Är det vanligt att hästar ofta blir bitna av hagkompisen

E

Emmie_

Hej! Det är så att min häst blir ofta biten av sin hagkompis. Han får bett som svullnar lite och ibland försvinner lite päls. De har gått tillsammans i några år och min häst försöker aldrig utmana den andra hästen utan är nöjd med att det är han som är ledare i hagen. Min häst har aldrig bitit eller sparkat den andra hästen. Är det normalt att en häst biter sin kompis ofta?

Sv: Är det vanligt att hästar ofta blir bitna av hagkompisen

det lät ju inte så trevligt.
min häst kan ge de andra ett nyp, för att markera om de inte flyttade på sig på direkten. men aldrig ett rejält bett. annars står de gärna och kliar varandra.

hade stoet tillsammans med en annan häst förut, och där fick hon sig rejäla bett, de var inte bra kompisar.
så det är skönt att hon slipper det nu.

jag tror inte att de trivs med varandra om de blir rejält bitna.

Om det är 2 valacker så kan ju de leka och då ingår ett och annat tjuvnyp, oftast på halsen, bita i varandras grimmor, bita varandra i knäet osv...:grin:

Om det är oprovocerade bett är det ju lite synd om din häst, som isåfall säkert är rädd för sin "kompis"

Om det är 2 valacker så kan ju de leka och då ingår ett och annat tjuvnyp, oftast på halsen, bita i varandras grimmor, bita varandra i knäet osv...:grin:

Om det är oprovocerade bett är det ju lite synd om din häst, som isåfall säkert är rädd för sin "kompis"

Det är oprovocerade bett, Vad ska jag göra?

De kan själva bli "mobbare" om de går med såna.
Byt kompis - om du kan.

Jag var faktiskt tvungen att ta min häst från sommarbetet och sätta han med ponnyskrutten i vinterhagen.

En, annars mycket lugn valack, har blivit mycket hingstig när det går sto med föl i flocken. Helt oprovocerat sätter han fart och jagar livet ur min unghäst, samt biter han riktigt illa. Detta trots att min häst gör allt rätt. Håller sig på avstånd, går undan osv osv. Han är ju uppväxt på lösdrift och gått i flock hela livet.

Riktigt tråkigt, men jag vill inte riskera skador.

Dela på hästarna. Normala hästar gör upp och sedan är det bra med det. Gå och fula sig och oprovocerat hugga eller jaga/tränga upp och sparka det är inte normalt. Då passar de inte ihop. Alternativt att det är lite fel i huvudet på hästen som beter sig illa och att den kanske är en sån som helst ska gå för sig själv.

Jag var faktiskt tvungen att ta min häst från sommarbetet och sätta han med ponnyskrutten i vinterhagen.

En, annars mycket lugn valack, har blivit mycket hingstig när det går sto med föl i flocken. Helt oprovocerat sätter han fart och jagar livet ur min unghäst, samt biter han riktigt illa. Detta trots att min häst gör allt rätt. Håller sig på avstånd, går undan osv osv. Han är ju uppväxt på lösdrift och gått i flock hela livet.

Riktigt tråkigt, men jag vill inte riskera skador.

Varför tog man inte ut valacken ur hagen? Valacker ska helst inte gå med ston just för att de kan bli sådär vaktande.

Varför tog man inte ut valacken ur hagen? Valacker ska helst inte gå med ston just för att de kan bli sådär vaktande.
Största anledningen är att han är en fantastisk "pappa" till fölet, vilket gör att mamma häst kan slappna av. Sedan så är det bara min häst som han avskyr så kopiöst. Vi förstår som sagt inte varför eftersom, enligt våra ögon, beter sig min helt rätt hela tiden.

Vi ska i helgen haga in en annan gräsplätt där han ska få gå med en annan ung valack, så det löser sig.

De kan själva bli "mobbare" om de går med såna.
Byt kompis - om du kan.

