Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast även om hästen äter gräs måste den väl enligt lag erbjudas vatten 2 gånger/dag?Kanske det men de som har gräs har det. Vill man inte ha gräs så får man fixa vatten minst 2 ggr per dag
Ja naturligtvis , men fri tillgång ? ja om det gårFast även om hästen äter gräs måste den väl enligt lag erbjudas vatten 2 gånger/dag?
DE som inte går på gräs har ju andra förutsättningar.Ïngen har sagt något om gräs dock?
Smart hästhaha, får tillägga att om våra inte skulle haft fri tillgång till vatten dygnet runt skulle vår stora häst gnägga ihjäl sig. Hon ropar så fort det bara är 10cm vatten kvar i badkaret, för då ska det fyllas på tycker hon.
I övrigt har jag alltid tyckt att man ska hålla standarden långt över vad som är minimikrav, gällande allt.
Smart häst
Har aldrig varit med om hästar som inte haft fri tillgång på vatten i hagen eller i boxen.
Jag var ute hos en bekants häst idag, anläggning med ca 40 hästar. När jag kom vid typ 10-snåret var det en lång lista på tavlan med hästar som fortfarande var inne och skulle ut sist så att det "skulle hinna dricka".
De hade alltså inget vatten i hagarna, så de fick lära sig att dricka inne på morgonen och sen vid insläpp.
Jag är skolad i att det alltid ska finnas vatten eftersom hästar generellt är dåliga på att dricka. Och 8 timmar utan vatten i den här värmen, i en hage utan skugga?
Är det verkligen ok?
Det är fullt tillåtet.
Och om det är ett 40-tal hästar så kan man ju förstå att det är lite knepigt att bära vatten till alla.
Det kan ju bero på avstånd. Det kan se väldigt olika ut på olika anläggningar.Det är väl inte så knepigt att ställa in baljor och dra slang?
Det kan ju bero på avstånd.
Jag var tidigare installad på en anläggning där hästarna inte hade vatten i hagen. Eftersom det var en person som skötte 38 hästar.
Hästarna mådde bra.
Jo, jag tycker också att bäst är fri tillgång hela tiden.
Men jag kan ändå se att det inte alltid fungerar på alla ställen.
Det är inte så ovanligt på större anläggningar, verkar det som.
Jag förstår också att lagen följs, men jag tycker lagen är för snäll när det gäller vatten.