det, det finns ju slang å dyl) kan de behöva lägga på sjuka hästar istället...

Våra hästar som går på bete dricker upp ett badkar på fyra dagar ungefär, då är de tre stycken och betet är ganska magert. Det är självklart för mig att min häst ska ha tillgång till vatten dygnet runt, året runt. Skulle inte ställa min häst i ett stall där vatten inte finns i hagarna, oavsett årstid.

Det är lagligt. Men inte ok. Som någon annan skrev - jordbruksverket sätter minimistandarden bara. Att hästarna rent fysiskt klarar sig utan vatten 8-10 timmar/dygn betyder inte att det är bra.

Om det är en kortare period i processen att fixa adekvat vattenkar i hagen eller liknande så är det väl en sak, men att ha det på fast basis är illa skött tycker jag. Vill absolut inte ha min häst stående utan vatten halva dygnet året om.

Var i ett stall en gång där unghästarna hade eget stall, där det inte var indraget vatten och det var tydligen för jobbigt att bära vatten/dra slang från andra stallet, så de hästarna hade vatten ute i hagen och hade alltså fri tillgång till vatten under dagarna, men inget vatten alls under nätterna (när de stod och åt torrt hö...). De äldre hästarna fick inte vatten ute i hagarna, men hade vattenkoppar i stallet, så de hade fri tillgång till vatten under natten och inget vatten alls under dagen.
Själv tycker jag att hästarna bör ha fri tillgång till vatten dygnet runt, men förstår också att det ibland faktiskt blir för besvärligt att fixa, men tycker ju att man i så fall ska försöka ge dem vatten oftare än de där två gångerna/dygn som är lagstiftat...

under sommaren så tycker jag inte att det är ok att lämna hästarna ute utan vatten, tycker inte ens det är ok att lämna dem utan ngn skugga.

vintertid så kan det vara mer "ok" att hästarna är utan vatten ngn timme, men inte att man inte har en balja ute och fyller på på morgonen, utan att vattnet då fryst och man inte har möjlighet att fylla på.
vintertid så har mina extra mycket vatten inne då jag vet att det inte är säkert att de dricker ordentligt ute, antingen pga att vattnet är för kallt eller att det är fryst. är dock sällan vattnet fryser här nere, så har inte kunnat berättiga ett inköp av en termobar.

angående att vissa tycker det är jobbigt att fylla vatten pga att slangen inte räcker.
finns vattenkannor, hinkar och dunkar osv ;) så att det inte finns vatten i ett stall eller nära en hage är ingen orsak att inge ge vatten.
ha en kompis som har en brun 50m från stallet där hon tar vatten ur, dvs hink i rep, slänga ner och hissa upp, tömma i en mjölkkanna och köra upp till stallet eller ut i hagarna med :p 7 hästar.
jobbigt ja men hästarna måste ha sitt vatten.

Lagligt ja men som många andra skrivit, inte OK ändå. Jag är evigt tacksam för att vi har eluppvärmda vattenkoppar i alla hagar. I de fall där vattenkopparna är ur funktion får man fylla på som vanligt. Vi har vattenkoppar inne i varje box men jag fyller ändå en hink till mina varje dag, dels för att se hur mycket de minst dricker och sen föredrar de hink framför kopp.

En del ridskolor (inte alla !) verkar följa minimikraven för vattentillgång, det är iaf de enda jag träffat på som hävdat att hästarna inte behöver vatten vintertid i hagen.

haha, får tillägga att om våra inte skulle haft fri tillgång till vatten dygnet runt skulle vår stora häst gnägga ihjäl sig. :D Hon ropar så fort det bara är 10cm vatten kvar i badkaret, för då ska det fyllas på tycker hon.

I övrigt har jag alltid tyckt att man ska hålla standarden långt över vad som är minimikrav, gällande allt.

haha, får tillägga att om våra inte skulle haft fri tillgång till vatten dygnet runt skulle vår stora häst gnägga ihjäl sig. :D Hon ropar så fort det bara är 10cm vatten kvar i badkaret, för då ska det fyllas på tycker hon.

I övrigt har jag alltid tyckt att man ska hålla standarden långt över vad som är minimikrav, gällande allt.
Smart häst:D

Jag var ute hos en bekants häst idag, anläggning med ca 40 hästar. När jag kom vid typ 10-snåret var det en lång lista på tavlan med hästar som fortfarande var inne och skulle ut sist så att det "skulle hinna dricka".

De hade alltså inget vatten i hagarna, så de fick lära sig att dricka inne på morgonen och sen vid insläpp.

Jag är skolad i att det alltid ska finnas vatten eftersom hästar generellt är dåliga på att dricka. Och 8 timmar utan vatten i den här värmen, i en hage utan skugga?

Är det verkligen ok?

Det är fullt tillåtet.
Och om det är ett 40-tal hästar så kan man ju förstå att det är lite knepigt att bära vatten till alla.

Det är väl inte så knepigt att ställa in baljor och dra slang?
Det kan ju bero på avstånd. Det kan se väldigt olika ut på olika anläggningar.
Jag var tidigare installad på en anläggning där hästarna inte hade vatten i hagen. Eftersom det var en person som skötte 38 hästar.
Där hade hästarna kortare ute-tid än kanske önskvärt, men det var ju med hänsyn tagen till att de skulle ha vatten (de hade kopp i stallarna).

Hästarna mådde bra.

Jo, jag tycker också att bäst är fri tillgång hela tiden.
Men jag kan ändå se att det inte alltid fungerar på alla ställen.

Det kan ju bero på avstånd.
Jag var tidigare installad på en anläggning där hästarna inte hade vatten i hagen. Eftersom det var en person som skötte 38 hästar.

Hästarna mådde bra.

Jo, jag tycker också att bäst är fri tillgång hela tiden.
Men jag kan ändå se att det inte alltid fungerar på alla ställen.

Jag ser det som att det alltid finns en lösning. Är det så långt att man inte kan dra en vattenslang, kan man köra vattendunkar i bilen eller en större vattentank med traktor. Är det dålig terräng får man väl skaffa en fyrhjuling eller annat lämpligt sätt att frakta fram vatten på.

Har man ingen lösning tycker jag att man får dra ner på antalet hästar eller öka antal människor som kan se till att få fram vatten.

Jag förstår också att lagen följs, men jag tycker lagen är för snäll när det gäller vatten.

Det är inte så ovanligt på större anläggningar, verkar det som.

Tyvärr är det ju så.

Jag har praktiserat på anläggningar som är vad som förmodligen skulle anses stora (över hundra hästar) och även rent hektarmässigt täcker stora områden men hästarna har alltid givits fri tillgång till vatten - i tank, om man som närmast sörjande skötare kör vattendunkar på fyrhjuling/i skottkärra, via slang eller genom att ha dragit in vattenkoppar i hagarna. Jag är glad att de möjligheterna funnits, för även om det har varit tungrott ibland har det definitivt känts värt det för mig.

Jag förstår också att lagen följs, men jag tycker lagen är för snäll när det gäller vatten.

Håller med.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 310
Senast: Freazer
·
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 951
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 857
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.