Precis vad jag tänkte skriva.
Min häst blev en sådan, vilket resulterade i en riktigt saftig vet.räkning (enbart sårskador) när han "gav igen" - och åkte på stryk själv. Rejält.

http://equisense.se/anatomi.JPG
http://equisense.se/anatomi2.JPG

Han har blivit så pass kaxig mot andra att han får gå i egen hage nu. Inte roligt att behöva göra så, men jag vill inte utsätta vare sig honom eller någon annan häst för bråk fler gånger. Han blir "lugn" i perioder så då får han gå med en kompis, men det är aldrig någon lång tid som jag tillåter det. Märker direkt när han börjar "tröttna"...

Stackarn:eek: Är den 3?

ett sto brukar fostra unghästar väl.
Eller en snäll o klok valack- äldre sådan med bra kunskap i hästspråket.

Min gamla val. var aldrig dum mot fölet som jag la i hans "händer" Bara fostrade, lekte med o skyddade.

Nu är han 3, men det hände när han var drygt 2 år. Med andra ord var han ganska tuff redan då ;). Jäklarns vilka mängder smärtstillande han gick på efter den händelsen (det var inte snälla små sår direkt).

Tyvärr funkar han inte alls ihop med ston, han har lite trauman efter att ha gått med såna . En äldre valack funkade inte heller något vidare. Den enda han egentligen går någorlunda bra ihop med, är lillhingsten på 1½ år (har gått tillsammans i perioder sen han var 5 mån). Men man märker fort när något inte stämmer och han börjar bli irriterad, så då är det bara att dela på dom så fort det bara går. Nu har de gått tillsammans i en vecka, men ´fr o m imorgon är det dags att dela igen, han var inte alls trevlig idag. Han har aldrig varit elak mot honom - än så länge.

Jag tror att hans beteende beror på hur mobbad han alltid har varit. Finns ingen annan förklaring.

Puh, vad jag ville komma fram till (blir lätt lite utdraget när jag är igång *s*) var nog att jag har samma åsikter som dig :D.

Senast ändrad:

Hej
Ledare slåss inte. Många tycks tro att dom agresiva hästarna är dom som bestämmer dom är bara osäkra. Sedan ska man inte ha flera vallakar med ston. Då blir det bara en massa onödigt bråk även om det inte syns så finns rivaliteten bland grabbarna.
Freddan

det saknas nog en stark flockledare som håller ordning på bråkstakarna.
är det många unga hästar så kan dom bli odrägliga.
såg ett program om unga elefanthanar som dödade noshörningar för skojs skull.
det berodde på att alla äldre elefanthanar var tjuvskjutna i området.

Min häst har samma problem. Det är en annan valack i hagen som biter min häst. Min häst har alltid massa småsår över hela rumpan. Jag tycker jättsynd om min häst och jag förstår inte varför han gör så mot honom, för han häst är verkligen den som inte vill bråka och håller sej borta från dom andra i hagen (valacken och ett sto).
Är det något att bry sej om, eller är det vanligt att det är så? Ska jag försöka låta min häst gå ensam i en hage?

det saknas nog en stark flockledare som håller ordning på bråkstakarna.
är det många unga hästar så kan dom bli odrägliga.
såg ett program om unga elefanthanar som dödade noshörningar för skojs skull.
det berodde på att alla äldre elefanthanar var tjuvskjutna i området.

Det berodde på att man hade flyttat en grupp tjurar utan att ta med honor som fostrar dem.
De gjorde så o det blev ordning på torpet.

Det är nästan alltid den feminina könet som bestämmer- de har erfarenheter av var mat o vtn finns. Ledarsto vettu;)

byt kompis.

mina biter aldrig på varandra, dom är ju kompisar och tycker om varann!

beror nog lite på i hagen som min häst gick i, han gick med ett sto och en ung valack. Han var ledare i hagen och han och valacken brukade busa rejält och då kunde båda ha sår, oftast inga allvarliga...

men gud :eek: är det där sår som andra hästar har gjort ??? :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
376
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka